یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
جوایز ادبی در میزان فروش آثار تاثیری ندارند

جایزه ادبی مشهد مشهد شب گذشته با برگزاری آیین اختتامیه در فضای مجازی به کار خود پایان داد و برگزیدگان آن که حدود سه ماه است مشخص شده بودند، معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آئین پایانی جایزه ادبی مشهد شب گذشته به صورت مجازی و با اجرای احسان عبدی‌پور برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.

حسین لعل بذری، دبیر جایزه ادبی مشهد با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته با مشخص شدن افراد برگزیده توسط داوران قصد برگزاری آئین پایانی این مراسم را داشتیم، اظهار کرد: تصمیم بر این بود تا این مراسم به صورت حضوری و در دو تا سه روز برگزار شود تا فرهیختگان، نویسندگان و شاعران بتوانند با مطرح کردن دیدگاه‌های خود یک رویداد فرهنگی را برای مشهد رقم بزنند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه پیک‌های متعدد شیوع بیماری کرونا و وضعیت قرمز باعث شد تا برگزاری این مراسم چندین بار به تعویق بیفتد، وگرنه از زمستان سال گذشته برنامه‌ریزی‌های کاملی برای برگزاری آئین پایانی جایزه ادبی مشهد در مکان‌هایی مانند آرامگاه فردوسی و یا دژ تاریخی توس انجام شده بود که متاسفانه این فرصت به دلیل این که اولویت ما سلامت مردم است اتفاق نیفتاد.
 


دبیر جایزه ادبی مشهد در پاسخ به سئوال مجری مبنی بر اینکه تا چه میزان جوایز ادبی در اعتبار و میزان فروش کتاب تاثیر دارد؟، گفت: جشنواره‌های مختلفی از جمله جایزه ادبی جلال آل‌احمد، هفت اقلیم و ... در کشور برگزار می‌شود اما در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای نیست که جایزه ادبی همچون جوایز جشنواره فجر در میزان فروش یا استقبال از یک کتاب تاثیر بگذارد، شاید دلیل اصلی آن این باشد که تاکنون استمرار این جایزه‌های ادبی را نداشته‌ایم.
 
حفظ تاریخ شفاهی شهر
در ادامه مسعود نبی‌دوست، فعال فرهنگی و مشهدپژوه با بیان این که فعالیت خود را در مورد قصه‌ها و روایت‌های مشهد قدیم از سال 94 آغاز کرده است، اظهار کرد: زمانی که در روزنامه شهرآرا ضمائم محله مشغول به کار بودم با روایت‌هایی که در گوشه و کنار محلات قدیمی مشهد بود آشنا شدم و چند باری نقل قول‌های کوتاهی را در صفحه مجازی خود منتشر می‌کردم این موضوع باعث شد تا عده‌ای ارتباط بگیرند و بخواهند در یکی از این گفت‌وگوها همراه ما باشند.
 
وی ادامه داد: مقرر بود از کوچه شوکت‌الدوله گزارشی تهیه کنیم که این موضوع را در صفحه مجازی خود اعلام کردم در روز و ساعت تعیین شده حدود 40 نفر آمده بودند، علاقه این افراد باعث شد تا مجموعه فرهنگی چهارباغ شکل بگیرد و تاکنون 80 برنامه بازدید از نقاط مختلف مشهد اجرایی شود.
 


این مشهدپژوه با اشاره به این که اعتقاد دارم با دفن کردن افراد قدیمی قصه‌های شهر را نیز دفن می‌کنیم، عنوان کرد: آدم‌های قدیمی به خوش حافظه بودن معروف هستند چیزی که در روزگار امروز رنگ باخته برای این که بتوانیم تاریخ مشهد قدیم را حفظ کنیم برنامه مثبت 60 ساله‌ها را راه‌اندازی کردیم تا با گفت‌وگو با آنها تاریخ شفاهی شهر را برای نسل‌های بعد حفظ کنیم.
 
نیازمند پاتوقی برای نویسندگان و شاعران هستیم
در ادامه محمدباقر کلاهی اهری، شاعر معاصر خراسان با بیان اینکه دهه 40 یکی از بازه‌های زمانی بسیار مهم در ادبیات معاصر است، تصریح کرد: در مشهد نیز همچون تهران پاتوقی برای نویسندگان و شاعران وجود داشت که اسم آن «کافه داش آقا» بود، این کافه در خیابان ارگ قدیم و نزدیک به باغ ملی فعلی قرار داشت و محلی برای جمع شدن شاعران و گپ و گفت آنها به شمار می‌رفت.
 


وی افزود: این گفت‌وگوها در مکان‌هایی مثل کافه داش آقا باعث تعامل بیشتر نویسندگان و شاعران می‌شود متاسفانه با از بین رفتن این پاتوق‌ها آسیب جدی به ادبیات وارد می‌شود چون بسیاری از حرف‌ها که در کتاب‌ها نیست و از ذهن افراد عبور می‌کند می‌تواند در همین گفت‌وگوها جان بگیرد.
 
ادبیات شهری در دو دهه اخیر جای خودش را باز کرده است
محمدحسن شهسواری که از او به عنوان نویسنده ملی مشهد یاد می‌شود نیز در ادامه گفت: در دو دهه گذشته در مورد ادبیات شهری صحبت شده وگرنه تا قبل از آن کمتر چنین موضوعی در کتاب‌ها به چشم می‌خورد.
 
وی یادآور شد: همانطور که می‌دانید به وجود آمدن شهر در غرب با شرق تفاوت دارد، در جهان غرب شهرها به وجود آمدند تا ارائه خدمات به روستاها را داشته باشند این در صورتی است که در شرق شهرها حکومتی و سیاسی شکل گرفته و با آمدن و رفتن هر سلسله این شهرها نیز از بین رفته‌اند.
 


شهسواری با بیان اینکه برای ادبیات شهری باید اول احساس شهروندی داشت، اظهار کرد: برای این موضوع باید اول خودت را از شهر بدانی و سپس آن را نقد کنی اما متاسفانه چنین نگاهی کمتر وجود دارد و بیشتر بچه‌های روزنامه‌نگار به دنبال ادبیات شهری رفتند و بعد از مدتی نیز روزنامه نگاری را رها و نوشته‌های آنها حول محور ادبیات شهری شد که از آنها می‌توان به نوشته‌های احمد محمود برای شهر اهواز اشاره کرد.

برگزیدگان جایزه ادبی مشهد
در پایان این نشست اسامی برگزیدگان جایزه ادبی مشهد به این شرح اعلام و نشان ویژه بیهقی به نفر اول روایت‌نگاری، نشان ویژه اخوان ثالث به نفر اول شعر آزاد و نشان ویژه ملک الشعرای بهار به نفر اول شعر کلاسیک اهدا شد.
 
الف) بخش تک اثر منتشرنشده (شعر):
شعر آزاد:
تقدیر از حسن متین راد و یاسر معین
رتبه برگزیده: مجتبی صفری
 
شعر کلاسیک:
تقدیر از آرش پورعلیزاده و روح الله سرطاوی
رتبه برگزیده: محمد وطن خواه
 
بخش روایت نگاری:
تقدیر از اسماء دلبری و محمد اصل زارع
رتبه برگزیده آزاده عبدی فرد
 
بخش داستان کوتاه:
تقدیر از مسعود ریاحی و نجمه سجادی
رتبه برگزیده بهروز شیداکراتی
 
ب) بخش کتاب منتشرشده:
شعر کلاسیک:
تقدیر از رحمت الله رسولی مقدم برای مجموعه شعر «زاویه»
رتبه سوم: حدیث لزرغلامی برای مجموعه شعر «زن منی و زنت هستم و ...»
رتبه دوم: فاطمه سالاروند برای مجموعه شعر «سوسن»
رتبه اول: امیرعلی سلیمانی برای مجموعه شعر «این هم از این»
 
شعر آزاد:
تقدیر از کوثر نجدی برای مجموعه شعر «برهنه‌تر از بلور...»
رتبه سوم: محمد پروین برای مجموعه شعر «مقتل خوانی چاقوی جنی...»
رتبه دوم: رضا جمالی حاجیانی برای مجموعه شعر «ازلیات»
رتبه اول: احمدرضا احمدی برای مجموعه شعر «پایان شب خاکستری»
 
مجموعه داستان:
تقدیر از مهسا علیون برای «بلیت یک طرفه مالدیو» و آرش محمودی برای «نیوکاسل»
رتبه سوم: داریوش احمدی برای «به مگزی خوش آمدید»
رتبه دوم: محمدرضا زمانی برای «ساکن خانه دیگران»
رتبه اول: عالیه عطایی برای «چشم سگ»
 
رمان:
تقدیر از احمد حسن زاده برای «خیال باز»
رتبه سوم: صمد طاهری برای «برگ هیچ درختی»
رتبه دوم: منصور علیمرادی برای «اوراد نیمروز»
رتبه اول: علی اکبر حیدری برای «استخوان»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها