چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
«بخت برگشته» با گرفتاری‌های مدرن دست و پنجه نرم می‌کند

فرزام شیرزادی،‌ تازه‌ترین اثر داستانی‌اش با نام «بخت برگشته» را به نمایشگاه امسال می‌آورد. وی که اغلب شخصیت‌های داستانی‌اش حس همذات‌پنداری را در مخاطب امروز برمی‌انگیزند، به «ایبنا» گفت که قهرمان اصلی داستان جدیدش را هم باوجود همه گرفتاری‌هایش دوست دارد؛ او با گرفتاری‌های مدرن دست و پنجه نرم می‌کند و نمونه‌اش را در دنیای پیرامون زیاد سراغ داریم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شیرزادی گفت: حدود 10 سال از آغاز نوشتن این کتاب می‌گذرد،‌ ولی پس از چندبار ویرایش و تجدید نظر حدود یک سال و نیم است که به طور جدی روی آن کار کرده‌ام. 

وی درباره کتاب و محتوای آن بیان کرد: شخصیت اصلی داستان یک کارمند مفلوک به نام «صفدر تابنده» است که در هر بخش از داستان مکافاتی برایش پیش می‌آید و زندگی‌ او مانند دیگر کارمندان همشهری‌اش پیش می‌رود. این داستان در تهران رخ می‌دهد.

شیرزادی به تم داستان هم اشاره کرد و افزود: در درون‌مایه این داستان نیز مانند سایر داستان‌های من رگه‌های طنز مشاهده می‌شود. البته طنز این داستان یک طنز تلخ است. 

این روزنامه‌نگار گفت: با شخصیت اصلی کتاب عمیقا احساس همدردی عمیقی می‌کنم و  او را با وجود تمام گرفتاری‌هایش دوست دارم. این شخصیت همواره با گرفتاری‌های مدرن دست و پنجه نرم می‌کند؛ مانند همه ما که این گرفتاری‌ها را داریم.

«بخت برگشته» در 125 صفحه از سوی نشر گل‌آذین مجوز انتشار کسب کرده است و به زودی از زیر چاپ در‌می‌آید.

پشت جلد کتاب این چنین است: «در داستان‌های به هم پیوسته کتاب حاضر که شخصیت اصلی آن صفدر تابنده است، عنصر طنز پیدا و پنهان، کارکرد داستانی دارد. پشت رویه طنز داستان‌های شیرزادی، سیاهی اجتماعی و مفلوکان شکست خورده و از پا افتاده نهفته‌اند.در داستان‌هایی هم که پیش‌تر، از این نویسنده منتشر شده، زمینه داستان گسترده می‌شود تا نابسامانی‌های اجتماعی بیان شود.» 

شیرزادی در ادامه به یکی دیگر از کتاب‌های تازه خود اشاره کرد و گفت: «از پا افتاده‌های از پا نیافتاده» مجموعه داستان جدید من است که ویرایش نهایی شده و برای انتشار آن در حال رایزنی با ناشران هستم. 

نویسنده «سه‌شنبه قرقی» در ادامه با اشاره به چالش‌های امروز نشر در حوزه داستان گفت: دغدغه‌های انسان معاصر در داستان‌نویسی امروز ایران گم شده و این موضوع به تولید آثار ادبی سطحی منجر شده است. بخش وسیعی از داستان‌نویسی امروز ما شامل آثار نویسندگان کتاب اولی و یا آثار داستانی نحیف و لاغر و کم‌مایه‌ای شده است که در آن به طور عمده از دغدغه‌های انسان معاصر خبری نیست.

شیرزادی افزود: نویسندگان به طور عمده تجربه‌های شخصی غیرعمومی خود را قلمی می‌کنند و روی آن نام داستان می‌گذارند و تاسف‌انگیز‌تر این‌که برای انتشار آن‌ها به ناشر هم پول پرداخت می‌کنند که به نظر من این یک نوع تجاوز فرهنگی است. 

نویسنده «صدای آخر» در ادامه با بیان این‌که در ادبیات نباید از اثری به طور بی‌اساس تعریف و تمجید کرد، گفت: دغدغه‌های شخصی، خط محور داستان‌نویسی معاصر ما شده و چیزی از قصه و داستان در آن دیده نمی‌شود. بازتاب سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه ما در آن نیست و جهان‌بینی مشخصی در آن دیده نمی‌شود.

مجموعه داستان «سه‌شنبه قرقی»، رمان «روشن‌تر از آبی»، «شاملو در 16 نگاه» و ده‌ها نقد و یادداشت بر آثار شاخص ادبیات در کارنامه شیرزادی به چشم می‌خورد. فرزام شیرزادی متولد آبان 1356 خورشیدی در تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها