سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
استفاده از ادبیات بومی برای بی‌نیازی از مکتوبات غربی

نویسنده کتاب «تهدیدات نرم سیاسی در قرآن کریم» گفت: پرداختن به موضوع تهدیدات نرم سیاسی نیاز به ادبیات بومی دارد تا برای تحقیق و پژوهش در این موضوعات مجبور به استفاده از کتاب‌ها و ادبیات غربی نشویم./

محمد جواد جاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: باتوجه به این‌که امروزه تجاوز به کشورها و جنگ از حالت فیزیکی و سخت خارج شده و به تهدیدات نرم بدل شده‌است، ضرورت دارد  موضوع تهدیدات نرم از منظر دین و قرآن بررسی شود. 

وی گفت: تهدیدات نرم در ابعاد گوناگون مانند اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارند، اما در این کتاب تهدیدات نرم از دیدگاه سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است.

جاوری بیان کرد: تهدید نرم به دگرگونی و شاید حتی نابودی الگوهای رفتاری یک نظام سیاسی منجر می‌شود و تحولاتی در ارزش‌های حیاتی یک نظام سیاسی ایجاد می‌کند که می‌توان گفت که این تحولات اهداف و ارزش‌های یک نظام را با خطر مواجه خواهند کرد.

جاوری با بیان این‌که موضوع شناخت تهدیدات نرم از تاکیدات مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: با توجه به وجود ابزارهای فناوری اطلاعات و تبلیغاتی که در دنیای مجازی انجام می‌شود نیاز شدیدی به بررسی فعالیت‌های نرم و تبلیغات نرم بیگانگان احساس می‌شود. 

این نویسنده حوزه مطالعات دینی و قرآنی یادآور شد: تهدیدات نرم، یک موضوع سیاسی است و بررسی آن از نگاه قرآن کار سختی است، زیرا کتاب‌های زیادی درباره این موضوع نوشته نشده‌اند و کتاب‌های موجود بیشتر با رویکرد کاملا سیاسی نوشته شده و اثری از نگاه قرآنی در این کتاب‌ها دیده نمی‌شود.
جاوری گفت: برای نگاشتن این کتاب مجبور به استفاده از کتاب‌های غربی شدم، به این دلیل که نویسندگان بومی به این موضوع نپرداخته‌اند. علاوه بر مطالعه کتاب‌های غربی، تسلط به قرآن و آیات سیاسی قرآن کمک زیادی به نوشتن این کتاب کرده‌است. 

وی درباره ویژگی این اثر گفت: بررسی و استخراج همه آیه‌های سیاسی قرآن در موضوع تهدیدات نرم سیاسی و تحلیل جداگانه هر یک از آیات، از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود. 

نویسنده کتاب «تفسیر موضوعی قرآن کریم» گفت: آیات سیاسی قرآن در این کتاب با استفاده از تفاسیر معتبر شیعه و سنی بررسی شده‌اند. کتاب‌های تفسیر«المیزان»،«نمونه»،«مجمع البیان»، «ابوالفتوح رازی» و«فخر رازی» از جمله تفسیرهای استفاده شده در این کتاب‌اند. 

جاوری اظهار کرد: تهدیدات نرم باید به عنوان یک واحد درسی برای دانشجویان ارایه شود تا جامعه‌ای ایمن از تهدیدات سیاسی نرم داشته باشیم. 

وی افزود: کتاب‌های «تهدیدات فرهنگی نرم در قرآن» و «تهدیدات اقتصادی نرم در قرآن» با هدف تکمیل مطالب تهدیدات سیاسی نرم نیز به زودی منتشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط