یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
نیازسنجی پیش از نشر کتاب، ضروری است

مدیر روابط عمومی انتشارات «آرما» در اصفهان با اشاره به ضرورت انجام نیازسنجی پیش از انتشار کتاب، گفت: هر کتابی که توسط این انتشارات چاپ شود، در شورای نشر با حضور جمعی از کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه نشر از نظر بازخوردهای فرهنگی و اقتصادی بررسی می‌شود.-

سید مجتبی مطهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد:‌ یکی از ملزومات فعالیت ناشران بخش خصوصی در حوزه نشر، به‌صرفه بودن این کار از نظر اقتصادی و بازگشت سرمایه است.

وی افزود: برخی از ناشران بزرگ دولتی کتاب را بدون توجه به این موضوع منتشر می‌کنند و فروش رفتن یا نرفتن کتاب‌ها برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد، در حالی که یک کتاب باید از وجوه مختلف بررسی و نیازسنجی ‌شود.

مطهر با بیان این‌که در انتشارات «آرما» هر اثر پیش از انتشار در شورای نشر بررسی می‌شود، گفت:‌ اگر مشخص شود کتاب مذکور، مورد نیاز مخاطب و بازار است و کشش عرضه آن در میان مخاطبان وجود دارد، شورا دستور لازم را برای انتشار آن می‌دهد.

وی درباره روش‌های نیازسنجی این انتشارات توضیح داد: این کار به روش‌های مختلف انجام می‌شود؛ به عنوان مثال، نخست از سیستم فروش و توزیع کتاب بازخوردهای کتاب را می‌گیریم و سپس به سراغ کارشناسان و متخصصان هر حوزه می‌رویم. این انتشارات با ارایه معرفی کتاب‌های جدید خود برای کارشناسان هر حوزه، نظر آنان را درباره اثر، کارایی و بازخوردهای مختلف آن جویا می‌شود و با این کار برای تجدید چاپ یا انتشار اثرهای بعدی شرایط را می‌سنجند.

مدیر روابط عمومی انتشارات «آرما» همچنین به نظرسنجی از موزعان و کتابفروشان اشاره کرد و یادآور شد: از آنان نیز برای کارها و آثار جدیدمان بارخورد می‌گیریم ‌تا بتوانیم آثار مناسب و خوبی را عرضه کنیم.

مطهر در بخش دیگر سخنان خود از انتشار کتاب «بهم میاد» نیز خبر داد و گفت: این کتاب با نگاهی جدید به موضوع حجاب، اثری از «رنده عبدالفتاح» است که توسط «محسن بدره» به زبان فارسی ترجمه شده است.

وی ادامه داد‌: حسام‌الدین مطهری نیز دو کتاب را با عناوین «کلت 45» و «حاشیه‌ بر کتاب» به رشته تحریر درآورده که کتاب نخست درباره نقش‌ گروهک‌های تروریستی در مسیر انقلاب اسلامی ایران و کتاب دوم، مجموعه مقالاتی درباره کتاب و کتابخوانی است. این دو کتاب نیز در دست چاپ قرار دارند. 

به گفته مطهر، کتاب «نقش کلمه علی در معماری مساجد ایران» اثر مشترک پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد، دیگر کتاب در دست انتشار این مجموعه به شمار می‌آید.

انتشارات آرما از سال 1389 فعالیت خود را در حوزه‌های عمومی آغاز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط