سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
دینانی: تنها یادگار ماندگار، اثر علمی یا فرهنگی است

غلامحسین ابراهیمی دینانی در آیین گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای، بیان کرد: انسان فانی باید حداقل یک نقش، ردپا یا اثر در هستی از خود به جا گذارد که به باقیات‌الصالحات تعبیر می‌شود. عمل صالح یک نقش و کارکرد شخصی دارد که برای خود انسان صالح و با وجودش باقی ‌می‌ماند اما تنها یادگاری که در جامعه باقی خواهد ماند، به‌جا گذاشتن یک اثر علمی یا فرهنگی است. کار علمی درست و سنجیده باقی می‌ماند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین با حضور آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دکتر سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد‌باقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر عبد‌الحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر کریم زارع، رییس باشگاه پژوهشگران جوان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین فیاضی، رییس مجمع عالی حکمت اسلامی، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه، حمید‌رضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن قرائتی دوشنبه(ششم خرداد‌ماه) در تالار وحدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

غلامحسین ابراهیمی دینانی در این مراسم طی سخنانی درباره اثر عمل صالح عنوان کرد: سقراط پس از دو هزار و 500 سال از درگذشتش هنوز اثرش باقی است. اگر آثار فکری امثال ابن‌سینا را با یک سرنگ از فرهنگمان بیرون بکشیم، نمی‌دانم از فرهنگ ما چه چیز باقی خواهد ماند.

استاد فلسفه افزود: کاری که آیت‌آلله سید‌محمد خامنه‌ای در کشور انجام داده‌اند، تاکنون به این صورت انجام نشده بود و این توفیق ایشان است که با نشر کتا‌ب‌های فلسفی و آثار ملاصدرا و پرداختن به فرهنگ عقلانی کار اصیل فرهنگی می‌کنند.

دینانی با بیان این‌که ما امروز بیش از هر چیزی نیازمندیم که آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم، گفت: این عقلانیت اسلام بود که به آن ریشه داد و آن را به اقصی نقاط دنیا برد اما امروز ما چقدر اندیشمندان بزرگ اسلامی نظیر ملاصدرا و ابن سینا را می‌شناسیم؟ غربی‌ها در بسیاری موارد آن‌ها را بیش از ما شناخته‌اند.

وی ادامه داد: غرب امروز به‌گونه‌ای ابلیسی فقط برخی خشونت‌های ظاهری اسلام را می‌بیند و آن را علم می‌کند. اسلام که تنها خشونت نیست. اسلام عقلانیت است و این عقلانیت در تمام جغرافیای جهان اسلام بیش از همه در کشور ما نمود دارد. امثال ابن‌سینا، ملاصدرا و شیخ رازی و متکلمان و محدثین بزرگ اهل همین کشور‌ند. ایران اسلامی همیشه مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی بوده و در آن عقلانیت حکم می‌کرده است.

ابراهیمی دینانی در پایان اظهار کرد: ما امروز نیاز داریم عقلانیت را ترویج کنیم و یکی از راه‌های آن ترویج و تقویت درست فلسفه است که استاد سید‌محمد خامنه‌ای در بنیاد حکمت اسلامی صدرا در این زمینه موفق عمل کرده‌اند و هر روز هم کار فلسفی عمیق‌شان بهتر می‌شود. خبر خوبی که این روزها از فعالیت‌های مثمر‌ثمر این بنیاد شنیده‌ام، این است که کتاب «تعلیقه ملاصدرا بر حکمت اشراق» را در دست چاپ دارند.

سپس دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم در این مراسم با ذکر این نکته که همه جای دنیا دانشمندان به‌سمت سیاست می‌روند، عنوان کرد: این روند در کشور ما کمی بی‌قاعده‌تر است. فیلسوفان هم می‌توانند به‌سمت سیاست بروند و این کار به دو صورت می‌تواند انجام شود؛ با فلسفه خود و بدون فلسفه خود. اگر با فلسفه خود وارد سیاست شوند، کار خطیری است مانند افلاطون که با فلسفه خود به سیاست وارد و با مشکل مواجه شد. همچنین فیلسوفان اگر بدون اجرای فلسفه خود وارد سیاست شوند، شاید بتوانند موفق شوند.

وی ادامه داد: فیلسوفان راهگشای سیاست‌اند نه عامل سیاست. آن‌ها می‌توانند صرف نظر از فلسفه‌ای که دارند، وارد سیاست شوند، زیرا سیاست مقام تصمیم و عمل است. 

رییس فرهنگستان علوم در بیان ارزش انتخاب علم و حرکت در مسیر علمی اظهار کرد: کسانی که بین انتخاب علم و سیاست اختیار دارند، اگر علم را انتخاب کنند، عمل اخلاقی انجام داده‌اند. اگر کسی که امکان حضور در سیاست را دارد، علم را انتخاب کند و به سمت علم برود، این فضلیت بزرگی است. استاد سید‌محمد خامنه‌ای پای این کار ایستادند و امروز آن را به ثمر رساندند که این کار بزرگی است، زیرا تفکر و فلسفه ذره ذره اثر می‌کند و اثر آن پایدار می‌ماند.

آیین گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای از ساعت 17 تا 20 دوشنبه (ششم خرداد‌ماه) در تالار وحدت واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار برگزار شد.

گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط