شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
طرح رمان‌ نوجوان امروز سال‌ها بعد می‌درخشد

صادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است که برخی از رمان‌های منتشر شده در قالب طرح رمان نوجوان امروز در سال‌های آینده بیشتر مورد توجه و اقبال مخاطبان قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،  رضایی در مقابل انتقادهای صریح چند عضو و مربی مرکز فرهنگی، ‌هنری کانون شهرستان قاین از رمان‌های نوجوان به ویژه درباره‌ی کتاب «سریع‌تر از نور» قرار گرفت، این کتاب را از جمله آثاری دانست که در حوزه کتاب‌های علمی و تخیلی، در سال‌های آینده به مرجعی علمی برای خوانندگان و پژوهش‌گران تبدیل خواهد شد. 

در این میان یکی از نوجوانان قاینی درباره حجم زیاد کتاب «سریع‌تر از نور»، برخی از اشتباهات چاپی و جذاب نبودن و سخت و سنگین بودن مطالب این اثر پرسش کرده بود که در پاسخ به آن رضایی، مدیر عامل کانون توضیح داد که بسیاری از آثاری که امروز مورد توجه خوانندگان در عرصه‌ی ادبیات و شعر قرار گرفته‌اند در زمان چاپ خود حتی با بی‌مهری روبرو شده، ولی به نظر من نوجوانان ایرانی پرحوصله، مبتکر، خلاق و برنامه‌ریز هستند و در کنار کتاب‌های کم حجم زمانی را نیز به خواندن چنین کتاب‌هایی اختصاص می‌دهند. 

وی با اشاره به این که محمدعلی حسنین، نویسنده‌ی این داستان علمی، تخیلی، دکترای خود را از ایالات متحده دریافت کرده و دکترای اصلی او در زمینه‌ی الکترونیک و دکتراهای فرعی‌اش در زمینه‌های فیزیک حالتِ جامد و مخابرات است، اذعان داشت که این اثر شاید یکی از اولین کتاب‌های علمی، تخیلی در جهان اسلام باشدکه از نظر علمی هم با قوانین علم فیزیک مطابقت دارد.

 
صادقی خاطرنشان کرد گفت که جلد دوم این اثر نیز به زودی با مضمون ظهور امام زمان(عج) و رجعت امام حسین(علیه‌السلام) منتشر خواهد شد. 

رضایی همچنین افزود: اگر بگوییم همه آثار و رمان‌ها برای نوجوانان در 70 یا 80 صفحه منتشر می‌شود، بچه‌های ما باید در کنار آثار کم حجم این‌گونه کتا‌ب‌ها را نیز چندین بار مطالعه کنند.
 
مدیرعامل کانون در ادامه گفت: اگر چه مخاطب بسیاری از آثار منتشر شده در قالب رمان نوجوان امروز، نوجوانان هستند اما برخی از این آثار می‌توانند برای بزرگ‌سالان نیز جذاب باشند. 

وی از رمان «پریانه‌های لیاسند ماریس» نوشته‌ی طاهره ایبد به عنوان اثری منحصر به فرد در میان کتاب‌های فانتزی و «چشم عقاب» محسن هجری نیز به عنوان اثری یاد کرد که نوجوانان باید به آن‌ها توجه بیشتری نشان دهند. 

رضایی همچنین بر این نکته تاکید کرد که تنوع و تکثر موضوع‌ها و سبک‌های نگارش این آثار نشان‌دهنده‌ی این است که هیچ سفارشی از سوی کانون به نویسندگان داده نشده است و ما به آن‌ها گفتیم که هر چه می‌خواهند بنویسند اما این آثار با اخلاق و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی سازگار باشند. 

وی در جریان بازدید از مرکز فرهنگی، هنری کانون قاین در استان خراسان جنوبی با مسوول و مربیان مرکز و یک نوجوان نابینا نیز گفت‌وگو کرد و در جریان خواسته‌ها و نیازهای اعضای کانون قرار گرفت. 

اجرای سرود و موسیقی سنتی با مضمون برداشت زعفران، پذیرایی از میهمانان با چای زعفرانی و اجرای آیین سنتی کف‌زنی، از جمله برنامه‌های بازدید مدیرعامل و هیات همراه از مرکز کانون قاین بود. 

«کف» نوعی شیرینی است که در مراسم و آیین‌های سنتی مردم این استان به‌ویژه در شب یلدا با زدن آب چوبک و شیرین کردن آن به دست می‌‏آید.
 

رضایی به همراه علیرضا جلالی، رییس کانون زبان ایران، سیدمجتبی صدر، مشاور مدیرعامل در امور استان‌ها و مسعود گنجعلی‌خان‌حاکمی، مدیر کانون استان کرمان در قاین، از مرکز کانون زبان ایران این شهر در کنار مرکز کانون بازدید کردند. 

مدیرعامل کانون همچنین به ضعف در حوزه‌ی نقد کتاب کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: تا وقتی اثری تولید نشود، منتقدی تربیت نخواهد شد و نویسندگان نمی‌توانند حاصل زحمت خود را به خوبی نشان دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط