سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
کتابخانه‌های عمومی برای پژوهشگران ناشناخته‌اند

مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی برای پژوهشگران یک موضوع ناشناخته است؛ درحالی که در بخش‌های مختلف؛ ظرفیت‌های زیادی برای کار پژوهشگران دارند و بهتر است پژوهشگران به موضوع کتابخانه‌ها جدی‌تر ورود کنند.

سجاد محمدیان، مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی ظرفیت‌های زیادی برای انجام پژوهش‌های علمی دارند. پژوهشگران حوزه‌های مختلف بهتر است به موضوع کتابخانه‌های عمومی به صورت جدی و با رویکرد حل مسله  توجه کنند و بدانند؛ موضوع کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک سوژه پژوهشی، برای آنان هم جذاب خواهد بود.
 
مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که اکنون با پژوهشگران حوزه‌های مختلف همکاری داریم، اظهار داشت: مسائل کتابخانه‌های عمومی در بخش کاربران از نیازسنجی تا سنجش رضایت آن‌ها، در بخش مسائل کتابداران از  آموزش آنان تا ارزیابی عملکردشان و در بخش کتابخانه از تجهیزات، ساختمان، نرم‌افزار، فضا و موقعیت جغرافیایی تا مدیریت آن می‌توانند موضوعات پژوهشی جذابی برای پژوهشگران باشد.
 
وی عنوان کرد: دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش می‌کند مسائل کتابخانه‌های عمومی را با رویکرد علمی و به صورت پروژه محور بررسی کند. باید بدانیم مدیریت  کتابخانه‌های عمومی نگاه علمی را می‌طلبند.

محمدیان با تاکید بر این که فعالیت‌های دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سه بعد آموزش، پژوهش و تعاملات علمی استوار است، گفت: دفتر پژوهش و آموزش، مسائل نهاد کتابخانه‌‌ها را بر اساس ضرورت‌ها و اهداف این نهاد مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر مانعی برای رسیدن به آن‌ها باشد، این مانع به‌صورت  مساله طرح و در دفتر پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره فعالیت‌های پژوهشی که از طریق این دفتر در حوزه کتابخانه‌‌های عمومی دنبال می‌شود، گفت: یکی از کارهایی که این دفتر انجام می‌دهد، برگزاری فراخوان طرح‌های پژوهشی است و هر دو سال یک‌بار فراخوان طرح‌های پژوهشی از طریق نهاد کتابخانه‌ها ارائه می‌‌شود.

 محمدیان افزود: فراخوان‌‌برای جذب مشارکت پژوهشگران و دریافت طرح‌های پژوهشی بر اساس مسائل کتابخانه‌ای مطرح می‌شود و بر این اساس پژوهشگران و استادان دانشگاه پروپوزال‌هایی را ارائه می‌کنند. پس از داوری و در صورت تایید نهایی، با صاحب طرح برتر قرداد بسته می‌شود و طرح جنبه اجرایی پیدا می‌کند.
 
مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که در آخرین مرحله از فراخوان طرح‌های پژوهشی اواخر سال گذشته فراخوان طرح‌هایی پژوهشی با 12 محور موضوعی را ارائه دادیم، عنوان کرد: از ابتدای امسال اجرای این طرح‌های پژوهشی که با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته، آغاز شده است. این طرح‌ها تاکنون 50الی 60 درصد پیشرفت داشتند.

جلب مشارکت صاحب‌نظران با محوریت مسائل کتابخانه‌ها
وی با بیان این که دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌ها در زمینه جلب مشارکت صاحبنظران داخلی و خارجی هم فعالیت می‌کند؛ گفت: درحوزه تعاملات علمی تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی را مطرح کنیم و در این زمینه از نظرات صاحب‌نظران رشته‌های مختلف علمی بهره‌مند شویم.
 
محمدیان با اشاره به برگزاری 10 وبینار فراملی که امسال از سوی دفتر پژوهش و اموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شده، گفت: این وبینارها با حضور پژوهشگرانی از کشورهای کانادا ،سوئد، ترکیه، عراق، فنلاند، یونان، آمریکا و سایر کشورها با هدف به اشتراک گذاری تجربه ها و ایده برگزار شد.

مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری رویدادهای علمی داخلی گفت: به عنوان مثال در سطح ملی «مسابقه ملی طراحی کتابخانه‌های عشایر» را با مشارکت شرکت دانش بنیان فب‌‌لب ایران برگزار کردیم. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک طرح برتر این مسابقه را در به محصول تبدیل کنیم.

همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌ها در شیراز
محمدیان با بیان این‌که اکنون مشغول فراهم کردن مقدمات سه رویداد مهم علمی هستیم، گفت: اولین رویداد، برگزاری همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور» با مشارکت مشارکت انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی ایران است که 27 و 28 اردیبهشت ماه در شیراز برگزار می‌شود.
 
وی افزود: همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای استرالیا، هند، ترکیه، آمریکا، کانادا و چندین کشور اروپایی و آفریقایی برگزار خواهد شد.
 
مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اختتامیه «جایزه خدمات برون کتابخانه‌ای» ویژه کتابداران کتابخانه‌های عمومی همزمان با همایش‌بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار و برندگان معرفی خواهند شد.
 
وی افزود: فراخوان جایزه «خدمات برون‌کتابخانه‌ای ویژه کتابداران کتابخانه‌های عمومی» اواخر آبان ماه ارایه شد و کتابداران تا بیست دیماه فرصت دارند مستندات خود که فعالیت‌های آنان در خارج از کتابخانه است؛ بفرستند تا داوری ها انجام شود. به نفرات اول تا سوم  این جایزه، مبلغ‌ 15 ، 10 و 5 میلیون تومان اهدا خواهد شد. 

برگزاری مسابقه ملی طراحی خدمات کتابخانه‌ها با دستیاری جوجی مارکز
محمدیان با اشاره به فراخوان «مسابقه ملی طراحی خدمات برای کتابخانه‌های عمومی» کشور گفت: فراخوان این مسابقه برای پژوهشگران، افراد نوآور و فعالان حوزه استارت آپی در هفته کتاب ارائه شد. 
 
وی افزود: مسابقه ملی طراحی خدمات برای کتابخانه‌های عمومی کشور با مشارکت انجمن کتابخانه‌های عمومی کشور، دانشگاه شریف و شبکه نوآوران کشور برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تآ پایان آذرماه یک ویدیو سه دقیقه‌ای از ایده خود بفرستند تا بتوانند در مراحل دیگر شرکت کنند.
 
مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره مراحل این مسابقه گفت: مراحل شرکت در این مسابقه شامل ارسال آثار، برگزاری ورک شاپ، تدوین پروپوزال و در نهایت عملیاتی کردن و اجرای ایده در کتابخانه‌‌هاست.
 
وی با بیان این که برگزیدگان این مسابقه در همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی می‌شوند، گفت: در این مسابقه «جو جی مارکز»، نویسنده کتاب «طراحی خدمات برای کتابخانه‌ها» و مدرس دانشگاه پرتلند؛ به عنوان دستیار در این مسابقه حضور خواهد داشت. 

برگزاری بیش از 60 دوره آموزشی برای کارکنان نهاد
محمدیان درباره  آموزش کارکنان در  نهاد گفت: در دوران کرونا با توجه به دورکاری کارکنان و برای تعطیل نشدن مبحث آموزش کارکنان؛ 60 دوره آموزشی در حوزه‌های مختلف برای کتابداران، کارشناسان ستادی، روسای شهرستانی و مدیران نهادی برگزار شد. این دوره‌ها با همکاری مجتمع فنی تهران و مرکز یادگیری الکترونیک دانشگاه خوارزمی و چند موسسه آموزشی شکل گرفت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها