دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
اسماعیلی: ممیزی باید به دست اصحاب فکر و اندیشه اتفاق بیفتد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، طی نشستی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در اصفهان، گفت: ممیزی اگر می‌خواهد اتفاق بیفتد، باید به دست اصحاب فکر و اندیشه اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در اولین سفر و جلسه کاری و رسانه‌ای خود امروز دوشنبه ۸ شهریورماه به اصفهان سفر کرد.

اسماعیلی در بدو ورود به اصفهان به همراه چند تن از مسئولین استانی، در گلزار شهدای این شهر حضور یافت و پس از ‌ادای احترام به مقام شامخ شهدا، به هنرستان هنرهای زیبا رفت که پیشینه تاسیس آن به 1315 برمی‌گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوالی عصر امروز هم در نشستی با تعداد محدودی از هنرمندان و اهالی فرهنگ، رسانه و قرآن و عترت (به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی) در اتاق بازرگانی در نزدیکی پل تاریخی خواجو حضور یافت که در ابتدای این جلسه، تنی چند از فعالان فرهنگ و هنر به بیان مطالبی پرداختند.
 
علاء‌الدین: آثار هنری باید مورد کنترل قرار گیرد
در ابتدا حجت الاسلام علاء‌الدین، رئیس تشکل‌های قرآنی با اشاره به جایگاه رفیع قرآن به مسائلی همچون لزوم اعتلابخشی به فرهنگ قرآن و عترت در سطح جامعه اسلامی، توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی استان‌ها و تمرکززدایی از مرکز، تخصیص اعتبار مناسب برای اثربخشی فعالیت قرآنی، تعمیم فرهنگ قرآنی به کلیه بخش‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در سطح کشور اسلامی، یکپارچه‌سازی فعالیت‌های قرآنی با رویکرد دولت الکترونیک، تشکیل نمایشگاه‌های قرآن و عترت به جای تهران به صورت منطقه‌ای در سراسر کشور، تجلیل از موسسات فعال قرآنی در سراسر کشور اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: باید مسجدمحوری در تمام موسسات بازگردد و مورد توجه قرار گیرد. انجمن نویسندگان تخصصی قرآن و عترت تشکیل شود، چراکه هیچ امکاناتی برای آنها قائل نشده‌اند. مجلس برای فعالیت‌های قرآنی بودجه مشخصی تعیین کند. حل مشکلات مالی موسسات قرآنی با اعطای وا‌م‌های قرض‌الحسنه مورد توجه قرار گیرد. کتاب چهره‌های ماندگار قرآنی تدوین شود. اعتبارات تخصیص یافته به موسسات قرآنی تحقق یابد و سندملی فعالیت‌های قرآنی تدوین شود.
 
رئیس تشکل‌های قرآنی بیان کرد: فیلم‌های تولیدی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینماها می‌آید، باید مورد کنترل قرار گیرد، چون بسیاری از این فیلم‌ها مضامین ضدخانواده، ضدحجاب، ضدعفاف، ضداقتصاد مقاومتی و ضداخلاق به مخاطبان خود عرضه می‌کنند. همچنین مقالات مطالب مطبوعات در خصوص انتقال مفاهیم ضدقرآنی بایستی مورد کنترل قرار گیرد. آثار هنری باید مورد کنترل قرار گیرد. چون ما مبارزان خارجی داریم، دیگر اگر در داخل کشور خودمان و مجموعه‌های داخل نظام بخواهد مشکل وجود داشته باشد، کار فرهنگ‌سازی حوزه قرآن و عترت را با مشکل مواجه می‌کند. امیدوارم فرصت برای مسائلی که در حوزه قرآن و عترت وجود دارد برای ما فراهم شود.

سلطانی: کارهایی که باید را بکنیم؛ نه آنچه که هست
سپس «جهانبخش سلطانی»، بازیگر سینما با اشاره به ارادتش به وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی درخواست کرد تا با توجه به حافظه تاریخی ارزشمند اصفهان برای تولیدات سینمایی، تئاتری و تلوزیون تخصیص بودجه‌ای اتفاق بیفتد تا تولیدات در این استان تسهیل شود.

سلطانی بیان کرد: باید تولیدات هنری در حد و اندازه تاریخ پرگهر اصفهان باشد. این است که بودجه‌ای را به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بدهید تا ایشان بتوانند دست ما را بگیرد که کارهایی که باید را بکنیم، نه آنچه که هست.
 
همچنین «ایرانپور» به نمایندگی از 530 روزنامه‌ و رسانه مکتوب در اصفهان در سخنانی با تامید بر لزوم توجه به اقتصاد رسانه بیان کرد: مسئله بزرگ، مسئله کاغذ است. چرا که جزو مواد اولیه هم کتاب و هم رسانه‌ها است. چون رویکرد شما مبارزه با فساد و مواردی این چنینی است، انشالله به این نکات هم توجه می‌کنید. مسئله مهم، قیمت آگهی‌هاست که باید ابلاغ شود.

او ادامه داد: حوزه رسانه بخش قابل توجهی از اشتغال را در کشور ایجاد کرده است که انشاالله از این موضوع حمایت خواهد شد. رعایت عدالت در رتبه‌بندی مسئله مهم است. رسانه‌‌ها در استان‌ها به طور ناعادلانه‌ای با رسانه‌های تهران قیاس رتبه‌بندی می‌شوند. نظارت دقیق بر توزیع یارانه‌ها بایست صرت گیرد تا تمام رسانه‌ها دیده شوند. آگهی‌های دادگستری، کمک بسیاری به رسانه‌ها بود و در قوانین هم موجود است که آگهی‌ها باید در روزنامه‌ها منتشر شود، اگر در طی یک رایزنی این آگهی‌ها به روزنامه‌ها برگردد، بخشی از مطالبات از وزارت ارشاد کاسته خواهد شد. سقفی برای ارائه مجوز روزنامه‌ها مشخص شود.

رئیس خانه مطبوعات اصفهان: بلاتکلیف‌ترین قشر اصحاب فرهنگ و رسانه، خبرنگاران هستند
سپس «منصور گلناری» رئیس خانه مطبوعات اصفهان به نمایندگی از جامعه خبرنگاران بیان کرد: بنا به دلایل مختلف مردم چشم امید به این دولت بسته‌اند. بلاتکلیف‌ترین قشر از اصحاب فرهنگ و رسانه، خبرنگاران هستند؛ مشکلات بسیار زیاد و امکانات بسیار کم. مورد بعد ضرورت وجود پیوست رسانه‌ای است برای تمام طرح‌ها. بسیاری از کارها در این کشور انجام می‌شود که ما خبرنگاران مطلع هستیم، مردم مطلع نیستند. چون اغلب مسئولین ما بحث پیوست رسانه‌ای را آگاه نیستند. نمی‌دانند به چه شکلی باید مسائل را رسانه‌ای بکنند.

لزوم تغییر نگاه نظارتی، به صنعتی در حوزه چاپ
«محمدعلی انصاری‌پور» رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان اصفهان هم در آغاز سخن خود به مسئله تغییر نگاه نظارتی به صنعتی به صنعت چاپ اشاره و تصریح کرد: باید بخش صنعتی حوزه چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شود که تفاهمات صورت گرفته است و امیدواریم شما با درایت این مسئله را در دستور کار قرار دهید. کل صنایع نیازمند صنعت چاپ هستند و اگر ما چشم به بازار‌های منطقه داشته باشیم، باید در حوزه صنعت چاپ تجدیدنظر صورت گیرد.

انصاری پور گفت: تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. در جهان، صنعت چاپ جزو 5 صنعت بزرگ است اما در ایران متاسفانه جایگاه اقتصادی برای این حوزه تصور نمی‌شود. برای ورود کاغذ و استفاده در صنایع مختلف باید تمهیدی اندیشیده شود. متاسفانه وقتی نام کاغذ را می‌آوریم در حوزه فرهنگی تنها ذهن‌مان سراغ کتاب و رسانه‌های چاپی می‌رود. در صورتی که طبق آمار، کمتر از 20 درصد محصولات صنعت چاپ این مسائل است.

او تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی، متاسفانه با سوءمدیریت و فساد‌هایی که در آن اتفاق افتاد، مسئله‌اش گریبان مردم را گرفت و بسته‌های حمایتی که مشمول فعالان فرهنگی و حوزه چاپ است، جزو درخواست‌ها است. لازمه تمام این مسائل تنها این جلسه نیست و نیازمند همان شورای سیاست‌گذاری است. موسسات فرهنگی که با ظرفیت خاصی آغاز به فعالیت می‌کردند مواجه شدند با تصمیمات ستاد ملی کرونا و تعطیلی‌های مکرر، خواهشم این است که این‌ها از گروه 3 به گروه 1 منتقل شوند تا بتوانند به بقای خود ادامه دهند. پیگیری مسئله کاغذ و تخصیص ارز به این موضوع، رونق افزونی را به این حوزه می‌بخشد.
 
پس از بیانات تنی چند از هنرمندان و اهالی فرهنگ، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم ضمن تشکر از تمامی اهالی فرهنگ و هنر استان اصفهان بیان کرد: خوشحالم که به شهر خودم، اصفهان آمدم و در جمع بزرگواران حاضر شدم. این میزان از نگاه‌های عمیق و متنفذ که مطرح شد، برای من مهم و قابل استفاده است. من می‌دانم اصفهان چه گنجی است و چه بزرگانی را در خود دیده است.
 
وی با اشاره به سفرنامه «شاردن» از اصفهان بیان کرد: جلال و عظمت و شکوهی که اصفهان از آن برخوردار است، گویای این است که اهمیت اصفهان در حد پاریس در فرانسه است. کاری که هموطنان ارامنه و گرجی‌ها در اصفهان انجام داده‌اند، یک اتفاق بزرگ فرهنگی، فکری و هنری است. خاک اصفهان آن‌چنان گیرا است که هر فرد در این خاک هضم می‌شود. خاک اصفهان آغشته به فرهنگ و هنر است و میزبان میهمانان بزرگی از جهان در اصفهان بوده‌ام.
 
اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه ما پیشتیبان فضای فرهنگی و هنری هستیم، ادامه داد: ما حمایت می‌کنیم از حوزه فرهنگ و هنر. ما تمرکززدایی می‌کنیم. ما باید از بزرگان خودمان استفاده کنیم. فضای فرهنگی و هنری استان باید برود به سمت تصمیم‌گیری گروه‌های نخبه در هر حوزه. ممیزی اگر می‌خواهد اتفاق بیفتد، باید به دست اصحاب فکر و اندیشه اتفاق بیفتد. ما قرار نیست این کار را انجام دهیم، کشور ما سرشار از نخبه‌های حوزه‌های مختلف است. یک سلیقه نباید معیار باشد.

او تاکید کرد: ما از معدل نخبگی فرهنگی و هنری کشور جهت ارتقای فرهنگ و هنر بهره می‌گیریم. درها را باید باز کرد. شنیدن صحبت نخبگان این‌جا آموزنده است. از جریان فرهنگ و هنر در تمام کشور حمایت خواهیم کرد، در اصفهان هم همین‌طور. با توجه به عمر مشکلات اقتصادی در کشور تصویر مردم از چهار سال دولت شما، تصویر گچ و سیمان و شن و مسکن است که این‌ها هم درست است اما مسئله‌ی ما مسئله فرهنگ است. در دوره آقای رئیسی حتما باید یک روند مشعشع فرهنگی و هنری رقم بخورد.
 
وی با بیان اینکه کرونا چالش‌های بسیاری را در حوزه موسیقی، تئاتر و سینما و همه حوزه‌های فرهنگی ایجاد کرده است، تصریح کرد: واکسیناسیون فعالان این حوزه زود باید انجام شود. در گام اول تسهیل و حمایت دولت از اهالی فرهنگ و هنر نسبت به آسیب‌های وارده به عمل بیاوریم و جبران کنیم. جهش قابل توجهی را در حوزه فرهنگ و هنر شاهد خواهیم بود و این از قول‌های اصلی ما به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است. مسائل مربوط به بیمه به سرانجام خواهد رسید.
 
او در پایان گفت: کل بودجه فرهنگ و هنر، نسبتی با تجارت‌ها ندارد و این باید اصلاح شود. برخی، هنرمندان و اهالی فرهنگ را درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچارسوء‌تفاهم کردند؛ اما ما تمامی نقدهای سازنده را خواهیم شنید و استفاده خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها