جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
روایتی از حضور اهالی قلم استان فارس در نمایشگاه کتاب/ نویسندگان شهر شعر و ادب با چه کتاب‌هایی آمدند؟

نویسندگان شیرازی و استان فارسی با کتاب‌های متنوع به نمایشگاه کتاب تهران آمدند تا مؤلفان شهر شعر و ادب در این رویدادمهم فرهنگی و ادبی سهم مناسبی داشته باشند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - نجمه اشرفی: در نمایشگاه کتاب1402  که 20 اردیبهشت‌ماه با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی آغاز شده، ناشران استانی سهمی از حضور را به خود اختصاص دادند. اما هنرمندان استانی که با ناشران کشوری همکاری داشتند حضور پررنگی در نمایشگاه کتاب داشتند.

برخی ناشران حاضر در گفتگو با خبرنگار ایبنا در خصوص حضور ناشران استانی هزینه بالای رفت و آمد را موثر دانستند و گفتند: برای یک ناشر استانی که هزینه‌های جانبی مثل حمل ونقل بار و رفت وآمد و ... هم به او تحمیل می‌شود، حضور فیزیکی درنمایشگاه صرفه اقتصادی چندانی ندارد. از طرفی امسال فروش مجازی هم‌ همزمان بانمایشگاه داشتیم و اکثر ناشران استانی ترجیح دادند از این فرصت استفاده کنند و با زحمت کمتری از نمایشگاه منتفع شوند.

ناشران اذعان داشتند اوج حضور مردم و خرید کتاب در نخستین جمعه نمایشگاه رقم خورده و منتظر هستند تا در روزهای پایانی نمایشگاه بار دیگر جمعیت خریداران کتاب از  بازدیدکنندگان سبقت بگیرد.

غرفه اطلاعات در قسمت‌های مختلف سالن ناشران عمومی مستقر بودند و با خوشرویی و در کمال دقت و حوصله مخاطبین را برای پیدا کردن ناشر و کتاب مورد نظرشان راهنمایی می‌کردند.

آثار متنوع هنرمندان فارس در ناشران نامدار کشور چشمگیر است

نویسندگان و هنرمندان فارس که آثارشان توسط ناشران کشوری منتشر شده، در نمایشگاه حضور فعالی داشتند. آثار  متعدد اکبر صحرایی و بیژن کیا در انتشارات سوره مهر، سلمان کدیور با «رمان پس از بیست سال» و «راننده رئیس جمهور» در شهرستان ادب، محمد محمودی نورابادی با «شام برفی» در انتشارات ملک اعظم، رقیه بابایی با «حنانه شو» و «سفر به قلعه خورشید» در نشرجمکران، زهرا اکبری با «صدایی که هم اکنون می‌شنوید» در نشر صاد ، نجمه طرماح با «دره سوسیالیست‌ها» در نشر صریر، اهالی قلم دفتر تاریخ شفاهی شیراز با کتاب‌های «نذر نفس« و «هفت خان شستن» و «حافظ دلها» و کتاب نوانتشار «نهضت شیرازی» در نشر راه یار از جمله این آثار است.

همچنین میلاد عرفان پور و محمد مهدی سیار با مجموعه اشعار متعدد در شهرستان ادب، میثم محمدی با کتاب‌های جهادی استان فارس از جمله «پروانگی»و «اینجا رودخانه‌ای جاریست» و «اینجا باران می‌بارد» و بیژن کیا با «ایمان مریم» در انتشارات خط مقدم تنها گوشه‌ای از حضور مولفان و نویسندگان فارس در ناشران مختلف کشور را نشان می‌داد.



در سالن کتاب بازی نیز کتاب خوان های برتر استان ها و روستاهای دوستدار کتاب کشور غرفه داشتند و فعالیت‌های ترویجی حوزه کتاب خوانی را در روستاهای خود روایت می‌کردند. در این قسمت جای استان فارس خالی بود.

چالش «ایران جان» هم در ورودی سالن ناشران عمومی طرح جالبی بود که بازدیدکنندگان با زدن پین های رنگی به استان خود حضور بازدیدکنندگان نمایشگاه از استان‌های مختلف را روایت می‌کردند. پشت نقشه نیز کاریکاتورهایی درباره ضرورت ترویج کتاب و کتابخوانی به صورت یک کتاب عظیم الجثه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داشت.

نشست‌های جانبی نمایشگاه بستر خوبی برای حضور اهالی قلم استان‌ها بود.

مراسم رونمایی از کتاب های نوانتشار در حاشیه نمایشگاه و نشست‌های نقدو بررسی و تجربه نگاری و تلویزیون اینترنتی کتاب هم از دیگر بسترهای حضور اهالی قلم  ونویسندگان و کارشناسان استانی بود.



کتاب ارزشمند نهضت شیراز و اولین مجموعه داستانک جهادی اینجا باران می‌بارد را میتوان از مصادیق حضور استان فارس در این نشست ها برشمرد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  تا ۳۰ اردیبهشت‌ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها