سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
فعالیت فرهنگی باید با تدوین مناسب تمامی ابعاد آن اجرایی شود

معاون فرهنگی حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی گفت: هر کار و فعالیت فرهنگی باید با نوشتن و تدوین مناسب تمامی ابعاد آن مستند و آماده اجرا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، یاور باقری، در کارگاه شیوه تدوین و نگارش طرح فرهنگی، عصر دوشنبه که در سالن اجتماعات حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی برگزار شد، گفت: هر کار و  فعالیت فرهنگی باید با نوشتن و تدوین مناسب تمامی ابعاد آن مستند و آماده اجرا شود و تقریبا تمام افرادی که ایده‌های خود را به نتیجه رسانده‌اند، از مهارت نگارش و تدوین طرح فرهنگی بهره برده‌اند.

وی افزود: علم و تجربه، ثابت کرده است که طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی مکتوب و دارای طرح نامه، چند برابر فعالیت‌های بدون برنامه مکتوب، ولو دارای برنامه شفاهی بهره‌وری بالاتر داشته و به مراتب موفق‌تر بوده‌اند.

باقری گفت: طرح فرهنگی در واقع صورت مکتوب و تدوین شده یک فعالیت یا اقدام فرهنگی است و یکی از مهمترین کلیدهای ورود به سازمان، ها برای ارائه طرح و برنامه آموختن شیوه صحیح نگارش طرح فرهنگی است.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی با اشاره به تعریف طرح فرهنگی، گقت: طرح فرهنگی مربوط به بخش برنامه‌ریزی عملیاتی است و عبارت است از صورت مکتوب و تدوین شده یک فعالیت یا اقدام فرهنگی.

وی نظم دادن به فعالیت‌های فرهنگی، تبیین صحیح برنامه‌ها، افزایش بهره، وری برنامه‌ها (کارایی و اثربخشی)، تسهیل امکان ارزیابی و استفاده در برنامه‌های آتی را از جمله ضروریات طرح نویسی عنوان کرد.
باقری عنوان طرح، مشخصات مجری، مشخصات کلی، خلاصه، ضرورت، اهداف، پیشینه، شرح و برنامه بودجه و امکانات را از مولفه‌های طرح نامه نویسی عنوان کرد.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی گفت: همچنین ایجاد بسترهای لازم برای تولید طرح‌های فرهنگی مناسب، علم و آگاهی و دانش شخص طراح، حمایت‌های مالی، جامعه‌شناسی، تحقیق و پژوهش لازم در خصوص موضوع طرح در کنار عوامل اجرا کننده و تخصص افراد در راستای اجرای مفاد صحیح طرح از دیگر موضوعاتی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.
 

به گزارش ایبنا؛ کارگاه شیوه تدوین و نگارش طرح فرهنگی با هدف آشنایی با طراحی برنامه‌های فرهنگی و هنری و آثار آن در جامعه برگزار شد و ضرورت استفاده از طرح های فرهنگی کارشناسانه مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها