یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
او که نبودنش زیان بزرگی برای فرهنگ و ادب خراسان است

شخصیت‌های فرهنگی در خراسان رضوی در گذشت استاد حسن نظریان، پژوهشگر ، مورخ و اندیشمند معاصر نیشابور و نویسنده کتاب «فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور» را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حسن نظریان، مورخ و پژوهشگر تاریخ اهل نیشابور، در سن ۸۱ سالگی درگذشت. او در سال ۱۳۱۹ در نیشابور به دنیا آمد.نظریان در سال ۱۳۴۰ به آموزش و پرورش نیشابور ورود پیدا کرد و سال‌ها در دبیرستان‌ها، مراکز تربیت اسلامی و دانشگاه‌ها تدریس می‌کرد. این پژوهشگر، از طراحان اصلی روزهای عطار و خیام بوده و تلاش‌های فراوانی در جهت ثبت سال‌روز ورود امام رضا(ع) به نیشابور در تقویم ملی کرده است. وی عضو کمیته علمی کنگره جهانی خیام از سوی سازمان جهانی یونسکو بود.

تأسیس نشریه «صبح نیشابور» به عنوان نخستین نشریه محلی خراسان رضوی و راه‌اندازی مجله «بینالود» به عنوان اولین مجله فرهنگی و هنری نیسابور به همراه اهالی فرهنگ و هنر از جمله اقدامات استاد نظریان بوده است. تالیف کتاب «فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور» و برگزاری سلسله برنامه‌های فرهنگی و هنری «هفت شهر عشق» و «هفت شب شعر» نیز نمونه‌ای از اقدامات و برنامه‌های این اندیشمند در جهت ارتقا و غنای فرهنگ و هنر است.

یوسف امینی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دکتر محمدجعفر یاحقی، مدیرعامل خردسرای فردوسی و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این مورخ و پژوهشگر خراسانی را تسلیت گفتند.

متن پیام یوسف امینی به این شرح است:
«از دیرگاه تا کنون، نیشابور مهد علم و فرهنگ ایران زمین و مایه مباهات خراسانیان در عرصه فرهنگ و هنر است و در این میان، نقش پژوهشگران و اندیشمندانی که بدون هیچ‌گونه ادعایی در سنگر پژوهش‌های علمی و تاریخی قرارگرفته و سخاوتمندانه، سرمایه‌های فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی را به نسل جدید و جوانان کشور معرفی می‌نمایند، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

استاد مرحوم حسن نظریان، یکی از معدود پژوهشگران و اندیشمندانی بود که با ترکیب اخلاق و عمل، سال‌های طولانی در مراکز فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی و حوزوی شهرستان نیشابور، همت و تلاش بی‌دریغ برای معرفی مفاخر ‌و پاسداشت فرهنگ و تمدن نیشابور داشت و تا آخرین روزهای حیات در این راه همت گماشت. بدین‌وسیله ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته و معلم وارسته را به جامعه فرهنگی و هنری و مردم فرهنگ دوست نیشابور تسلیت می گویم.»

افشین تحفه گر نیز در پیامی درگذشت استاد حسن نظریان را ضايعه‌ای دردناك براي جامعه فرهنگي و ادبي خواند و گفت:«خبر درگذشت استاد حسن نظریان، پژوهشگر، مورخ و نويسنده گرانقدر و فعال نیشابوری ضايعه‌ای دردناك براي جامعه فرهنگي و ادبی است كه موجب تاثر و تاسف گرديد. استاد نظریان سال‌ها در زمينه پژوهش و نويسندگی، با چيره‌دستي آثار ارزشمند و‌ جذابی را براي فرهنگ‌دوستان به رشته تحرير درآورد و در معرفي فرهنگ غني ايران و اسلام فعاليت‌هاي شايسته‌اي داشت. وی از طراحان اصلی روزهای ملی عطار، خیام، سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور و فضل بن شاذان بود که در تقویم ملی دو روز آن به ثبت رسید. آثار پرمايه ايشان هميشه در ذهن ما هست و تا ابد در ميان ما به يادگار خواهد ماند. درگذشت این پژوهشگر و نويسنده متعهد را به خانواده آن مرحوم و جامعه فرهنگي كشور تسليت گفته و براي آن عزيز ازدست‌رفته آرزوي مغفرت و علو درجات و براي خانواده محترم ايشان صبر و شكيبايي مسئلت دارم.» 

دکتر محمدجعفر یاحقی، مدیرعامل و هیأت مدیره و مجمع عمومی خردسرای فردوسی نیز در پیامی گفت: «خبر درگذشت استاد بلندنام «حسن نظریان»، پژوهنده و محقق گرانسنگ خراسان و نیشابور، مایه اندوه پژوهندگان و دانشوران و همه ادب‌دوستان گردید. مرگ وی برای فرهنگ و ادب خراسان زیانی بزرگ بود. پژوهش‌های استادحسن نظریان در چهار چشم‌انداز ویژه، ژرف و گسترده بود: تاریخ، دین‌شناسی، تاریخ اسلام، قرآن‌پژوهی و تاریخ و فرهنگ نیشابور. کتاب «جغرافیای تاریخی نیشابور» تا عصر تیموری، سردبیری مجله فرهنگی ادبی «بینالود»، بازخوانی و استنساخ تمام اسناد تاریخی اداره اوقاف نیشابور در یک دوره ده‌ساله، رهنمایی و نطارت بر چهارصد رساله در تاریخ و فرهنگ عامه نیشابور، و تألیف کتاب مدخل‌های دایرة‌المعارف نیشابور برخی از دست‌آوردهای پژوهشی استاد نظریان بود. فقدان این استاد ارجمند را به خراسانیان، اهل ادب، فرهنگ و پژوهش، مردم فرهنگ‌پرور نیشابور و خانواده محترم آن استاد ارجمند تسلیت می گوییم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها