دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
پیشکسوتان صنعت چاپ خوزستان از مولفه‌های هویتی استان هستند

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در همایش تجلیل از فعالان صنعت چاپ استان، پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ خوزستان را از مولفه‌های هویتی استان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در خوزستان، همایش تجلیل از فعالان صنعت چاپ در خوزستان، با حضور مجید منادی، سرپرست معاونت امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، عبدالکریم پرتو، مدیر چاپخانه امیرکبیر،‌ امید حلالی، مدیر چاپخانه نشر فرهنگ مسیر صنعت چاپ،
عصاره مدیر مجتمع چاپ پان دو‌شنبه( 26 دی‌ماه) در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد،

منادی،‌ سرپرست معاونت امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ضمن تبریک میلاد نبی دو عالم فاطمه زهرا‌(س) و خیرمقدم به فعالان و پیشکسوتان عرصه چاپ استان خوزستان گفت:
خداوند به همه فعالان صنعت فرهنگی که هویت‌ساز هستند، توفیق عطا کند تا پیش از پیش، شاهد اعتلای این صنعت در استان خوزستان باشیم. 

وی با بیان این مطلب که فعالان عرصه صنعت چاپ هویت‌ساز هستند، بیان کرد: افراد فعال در صنعت چاپ  دغدغه فرهنگی دارند و کار فرهنگی ماندگار انجام می‌دهند. 

منادی صنف چاپ را یکی از مولفه‌های هویتی استان خوزستان دانست و اظهار کرد: روح، معنای عمیق فرهنگی همچنین تجربه فعالان این عرصه باید به نسل جدید که پیشگامان این حرکت هستند، منتقل شود.
باید با حمایت، هم‌فکری و هم‌اندیشی بتوانیم صنعت چاپ را توسعه دهیم. زیرا این صنعت از کم چالش‌ترین و پُرکاربردترین‌ها است. باید با تلاش و ساخت فیلم مستند از چاپخانه‌داران، کم‌کاری‌هایی که در گذشته وجود داشته را مرتفع کنیم.

در این همایش پرتو، مدیر چاپخانه امیرکبیر گفت: هرچند در گذشته تلاش‌هایی از طریق استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برای پیشگیری از خروج سفارش‌ مشتریان چاپ از استان انجام شد اما متاسفانه محقق نشد؛ درحال حاضر همه مناقصه و مزایده‌ها از طریق سامانه انجام می‌شود.
 

پرتو افزود: یکی از مشکلات این سامانه زمان کم برای بارگذاری اسناد است؛ کاربر تنها 6 دقیقه برای انجام این کار فرصت دارد. اما در عمل یک ساعت زمان نیاز است.

جماره مدیر چاپ گرافیک در این همایش بیان کرد: چاپخانه‌ها به حمایت متولیان نیاز دارند. باید برای واحدهای صنفی، بسته‌های اقتصادی بانک‌ها تعریف کنند و وام با درصد کم در اختیار چاپخانه‌داران قرار گیرد.

جماره مشکل دیگر صنف چاپ را سقف تامین اجتماعی برای کارکنان چاپخانه ارزیابی و عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی پیش از این برای 5 نفر از کارکنان چاپخانه استفاده از بیمه را تا سقف 10 درصد اعمال کرده بود اما در حال حاضر این سقف به 30 درصد رسیده و باید برای چاپخانه‌داران با تعداد بالا سقفی مشخص شود.
 
حلالی، مدیر چاپخانه نشر فرهنگ مسیر صنعت چاپ را مسیر استهلاک و دگرگونی بیان کرد و گفت: تغییر ریل در صنعت چاپ اگر با برنامه‌ریزی و حمایت درست نباشد، هولناک خواهد بود و به تعطیلی بیشتر این صنف منجر خواهد شد. صنعت چاپ به‌عنوان یکی از مبادی مدرنیسم در ایران و جهان با طلوع انقلاب چاپ به سمت انتشار و تکثیر دانش و اندیشه‌محوری سوق یابد.

وی با بیان اینکه مطالعه سُنتی در حال تغییر به مطالعه دیجیتال است، اظهار کرد: با توجه به اینکه نسل جوان وارد فضای جدید مطالعه دیجیتال شده، باید تلاش کنیم این شکاف‌ها را پُر کرده و حلقه‌های مفقوده را پیدا کنیم. اگر نگاه سخت‌افزاری به صنعت چاپ داشته باشیم آن را صنعتی دیده و اگر به محتوای این صنعت نگاه کنیم چاپ، فرهنگی است و باید بکوشیم وجهه‌ فرهنگی صنعت چاپ را جایگزین نگاه ماشینی کنیم.

عصاره مدیر مجتمع چاپ پان، آموزش را تنها راه حل بُرون‌رفت از مشکلات چاپ عنوان کرد وگفت: برای برجا ماندن این صنعت باید فضای دیجیتال توسعه یابد و مهم‌ترین حرکت، آموزش در این مسیر است.

در این همایش از  عبدالکریم پرتو دزفولی، پیشکسوت و مدیر چاپخانه امیرکبیر، سید‌امین ابراهیمی قطار، پیشکسوت و مدیر چاپخانه نگارین، «محمود شوقی » مدیر چاپخانه امین ،« علی رئیسی»  مدیر چاپخانه ملت، شکوه فریدفر، مدیر چاپ دیجیتال چیستا، محمد معتمد، مدیر چاپ دیجیتال موج سوم، رضا قاطع‌نژاد، ماشین چی چاپخانه فرهنگ، حسن قاسمی دهقی، کارگر نمونه چاپخانه نور همه از اهواز و  علی اورامن، مدیر چاپ دیجیتال طاها از اندیمشک، صابر بویری، چاپ دیجیتال رنگین کمان از ایذه، علی سکرانی، چاپ دیجیتال مهیا  بندرامام خمینی(ره)، مریم آل کثیر، چاپ دیجیتال پویا از شوش، نادر قربانی چهارده، چاپ دیجیتال محمد از امیدیه ، علیرضا تمیمی‌پور، چاپ دیجیتال طاها آغاجاری به‌عنوان خادمان صنعت چاپ خوزستان تجیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها