شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
کتاب «بلند بالا» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «بلند بالا»، زندگی عباسعلی خمری‌ده سوخته از شهدای جنگ تحمیلی سیستان و بلوچستان در شعبه کتابشهر در زابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «بلند بالا» با حضور ملیحه نیکبخت، نویسنده کتاب «بلند بالا» حامد غلامی، در شعبه جدید کتابشهر در زابل رونمایی شد.  

ملیحه نیکبخت، نخستین سخنران رونمایی از کتاب «بلند بالا» در جمع فعالان عرصه هنر و فرهنگ در سیستان، درباره علاقه‌مندی خود به زندگی و رشادت‌های این شهید را نگاه متفاوتش به عرصه فرهنگ و فعالیت‌های وی در روستاها با هدف ترویج انقلاب اسلامی اعلام کرد.

نیکبخت جمله‌ای از کتاب «بلند بالا» را نقل کرد که شهید عباسعلی خمری ده سوخته، گفته است: «حال که روستاها سینما ندارند ما سینماها را به روستا می‌بریم...» این جمله گویای نگرش شهید خمری به مقوله فرهنگ است.

ملیحه نیکبخت در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره علت نگارش کتاب «بلند بالا» گفت: همیشه شهدا را در جبهه و جنگ می‌دیدیم و برای من خیلی جالب بود تا از شهیدی حرف بزنیم که در پشت جبهه چه فعالیت‌های موثری از‌جمله فعالیت‌‌های فرهنگی انجام می‌داده است.

 در این برنامه حامد غلامی، عکاس سیستانی درباره کتاب «تلواسه‌های هامون» گفت: این کتاب مشتمل بر عکس‌هایی از سه دوره «ترسالی»، «خشکسالی» و «طوفان شن» دریاچه هامون است.
جواد اویسی از پژوهشگران حوزه تاریخ و فرهنگ عامه در سیستان میهمان ویژه رونمایی از کتاب «بلند بالا» درباره وجه تسمیه این نام گفت در سیستان گفت: «بلند بالا» فرهنگی کهن دارد و در عاشقانه‌های سیستانی به معشوق، «بلندبالا» می‌گویند.
اویسی در ادامه از فرهنگ کتابخوانی و عشق به کتاب از هم‌نسل‌های خود گفت. وقتی برای روستایی از چراغ گرسوز استفاده می‌شد و محدودیت‌ها هم خللی در عشق به خوانش کتاب به وجود نمی‌آورد. او کتابخوانی را موهبتی آسمانی دانست که خداوند آن‌را به هر کسی عطا نمی‌کند.

حجت‌السلام مجتبی عزیزی، امام جمعه شهرستان زابل، از دیگر سخنرانان نشست رونمایی از کتاب «بلند بالا» با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به مقایسه عکس و فیلم پرداخت و گفت: برخلاف دیدگاه برخی که معتقدند «تصویر متحرک» زنده است، توجه داشته باشیم که عکس، زنده است. عکس به شما امکان استنباط می‌دهد. مخاطب را تشویق به فکر می‌کند اما فیلم به جای شما فکر می‌کند. قرآن کریم هم تصویرسازی می‌کند تا عقل رشد کند. قرآن با پرسشگری عقل انسان را به بلندی‌ها می‌برد.

در پایان این نشست حجت‌الاسلام مجتبی عزیزی و سایر اهالی و فرهنگ و هنر حاضر در جلسه، برای گسترش فرهنگ کتابخوانی، به خرید کتاب‌ اقدام کنند.  

به گزارش ایبنا؛ کتاب «بلند‌بالا» به زندگی عباسعلی خمری‌ده سوخته از شهدای جنگ تحمیلی سیستان و بلوچستان می‌پردازد. عباسعلی خمری ده سوخته از چهره‌های شناخته شده فرهنگی استان است که هم در پشت جبهه و میدان جنگ حضوری تاثیرگذار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها