شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» رونمایی شد

کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» تالیف مشترک حمید عابدیها و پرستو کلاهدوزها با مقدمه‌ای از بهالدین خرمشاهی در قزوین رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» تالیف مشترک حمید عابدیها و پرستو کلاهدوزها با مقدمه‌ای از بهاءالدین خرمشاهی صبح امروز در حضور جمعی از علاقه‌مندان حوزه ادبیات در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی (ره) قزوین رونمایی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ابتدی این مراسم گفت: با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌ها و خدمات حضوری این اداره‌کل محدود شد و ما برای جبران این موضوع تصمیم گرفتیم برنامه‌هایمان را در فضای مجازی برگزار کنیم.

فاطمه محمدبیگی افزود: برگزاری نشست‌های فرهنگی، رونمایی از کتاب، معرفی کتاب و تولید پادکست‌های متعدد از جمله اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بود که با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در فضای مجازی موفق به انجام آن‌ها شدیم.

وی در ادامه ضمن تبریک به نویسندگان کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» بیان کرد: یکی از نکات ارزشمند این کتاب یادآوری همین موضوعات مهم و اساسی (عاشق و معشوق) است که به دلیل نغز و دلنشین بودن نه تنها مخاطب خاص را جذب می‌کند بلکه برای مخاطب عام هم بسیار قابل استفاده است.

این کتاب نمونه بی‌نظیری از  ادبیات غنی ایرانی است
سیداسماعیل قافله‌باشی نیز در این مراسم ضمن تبریک به مولفان کتاب، صحبت‌هایش را با ابیاتی از حکیم نظامی آغاز کرد و سپس به ویژگی‌های شعری نظامی پرداخت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به زیبایی‌شناسی در ادبیات بیان کرد: زیبایی‌ها را از اطراف و جهات مختلف می‌شود نگاه کرد و من در این جلسه فقط از نظر مناسبات لفظی و معنوی در شعر نظامی به آن می‌پردازم.

قافله‌باشی افزود: صنایع لفظی و معنوی یعنی تطابق، توازن و جمال که در ابیات حاوی زیبایی‌های بدیعی مثل جناس، مراعات نظیر، تضاد و خصوصا ایهام می‌شود و از نظر محسنات معنوی، ایجاز، مقتضای حال و مقام، تشبیه استعاره و کنایه را شامل می‌شود. این‌ها اگر در یک بیت یا دو بیت جمع بشوند با موسیقی کلام و نغمه حروف، زیبایی شعر را افزون تر می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شخصیت ادبی حمید عابدی‌ها یکی از نویسندگان کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» اشاره کرد و گفت: فضل، ادب، سواد و دقت در مسائل معنوی و عربی و قرآن شناسی دکتر حمید عابدیها بر کسی پوشیده نیست. ایشان از این نظر بدون هیچ شبهه ای مورد تصدیق افراد فاضل و ادیب هستند.

وی یادآور شد: کتابی که دکتر عابدیها با همکاری همسرشان تالیف کرده‌اند بسیار شسته و رفته است و واقعا کتاب مهم و قابل تاملی است. تمام مسائلی که باید در نگارش رعایت شود در نظر گرفته شده است. این کتاب در واقع، فرهنگ گونه ایست پر از فرهنگ و ادب که در مورد زیبایی شناسی اشعار نظامی در حیطه عشق نوشته شده است. می‌توانم بگویم این کتاب باعث افتخار قزوین و قزوینی‌ها شده است.

ناهید حیاتی از دیگر سخنران این برنامه بود که در بخشی کوتاه به معرفی کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» پرداخت و گفت: دکتر عابدیها با نهایت نظرسنجی و نکته‌سنجی، شناخت وافری در منظومه‌های نظامی و عاشقانه‌های قرن 6 دارد.

حیاتی یادآور شد: این کتاب در 2 فصل تالیف شده است و در هر فصل دو گفتار دارد. گفتارهای حسی از عاشق و معشوق و همچنین گفتارهای معنویِ ارزش دار و وفاداریِ عاشق و معشوق. بسیاری از محاسنی که باید در وجود یک انسان به تمام معنای عاشق و یا معشوق باشد، در این کتاب به طور مفصل بیان شده و شاهد مثال‌های خیلی خوبی نیز آورده شده است.

پرستو کلاهدوزها: این کتاب حاصل تلاش مشترک ما در زندگی مشترک است
پرستو کلاهدوزها یکی از نویسندگان کتاب نیز گفت: متاسفانه در شرایط فعلی از حیث فرهنگی و علمی شرایط خوبی نداریم و بازار علم و فرهنگ در جامعه ما رونق خاصی ندارد. وقتی می‌بینیم عزیزان فرهیخته‌ای که در این جلسه حاضر هستند و با توجه به اینکه این قشر زمان کمی دارند و به همین دلیل زمانشان را طوری تنظیم می‌کنند که به این جلسه برسند، نشان می‌دهد که هنوز هم در وجود یک آریایی اصیل، عشق به فرهنگ، هنر و ادبیات موج می‌زند و من این جلسه را به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم متولیان کلان فرهنگی شرایطی ایجاد کنند تا کسانی که می‌خواهند در این محافل حاضر شوند فقط وفقط دغدغه تنظیم وقت داشته باشند.

وی افزود: این کتاب در واقع زمان خیلی زیادی از زندگی مشترک ما را به خودش اختصاص داد و خیلی از لحظاتش برای ما ماندگار شد. مطالب کتاب چه از حیث معنوی و چه از حیث حسی و زمینی خیلی برای ما جالب بود چون در اطراف خودمان با مصداق‌هایی از آن مواجه می‌شدیم.


کلاهدوزها در خاتمه صحبت‌هایش بیان کرد: ما زمانی را برای جمع آوری مطالب در نظر گرفته بودیم. چون در اوایل زندگی مشترک بودیم و هنوز فرزندی نداشتیم؛ کمتر می‌خوابیدیم تا بتوانیم به برنامه‌هایمان برسیم. فیش‌های بسیار زیادی جمع آوری کردیم.  جلد اول را با تمرکز بر روی اشعار نظامی فیش برداری کردیم و جلد‌های دیگر به شاعران دیگر اختصاص دارد. چیزی که ما را بیدار نگه می‌داشت همان حالات عاشقانه و اشعار عاشقانه بود که برایمان خیلی جالب بود. صحنه مرگ لیلی و شعری که نظامی در وصف مرگ لیلی سروده است انقدر زیبا بود که وقتی دکتر عابدیها می‌خواند و من فیش‌ها را می‌نوشتم اشک از چشم‌های من جاری می‌شد. این‌ها خاطراتی هستند که همیشه در ذهنم خواهد ماند.

حمید عابدیها، دیگر مولف کتاب «زیبایی شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» که سخنران بخش آخر برنامه بود گفت: پژوهش این کتاب از سال 80 شروع شد و در سال 1400 به چاپ رسید.

این پژوهشگر عرصه ادبیات افزود: از دوست فاضلم حسین مافی مدیر انتشارات «سایه گستر» بابت انتشار این کتاب تشکر می‌کنم. خوشبختانه به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» به بهترین شکل و کیفیت منتشر شده است.

عابدیها در پایان با اشاره به علاقه اش نسبت به حکیم نظامی یادآور شد: در طول مدتی که مشغول پژوهش و تحقیق بر اشعار حکیم نظامی بودم، دوبار خواب ایشان را دیدم. هر دوبار ایشان را در آغوش گرفتم و با گریه از خواب بلند شدم. امیدوارم این خواب رویایی صادقانه باشد و و روح این گرامی مرد و ابر انسان از ما راضی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها