سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
برنامه هفتم توسعه را برای رفع خلأهای قانونی مبارزه با قاچاق کتاب فرصت بدانیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه شروع بررسی لایحه برنامه پنج‌‌ساله هفتم توسعه را فرصت درخور‌توجهی برای شناسایی خلا‌‌ء‌های قانونی حوزه نشر و انعکاس ناشران و نویسندگان دانست.

اصغر جهانگیر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره حمایت قانونی از ناشران و پدید‌آورندگان کتاب بیان کرد: سود معنوی و مادی کتاب‌های تولید شده پدید‌آور و ناشر نباید به جیب سود‌جویان برود؛ برای پیشگیری از این آسیب باید خلا‌ء‌های قانونی را شناخت و برطرف کرد.
 
وی شروع بررسی لایحه برنامه پنج‌‌ساله هفتم توسعه را فرصت درخور‌توجهی برای تصویب قوانین باز‌دارنده و جریمه‌های متناسب با تخلفات حوزه نشر دانست و ادامه داد: بررسی برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور درحال بررسی است؛ بنابراین متولیان امر باید خلا‌‌ء‌های قانونی حوزه نشر را شناسایی و دغدغه ناشران و نویسندگان را منعکس کنند تا با پیش‌بینی‌های لازم در قوانین جدید در قالب برنامه هفتم، فرصت تخلف از متخلفان گرفته شود.  
 
 جهانگیر درباره ایده استقرار «پلیس کتاب» در مبادی اصلی فروش کتاب به‌ویژه راسته کتاب تهران با هدف پیشگیری از عرضه کتاب‌های غیر‌قانونی و یا برخورد با متخلفان گفت: پیش‌ از پیش‌بینی پلیس کتاب برای پیشگیری از وقوع جرم، باید به راه‌های آشتی مردم با کتاب توجه کنیم؛ به‌عبارت دیگر فرصت استفاده از کتاب را تقویت کنیم تا کتاب در سبد روزانه مردم قرار بگیرد، مانند قرار دادن کتاب در نقاط مختلف شهر به‌ویژه محل گذر و استراحت مردم.     
 
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تأکید بر توسعه رویداد‌های فرهنگی کتاب‌محور از‌جمله نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری خیّرین نمایشگاه‌ کتاب متناسب با جمعیت شهر‌ها و روستا‌‌های کشور برگزار کند.
 
جهانگیر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در نقاط مختلف کشور و در طول سال را امکانی برای توسعه بازار و تقویت فرهنگ کتابخوانی دانست و ادامه داد: با توجه به استقبال مردم از بزرگترین رویداد فرهنگی کشور که در اردیبهشت‌ماه برگزار شد، باید شرایط مطالعه را با عرضه کتاب با قیمت مناسب برای مردم فراهم کرد تا وضعیت کتابخوانی ایرانی‌ها ارتقا پیدا کند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها