چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
انتشار اثری از روتا سپتيس در ایران

«ميان سايه‌هاي خاكستري» نخستین اثر روتا سپتيس، نويسنده ليتوانيايي ‌تبار آمريكايي با ترجمه سيروس قهرماني منتشر شد. به گفته قهرماني، اين رمان وقايع جنگ جهاني دوم و اشغال ليتواني از سوي شوروي را روايت مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين مترجم افزود: در زمان جنگ جهاني دوم، بعضي كشورها با عنوان متفقين، از سوي شوروي اشغال شدند كه ليتواني يكي از اين كشورها بود. شوروي پس از اشغال ليتواني، اين كشور را از نقشه‌ها حذف كرد.

قهرماني با بيان اين‌كه بسياري از مخالفان اشغال اين كشورها به سيبري تبعيد شدند، افزود: «ميان سايه‌هاي جنگ» داستان دختر نوجواني است كه همراه خانواده‌اش به سيبري تبعيد مي‌شود. او كه استعداد بسياري در زمينه نقاشي دارد،‌ مشکلات خانواده‌اش را با نقاشي و نوشته‌هايي برای آن‌ها، روايت مي‌كند.

وي افزود: نويسنده اين كتاب، خانم سپتيس متولد آمريكا است و وقايع اين داستان را خود تجربه نكرده است. با اين حال، به نظر مي‌رسد «ميان سايه‌هاي خاكستري» داستان اجداد او در ليتواني و دختر نوجوان، فردي مانند سپتيس است؛ با اين تفاوت كه يكي با نقاشي و ديگري با داستان، اين وقايع را شرح مي‌دهند.

اين مترجم با بيان اين‌كه «ميان سايه‌هاي خاكستري» سبكي رئال دارد، گفت: بسياري از وقايع اين داستان مستند است زيرا سپتيس پيش از شروع به نگارش كتاب، با سفر به ليتواني و گفت‌وگو با خانواده‌هاي تبعيدشده به سيبري و مسوولان نهادهاي مرتبط با ثبت وقايع تاريخي در زمينه جنگ جهاني، اطلاعات بسياري را در اين باره گردآوري كرده بود.

قهرماني افزود: رمان «ميان سايه‌هاي خاكستري» مدتي از كتاب‌هاي پرفروش آمريكا بود و در بعضي نشريات معتبر تحسين شده است. همچنين نامزد دريافت جايزه «ديل كارنگي» شده است. 

سپتيس در سال 1967 در خانواده‌اي ليتوانيايي در آمريكا متولد شد. «ميان سايه‌هاي خاكستري» نخستين كتاب اوست كه در سال 2011 انتشار يافت. دومين كتاب او نيز چند روز پيش با عنوان "out of the easy" در آمريكا منتشر شد. مترجم اين كتاب، سيروس قهرماني نيز متولد 1343 در كرمانشاه و دانش‌آموخته رشته علوم آزمايشگاهي است. اين نخستين ترجمه ادبي قهرماني است.

«ميان سايه‌هاي خاكستري» در 328 صفحه، با شمارگان هزار و 100 نسخه و قيمت 10 هزار و 800 تومان از سوي انتشارات مرواريد به بازار كتاب عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط