شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
نویسندگان کودک قصه‌های بومی مردم ایران را گردآوری می‌کنند

مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چند استان کشور قصه‌‌های بومی و محلی ایرانی را در راستای طرح «سیمرغ قصه‌های مردم ایران» گردآوری می‌کنند. این داستان‌ها قرار است با گویش بومی منتشر شوند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «سیمرغ قصه‌های مردم ایران» طرحی ملی برای جمع‌آوری و بازنویسی داستان‌های قدیمی مناطق مختلف و ثبت قصه‌های شفاهی با گویش بومی است که بنای آن از سال‌های پیش در کانون مطرح و از سال 1388 اجرا و گردآوری آن در استان‌های گوناگون ایران آغاز شده است.

بر این اساس و در پی واگذاری بخشی از طرح «سیمرغ قصه‌های مردم ایران» به کانون استان قزوین، مربیان و کارشناسان علاقه‌مند در تکاپوی شناسایی بیشتر و آماده‌سازی قصه‌های بومی استان هستند.

از آن‌جایی که روایت‌شناسی قصه‌ «کچل» به استان قزوین واگذارشده است، هشت تن از مربیان استان درحال آماده کردن اين قصه به گویش‌های الموتی ،ترکی و ديگر زبان‌ها هستند.

به منظور اجرای طرح «سیمرغ قصه‌های مردم ایران» اسدالله شکرانه نويسنده و پیشکسوت کانون به عنوان مسوول کشوری این طرح انتخاب شد و پس از آن براساس شیوه‌نامه‌ای به ترتیب استان‌های هرمزگان، مازندران، تهران، کرمان، قزوین، کردستان، و بوشهر در زمینه جمع‌آوری قصه‌های «پری‌دریایی»، «نی»، «خاله سوسکه»، «مار»، «کچل»، «درخت و پرنده» و «دُم‌بریدگی» از سراسر کشور به عنوان مجری در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف انتخاب شدند تا وظیفه جمع‌آوری، روایت‌شناسی و تدوین قصه‌ها را بر عهده گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط