یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کلیات بودجه کتاب 1401 بررسی شد/ از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشتیبانی می‌کنیم

یزدی‌خواه، ضمن اعلام اتمام بررسی کلیات لایحه بودجه 1401 و پشتیبانی مجلس از فعالیت‌های حمایتی وزارت فرهنگ در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، تعریف بودجه «یارانه مطالعه» با هدف توسعه کتابخوانی در آینده نزدیک را بعید دانست.

سید‌علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره بودجه فرهنگی لایحه بودجه سال 1401 و یارانه حمایت برای تامین کاغذ بیان کرد: بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1401 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده است؛ اما نمایندگان هنوز به رقم دقیق اعلامی دولت برای یارانه کاغذ نپرداخته‌اند.  
 
وی با تاکید برحمایت دولت برای تامین کاغذ افزود: به‌عنوان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تخصیص اعتبار برای تامین کاغذ استقبال می‌کنم. بخش قابل توجه هزینه‌های تمام شده فعالان حوزه رسانه و مطبوعات، صرف تامین کاغذ می‌شود؛ بنابراین از هرگونه حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید‌کنندگان کتاب و نشریات پشتیبانی می‌کنیم.
 
یزدی‌خواه درباره چشم‌انداز تصمیم‌گیران در مجلس شورای اسلامی برای تعریف «یارانه مطالعه» با هدف توسعه کتابخوانی گفت: سرانه مطالعه در کشور علاوه‌‌براینکه بسیار پایین است، بسیار متفرق نیز است. به‌عبارت دیگر؛ افراد هرچند متون منتشر شده در فضای مجازی را مطالعه می‌کنند،  اما این مطالب، عمق و انسجام کمی دارد.

وی افزود: اگر مردم اهل مطالعه باشند، می‌توان امید‌وار بود در زمینه علم و دانش نیز پیشرفت داشته باشیم. هرچند بعید می‌دانم در آینده نزدیک، یارانه مطالعه برای افزایش سرانه مطالعه اختصاص یابد، اما حمایت از نهاد‌های فرهنگی، شاخص‌های فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی، زمینه‌ای برای افزایش سرانه مطالعه خواهد شد. 
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا با تصویب بودجه فرهنگی سال 1401، فعالان فرهنگی می‌توانند به توسعه «اقتصاد فرهنگ» امید‌وار باشند، گفت: دولت در قالب لایحه بودجه 1401 پیشنهاد کرد دستگاه‌های دولتی بتوانند تا سقف 2 درصد از بودجه‌های جاری خود را -به جز فصل یک و فصل 6 که ماهیت حقوقی دارند- در زمینه‌های فرهنگی از‌جمله کتابخوانی هزینه کنند.  
 
یزدی‌خواه با بیان اینکه تلاش شد، تخصیص تا 2 درصد بودجه دستگاه‌های دولتی به مباحث فرهنگی، قید مکلف به تصویب برسد ادامه داد: تخصیص تا 2 درصد بودجه دستگاه‌های دولتی به حوزه فرهنگ، مبلغ قابل اعتنایی است؛ بنابراین در مجلس شورای اسلامی تلاش شد «مجاز» به قید «تکلیف» تغییر پیدا کند، اما در کمیسیون تلیفق رای نیاورد.

وی افزود: از‌جمله افرادی که درباره این موضوع بحث و تاکید داشت من بودم اما به‌هرحال دستگاه‌های دولتی، مجازند تا 2 درصد از بودجه‌های جاری خود را به مباحث فرهنگی اختصاص دهند که امید‌واریم محقق شود و به توسعه اقتصاد فرهنگ کمک کنند.    

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، در سال آینده دستگاه‌های اجرایی مجازند تا دو درصد (۲%) از بودجه هزینه‌ای خود را به تولیدات فرهنگی قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.
 
طبق بند ز تبصره ۹ (آموزش، پژوهش و فرهنگ) ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت، دستگاه‌های اجرایی مندرج در این قانون و پیوست‌های آن مجازند تا دو درصد (۲%) از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.
 
آیین‌نامه اجرایی این بند ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط