پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
بندرگز صاحب کتابخانه مرکزی جدید می‌شود

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی بندرگز استان گلستان از رایزنی با فرمانداری شهرستان و همچنین استانداری برای احداث کتابخانه مرکزی جدید این بندر در صورت پیدا کردن زمینی مناسب خبر داد./

علی سلیمی‌خورشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که کتابخانه مرکزی بندرگز اکنون 600 متر مربع فضا دارد اما طبق تعریف نهاد کتابخانه‌های کشور، کتابخانه مرکزی باید دو هزار و دویست متر مربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: کتابخانه مرکزی با فضایی وسیع‌، یکی از نیاز‌های اساسی این بندر است و پیدا‌ کردن زمین برای احداث این کتابخانه جدید به دلیل محدود‌شدن این بندر به جنگل، بسیار دشوار است.

وی با اشاره به رسیدن کتابخانه‌های شهرستانی به اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز افق 1404 از نظر فضای مطالعاتی، تعداد اعضای کتابخانه و دسترسی مردم به کتاب، گفت: طبق این چشم‌انداز به ‌ازای هر صد نفر باید هشت‌ متر‌مربع فضای کتابخانه‌ای موجود باشد و 35 درصد جمعیت شهرستان‌ها عضو کتابخانه‌ها باشند، در حالی ‌که اکنون به ازای هر 100 نفر، 3/1متر مربع فضای مطالعه در این بندر وجود دارد و همچنین 6/2 درصد از افراد ساکن این بندر عضو کتابخانه‌هایند. 

رییس اداره کتابخانه‌‌های عمومی بندر‌گز با بیان این‌که فعال ‌کردن کتابخانه‌های‌روستایی و همگانی ‌شدن استفاده از کتاب در مناطق محروم این بندر از اولویت‌های اداره کتابخانه‌های بندر گز است، عنوان کرد: روستای ‌گز غربی دارای کتابخانه فعال است و دو روستای لیوان غربی و جفاکنده نیز مراحل ساخت کتابخانه خویش را طی می‌کنند و توسعه فعالیت این کتابخانه‌ها در 18 روستای دیگر این بندر در دستور کار قرار دارد.

سلیمی با اشاره به جمعیت 48 هزار نفری بندر‌گز اظهار کرد: این بندر دارای سه کتابخانه عمومی شهری است که دو کتابخانه در شهر بندرگز و یک کتابخانه در شهر نوکنده قرار دارند. همچنین یک کتابخانه مشارکتی در روستای ‌گز ‌غربی فعالیت می‌کند. 

وی افزود: بندر‌گز دارای دو هزار و 100 نفر عضو فعال کتابخانه است و 27 هزار نسخه و 17 هزار عنوان کتاب در کتابخانه‌های این بندر وجود دارند. فقط کتابخانه مرکزی این شهرستان دارای بخش کودک ‌‌و‌  نوجوان است و سایر کتابخانه‌ها به دلیل محدودیت مکان، این بخش را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط