شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۳
ضرورت انتشار مجموعه 150 جلدي پزشكي اسلامي

غلامرضا جمشيدنژاد عضو دايره‌المعارف بزرگ اسلامي گفت: مجموعه‌اي 150 جلدي از پزشكي اسلامي شامل آثار بسياري از بزرگان اين حوزه در كتابخانه شماره يك مجلس شوراي اسلامي وجود دارد كه متاسفانه با وجود اهميت آن در تعليمات پزشكي، تا كنون منتشر نشده است.\

غلامرضا جمشيدنژاد در گفت‌وگوبا خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: پس از خواجه نصير كه جامعه تا حدودي از زير بار ضربه بزرگ ابوحامد غزالي بر پيكره علوم فلسفي و عقلي خارج شد، شاهد جهشي در تاليف آثار عقلي بوديم كه متاسفانه نزديك به 90 درصد اين منابع و مراجع بسيار مهم، تا كنون تصحيح و منتشر نشده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: در همه علوم اسلامي، از طب و نجوم تا ادب و فلسفه و كلام، مراجع كم نظيري در دست است كه بخشي كوچك اما مهم از آنها با تلاش بزرگاني چون استاد جلال الدين همايي و ميرزا عبدالوهاب محمد قزويني در طول 100 سال گذشته تصحيح شده‌اند، اما بسياري از آنها هنوز تنها به صورت نسخه خطي و براي متخصصان نسخه‌شناس در دسترس هستند. 

مترجم «انديشه‌هاي فلسفي و كلامي خواجه نصير» با بيان مثالي به منظور روشن كردن اهميت انتشار اين آثار گفت: در رشته مكانيك هر ساله دانشجويان زيادي فارغ التحصيل مي‌شوند. اما كدام يك از آنها از وجود كتاب‌هايي اصولي و اساسي در حوزه مكانيك چون «كتاب الحيل» بني موسي آگاهند؟ ولي در فلسفه و علوم عقلي كه نياز بيشتري به انتشار اين آثار به چشم مي‌خورد، متاسفانه كار كمتري صورت گرفته است.

وي اظهار داشت: تصحيح اين آثار كار يك تن و يك ناشر نيست. بلكه ضرورت دارد فرهنگستان‌هاي ما با تاسيس گروه‌هاي تحقيق و تصحيح، نسبت به انتشار اين كتاب‌ها اقدام كنند. چنانكه ما هم اكنون در فرهنگستان علوم پزشكي تاسيس چنين گروهي را آغاز كرده‌ايم.

جمشيدنژاد با تاكيد بر لزوم تحرير دوباره اين آثار با زبان عصر به منظور استفاده همه علاقه‌مندان يادآور شد: يكي از مهم‌ترين اين آثار، مجموعه‌اي 150 جلدي است در پزشكي اسلامي كه هم‌اكنون در كتابخانه شماره 1 مجلس نگهداري مي‌شود. اين مجموعه، دربرگيرنده آثاري بسيار مهم از بزرگاني چون ابن سينا، رازي، نجيب الدين سمرقندي و ابوالفرج بن قف است كه همگي از بزرگ‌ترين متخصصان علوم پزشكي اسلامي بوده‌اند.

وي با اشاره به اهميت اين مجموعه در راهنمايي دانشجويان پزشكي و مرجعيت آن در دانش‌افزايي استادان حوزه پزشكي، اظهار داشت: با تصحيح و انتشار چنين كتاب‌هايي، از سويي دسترسي به منابع براي دانشجويان دوره دكترا به منظور تدوين رساله ممكن مي‌شود و از سوي ديگر، موضوع‌يابي رسالات براي دانشجويان و استادان آسانتر خواهد شد. همچنين جدا از مقاصد آموزشي، اين آثار در معرفي دوباره علوم اصيل اسلامي به عموم علاقه‌مندان نيز بسيار راهگشا خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط