دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
از اجرای «بهارانه کتاب» بی‌خبر بودیم

مدیر «شهر کتاب اَوستا» در شهرستان کردکوی که همواره در طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها مشارکت داشته است، علت غیبت خود در «بهارانه کتاب 1400» را تغییر شیوه اطلاع‌رسانی در خصوص اجرای آن عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، «بیژن شهریاری» مدیر کتابفروشی «شهر کتاب اوستا» در کردکوی، متولد همین شهرستان و علاقه‌مند به مطالعه کتب ادبیات و دانش‌آموخته اقتصاد کشاورزی است. او بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و به علت بیکاری و علاقه وافر خود به کتاب و کتاب‌خوانی در سال 1386 کتابفروشی خود را در ملکی استیجاری افتتاح کرد. شهریاری پس از چند سال فعالیت و بعد از استقبال ضعیف مردم از کتاب، مجبور شد کتاب‌های کمک‌آموزشی و لوازم‌التحریر را هم به مجموعه‌اش اضافه کند تا اینکه بالاخره پس از سال‌ها تلاش و ممارست قطعه زمینی را خریداری و مکان فعلی کتاب‌فروشی‌اش واقع در خیابان مطهری شهرستان کردکوی را در مساحتی به وسعت 120 مترمربع ساخته و آن را افتتاح کند.

«شهر کتاب اوستا» ازجمله مراکز عرضه و فروش کتاب در غرب استان گلستان است و همواره حضوری فعال را در طرح‌های فصلی تجربه کرده است؛ اما غیبت این کتابفروشی فعال شهرستان کردکوی، در «بهارانه کتاب 1400» سوالات متعددی را در بین علاقه‌مندان به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در این شهرستان به وجود آورده است که در گفت‌وگو با «بیژن شهریاری» مدیر این کتابفروشی، علت این موضوع را جویا شدیم.

چراغ طرح‌های فصلی در شهرستان کردکوی و غرب استان گلستان، همواره به همت کتابفروشی اوستا روشن بود. چرا در این دوره در «بهارانه کتاب» حضور ندارید؟

ما از سال ۹۳ یا ۹۴ در اولین طرح موسسه خانه کتاب که معروف به «عیدانه کتاب» بود، شرکت کردیم و از آغاز همواره پیگیر طرح‌های فصلی و زمان اجرای آن‌ها برای شرکت در طرح بودیم. به نظر بنده دو عامل مهم برای مشارکت در طرح‌ها وجود دارد که اول شیوه اطلاع‌رسانی و دومی پیگیری کتابفروشان است. در مورد اول تغییر شیوه اطلاع‌رسانی از طرف خانه کتاب سبب شد که بخشی از کتابفروشان محترم از زمان و شیوه اجرای طرح بی‌خبر بمانند. از ابتدای شروع طرح‌های فصلی فروشگاه ما ازجمله فروشگاه‌هایی در استان است که در همه طرح‌ها شرکت فعال داشته است. در طرح‌های قبلی اطلاع‌رسانی به‌صورت پیامکی انجام می‌شد و این خوب بود؛ چون ما به‌راحتی مطلع می‌شدیم و در طرح شرکت می‌کردیم. در این دوره یعنی بهارانه ۱۴۰۰ اطلاع‌رسانی تنها از طریق سایت انجام شد و همین مسئله موجب شد ما از زمان اجرای طرح بی‌خبر بوده و از قافله عقب بمانیم. همین مسئله سبب شد که ما ناچار برای توجه به خواست مشتریان و متقاضیان شرکت در طرح، خودمان همان تخفیف ۲۰ درصدی را اعمال کنیم. امیدوارم که در ادامه و در طرح‌های بعدی اطلاع‌رسانی پیامکی هم صورت بپذیرد تا کتابفروشان مشتاق به شرکت در طرح از قافله عقب نمانند.


شما چندین دوره در طرح حاضر بوده و تجربه‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌اید. لطفاً کمی درباره نقاط قوت و ضعف طرح‌ها بفرمایید و چه پیشنهادهایی برای بهبود هر چه بیشتر آن دارید؟

اساساً و از پایه، فلسفه ایجاد طرح‌های فصلی یک فلسفه خوب و به‌جا بود و از ابتدا این طرح‌ها باانگیزه افزایش سطح مطالعه در جامعه شروع شد که از قضا مورد استقبال خوب ما کتابفروشان هم قرار گرفت؛ اما طبیعتاً و بنا بر هر پدیده بشری نواقصی هم در اجرای طرح‌ها وجود دارد. یکی از نقاط ضعف به نظر بنده زمان و بازه زمانی اجرای طرح است که معمولاً یک هفته در نظر گرفته می‌شو. این زمان کوتاهی است و وقت کافی به‌منظور اطلاع‌رسانی و تبلیغات به مشتریان وجود ندارد؛ و البته تمدید آن (مثل همین دوره) یک راهکار است. در اینجا جا دارد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خصوصاً موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران -که اجرای این طرح‌ها را بر عهده‌ دارند- و نیز جناب مسعودی رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد کردکوی -که در این روزگار غربت کتابفروشان در جامعه، ما را از حمایت‌های خودشان محروم نمی‌کنند- تشکر کنم.
 

 
پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگ قوی و غنی، اهل قلم و فعالان و انجمن‌های ادبی پویا و ... ازجمله ویژگی‌های شهرستان کردکوی است. با این اوصاف وضعیت کتاب و کتابخوانی در شهرستان کردکوی چگونه است و چه نقاط قوت و ضعفی را می‌بینید؟

وضعیت کتاب‌خوانی در کردکوی به‌مانند اقصی نقاط کشور ضعیف است. عوامل متعددی در این امر دخیل‌اند که از آن‌ها می‌شود به قیمت بالای کتاب‌ها به دلیل افزایش قیمت کاغذ و هزینه چاپ و نشر اشاره کرد. همچنین پایین‌بودن فرهنگ مطالعه، چالشی است که این مورد از مشکلات جدی در سطح کشور بوده و معلول دلایل متعددی است. یکی دیگر از موارد نیز به نظر بنده این است که آموزش ما از پایه در دوره‌های ابتدایی به‌صورت درست انجام نمی‌شود. درحالی‌که با آموزش خوب و ایجاد انگیزه در کودکان می‌شود از همان سنین پایه کودکان را به مطالعه علاقه‌مند کرد. امیدوارم ساختار آموزشی ما در مدارس طوری اصلاح شود که کودکان و دلبندان ما از همان سال‌های آغازین تحصیل به مطالعه و خواندن کتاب‌های غیردرسی متناسب با سن خود ترغیب بشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها