شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
نیازمندی‌های صنعت چاپ سهم درخوری از بودجه 1402 را می‌طلبد

غلامرضا شجاع، بودجه حوزه فرهنگ به‌ویژه در حوزه‌های نشر همچنین صنعت چاپ را همواره ناکافی ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم در کنار دغدغه مسائل مختلف از‌جمله نشر و مطبوعات، صنعت چاپ نیز در صدر توجه برنامه‌ریزان مجلس و دولت در جریان بررسی بودجه باشد.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی است، گفت: در انقلاب اسلامی و فرهنگی ایران، طی دهه‌های گذشته با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات موثری که انجام شده به دلیل بودجه‌ اندک فرهنگی برخی بخش‌ها موفقیت چندانی پیدا نکردند.

وی با بیان این مطلب که کمبود‌ بودجه‌ فرهنگی یکی از دغدغه‌های اصلی دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: به‌نظر می‌‌رسد در برخی مواقع، بودجه‌ در محل خود هزینه نشد.  

شجاع با اشاره به آثار منفی کم‌توجهی به بودجه حوزه نشر به‌عنوان یکی از ارکان فرهنگ در ادوار مختلف، ادامه داد: مساله بودجه فرهنگی و تاثیرات منفی آن بر حوزه نشر، منجر شد تا رئیس مجلس شورای اسلامی، در فصل بودجه 1402 به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دستور رسیدگی به معضلات فعالان این حوزه را صادر کند.      

وی تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از دیدار و گفت‌‌‌‌وگو با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده است، بین بودجه و مطالبات، ماموریت‌ها و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت منطقی وجود ندارد.

شجاع با بیان اینکه طی سال‌های گذشته هر اتفاقی در حوزه‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند سینما، تئاتر و موسیقی و نشر بیفتد وزیر فرهنگ باید جوابگو باشد، گفت: این درحالی است که بودجه لازم برای فرهنگ و هنر در اختیار این وزارتخانه گذاشته نمی‌شود و برنامه‌ریزان این حوزه در هنگام کار با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به موضوع توجه به صنعت چاپ در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: متولی صنعت چاپ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امسال اتحادیه لیتوگرافان تهران، موضوع توسعه، بازسازی و نوسازی صنايع چاپ را به‌عنوان پیشنهاد برای درج در قانون هفتم توسعه به  دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده است. امید‌واریم، این پیشنهاد سرنوشت مشابه پیشنهادات این حوزه در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه پیدا نکند.   

شجاع در این زمینه توضیح داد: با توجه به فرسودگی بیش از 80 درصد ماشین‌آلات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ، نیازمند توسعه، بازسازی و نوسازی ناوگان صنعت چاپ هستیم. امیدواریم در بودجه سال آینده ردیف اعتباری جداگانه برای حمایت از صنعت چاپ دیده شود.

وی با عنایت به اینکه اهالی صنعت چاپ، منتظر زمانی هستند که دولت و مجلس حمایت‌های قانونی را در حق صنعت چاپ، جاری و ساری کنند و در برنامه هفتم توسعه، توجه جدی به این صنعت شود، گفت: اگر دولتمردان، دغدغه صادرات غیرنفتی دارند تا صنعت چاپ به‌روز و در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد، تا وقتی نسبت به بودجه آن تفقدی نداشته نباشند، اتفاق موثری نمی‌افتد.

شجاع با اشاره به قیمت گران دستگاه‌های چاپ، گفت: ماشین‌آلات و مواد اولیه صنعت چاپ وابستگی زیادی به واردات دارند و با افزایش قیمت ارز، قدرت خرید اهالی چاپ کاهش پیدا می‌کند. امیدوارم بودجه‌ای درخور این فراصنعت تخصیص پیدا کند  و در کنار دغدغه مسائل مختلف فرهنگ از‌جمله نشر و مطبوعات، صنعت چاپ نیز در صدر توجه برنامه‌ریزان در مجلس و دولت در جریان بررسی بودجه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها