یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
کزازی: وجود محافل ادبی نشانگر پرورش شاعران واقعی نیست

میرجلال‌الدین‌کزازی، شاعر و پژوهشگر معتقد است که پرورش شاعر واقعی منوط به بزم‌ها و محافل ادبی نیست. این پژوهشگر به «ایبنا» گفت که قبل از انقلاب به ویژه در دهه 40 شمار پاتوق‌های ادبی کمتر بود، اما این محافل با نظم و تاثیرگذاری بیشتری برگزار می‌شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر کزازی گفت: شمار پاتوق‌های ادبی تا آنجا که دورادور می‌دانم بیشتر شده‌اند، اما شایستگی و بایستگی محافل قبل را ندارند.

وی گفت: برای نگاهی همه سویه به پاتوق‌های ادبی باید آمار دقیق و سنجیده‌ای داشته باشیم تا مبتنی بر آن‌ها حرف برنیم.

کزازی توضیح داد: در سال‌هایی که تأثیرگذاری پاتوق‌های ادبی کمتر است، همایش‌های ادبی می‌توانند کارساز و راهگشا باشند. همایش‌های ادبی در صورتی کارساز و سودمند هستند که به آرمان فرهنگی شرکت کنندگان پاسخ دهد. اگر این همایش‌ها کارساز نبودند، هر ساله برگزار نمی‌شدند.

این شاعر گفت: دهه 40 اوج بزم‌های ادبی بود. پاتوق‌های آن دوره با برنامه‌ریزی برگزار می‌شد، اما همایش‌هایی که این روزها درباره شعر و شاعری است، گاه‌گاه و جسته گریخته برگزار می‌شود و برپایی آن‌ها تابع یک دوره یا زمان خاصی نیست. کمتر به محافل و بزم‌های ادبی می‌روم و به گمانم شاعر واقعی برکنار از چنین بزم‌هایی است.

کزازی در سال 1327 در کرمانشاه به دنیا آمد. در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره‌های گوناگون آموزشی را سپری کرد و در سال ۱۳۷۰ در مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد.
 
از مجموعه شعرهای او می‌توان به «دستان مستان» اشاره کرد. 

مجموعه‌های چند جلدی «نامه باستان» حاصل شاهنامه پژوهی‌های وی است. «بند و پیوند»، «دیر مغان»، «دیدار با اژدها» و «سوزن عیسی» از دیگر آثار اوست. 

«فرزند ایران» داستانی درباره زندگی فردوسی تازه‌ترین اثر این پژوهشگر امسال(1392) از سوی انتشارات معین به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها