یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
مشتری را باید مصرف‌کننده بدانیم

عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به نقش صنعت‌گر و مشتری تاکید کرد: در بازرگانی مشتری را باید به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی بشناسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، کارگاه «بررسی چالش‌های بازاریابی و فروش خدمات در صنعت چاپ استان قم» با نگاهی به سال 1402 به همت مرکز «رشد همگرا دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم» با حضور رسول ثانوی‌نژاد، عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و جمعی از اعضا صنعت چاپ در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.
  
مدیر گروه رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر ملزومات تولید کتاب به موضوع بازاریابی کتاب اشاره و بیان کرد: برخی تفاوت بین بازاریاب و ویزیتور را نمی‌دانند. در نظام بازاریابی، ابتدا سوال می‌کنند که چه می‌خواهید و همان را تولید می‌کنند، این روند معکوس انجام نمی‌شود اما در ایران این کار برعکس انجام می‌شود؛ مثل صنعت خودرو، چراکه فکر می‌کنند باید داشته‌ها را تبدیل به پول کنند، بدون اینکه در نظر گرفته شود، مشتری چه می‌خواهد و این صرفاً به سبب انحصار شکل می‌گیرد.
 
 ثانوی‌نژاد بیان کرد: در بازرگانی، مشتری را باید به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی بشناسیم و همین جا است که دلال‌ها بازار را خراب می‌کنند. اگر آن‌هایی که در این صنعت، بانک اطلاعاتی ایجاد کنند و ممیزی شوند و فرآیند قانونی را طی کنند، خیلی از مشکلات این صنعت حل می‌شود، کسی که متولی است باید براساس دستورالعمل‌هایی صادر شده گام بردارد و ملزم باشد.

وی به لزوم ایجاد بانک اطلاعات پرداخت و یادآور شد، بانک اطلاعاتی موجب شناسایی فعالان می‌شود؛ علاوه‌براین دیگران شناخت مستقیم پیدا می‌کنند، امروز مشتری با دسترسی به شبکه‌های اطلاعاتی قیمت‌ها و شرکت‌ها را با هم مقایسه می‌کند. کار اصلی، ارتباط مستقیم با مشتری است و این مشکل از نبود کانال ارتباط شکل می‌گیرد؛ بنابراین برای بهبود ارتباطبا مشتری در دنیای دیجیتال و رسانه باید در همه شبکه‌هایی که امکان حضور دارید، خودتان و محصولات‌تان را معرفی کنید.
 
این استاد دانشگاه گفت: همه فعالان صنعت چاپ، باید با الزام، اجبار اتحادیه یا متصدی امور، دورهم جمع شوند و اصول اول همکاری، نحوه سازماندهی کردن، نحوه منفعت رساندن، نحوه ارتباط برقرار کردن و به اعتباری، موضوعات درون صنعتی را یاد بگیرند تا رشد کنند.
 
 به گزارش ایبنا؛ در ادامه این نشست، اعضای صنعت چاپ، ضمن معرفی فعالیت صنفی به چالش‌های صنفی در زمینه بازاریابی از قبیل نبود دسترسی به بانک اطلاعات از فعالین در استان قم برای تعامل و تبادل کار، حذف واسطه‌گری و نبود دسترسی به مشتریان اصلی، درخواست همکاری و تعامل بیشتر اتحادیه چاپ قم با همکاران، نبود آموزش در صنف چاپ قم و توقف فعالیت و شناخت شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی برای پیشبرد کار پرداختند و مریم خوش‌سخن، مدیر مرکز رشد، ضمن معرفی اعضای فناور دانشگاه آزاد قم، خواستار همکاری اعضا صنعت چاپ با مرکز رشد در رویداد «چاپ تِک» شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها