شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
زنده کردن یک درس مرده

«هنر خوشنویسی در مدرسه» تازه‌ترین کتاب منتشر شده کاوه تیموری، مدرس و محقق حوزه خوشنویسی، ضمن ارایه سرمشق‌های ساده و مناسب برای دانش آموزان، شیوه‌های تدریس جدیدی را به مربیان و معلمان این هنر در مدارس ارایه کزده است. تیموری سعی دارد در این اثر آموزش کم‌رونق هنر خوشنویسی در مدارس را دوباره زنده کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سال‌هاست که در مدارس (ابتدایی و دبیرستان) به واحد درسی «هنر» به عنوان یک درس اضافه و بدون کاربرد نگاه می‌شود. در دهه‌های 60 و 70 و حتی در اوایل دهه 80 نیز تعداد معلمان هنر بسیار اندک بود و مدارس حتی ساعت‌هایی را که بر حسب قانون و به ناچار برای واحد هنر تعریف کرده بودند، به دروس دیگر اختصاص می‌دادند و از این مساله که درس هنر تاثیر فراوانی بر روند شکل‌گیری شخصیت و تفکر دانش آموزان دارد، اغلب غفلت ‌شده است. 

این در حالی است که کتاب‌های درسی هنر نیز که به طور اختصاصی برای این واحد تالیف شده و از سوی شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران منتشر می‌شوند، کارآیی چندانی ندارند و دارای روند آموزشی صحیحی نیستند و یک نقص بزرگ و عمده این کتاب‌ها در آن است که انواع هنرها در کنار هم معرفی می‌شوند و این مساله نحوه آموزش را با اشکال جدی مواجه می‌سازد. 

مهم‌ترین راه برای حل این مشکل در آن است که برای هر شاخه‌ای از هنر یک کتاب درسی تدوین و تالیف کرد و دست دانش‌آموز را برای انتخاب هر شاخه از هنر باز گذاشت؛ هرچند که باید آموزش هنرهایی چون هنر خوشنویسی در مدارس اجباری باشد. تاکنون کتاب‌های بسیاری برای آموزش خوشنویسی تالیف و منتشر شده است. نویسندگان این کتاب‌ها عموما خود خوشنویس هستند و هرکدام در مکتب یک استاد شهیر و به روش‌های خاصی آموزش دیده‌اند، بنابراین سرفصل‌های این کتاب‌ها تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. 

کاوه تیموری نیز یکی از این هنرمندان با سابقه تدریس بیش از 20 سال در آموزش و پرورش و همچنین انجمن خوشنویسان ایران است. او بر اساس این تجربیات کتاب «هنر خوشنویسی در مدرسه» را تالیف و منتشر کرده است. 

تمام تلاش تیموری در این کتاب توازن بین بُعد نظري خط و بُعد عملی آن بوده است. برای رسیدن به این مقصود، کتاب توضيحات نظری کاملی را ارایه کرده است. در بُعد عملی نيز سعی تیموری بر اين بوده كه با ارایه مثال‌هایی دانش‌آموز پسند، به دبيران و مدرسان كمک كند تا انگيزه و جذابيت لازم را در كلاس فراهم آورند. 

مهم‌ترین ویژگی این کتاب در ساده و قابل فهم بودن سرمشق‌هاست. به عنوان مثال چند نمونه از سرمشق‌ها این چنین است: «باد آمد و برگ لاله را برد»، «بر و بومت آباد باد ای ایران»، «خوشا آنان که نام نیک بردند» و «الهی هرچه دارم از تو دارم». لازم به ذکر است که در دیگر کتاب‌های مشابه و حتی کتاب‌های درسی مدارس سرمشق‌ها معمولا از ابیات سنگین و غیر قابل هضم برای کودکان و نوجوانان، انتخاب می‌شد و همین مساله واکنش منفی دانش آموزان نسبت به این هنر والا را در پی داشت. 

تیموری در همه فصل‌های این کتاب نکات آموزشی بسیار و راه‌های تدریس این نکات به دانش آموزان و هنرجویان را برای معلم‌ها و مدرس‌ها شرح داده است و این نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این کتاب است. 

«هنر خوشنویسی در مدرسه» نوشته کاوه تیموری با شمارگان دو هزار جلد، 108 صفحه و بهای و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب آبان روانه کتابفروشی‌ها شده‌ است. 

کاوه تیموری هنرمند، محقق و مدرس حوزه خوشنویسی است. او همچنین سردبیری فصلنامه «رشد آموزش هنر» از نشریات دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، را بر عهده دارد. 

«راز خط در آثار استاد امیرخانی»، «بررسی زندگی و آثار خوشنويسی غلامحسين اميرخانی»، «راز نقاشی‌خط استاد جلیل رسولی» و «همت بلند، کار ارجمند» از جمله کتاب‌های منتشر شده تیموری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط