شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
تجهيز مراكز چاپ استان‌ها، سرمايه‌گذاري فرهنگي است

مدير اجرایی انتشارات«اديبان» شهرستان اروميه از استان آذربايجان غربي گفت: تجهيز مراكز چاپ و صحافي شهرستان‌ها با وسايل اتوماتيك و فاصله گرفتن از روش سنتي صحافي كتاب در سطح استان‌ها، هزينه چاپ بالاي كتاب در استان‌ها را كاهش مي‌دهد.-

جمشيد عليزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: هزينه چاپ و صحافي كتاب در شهرستان‌ها از جمله اروميه، به دليل حمل‌ و نقل و قيمت كاغذ در شهرستان‌ها و انجام کار صحافی کتاب به صورت دستی و سنتی، بسيار گران‌تر از مراكز بزرگ چاپ كشور مانند تهران و قم است. 

وي افزود: به عنوان مثال، اگر چاپ يك كتاب در شهرستان اروميه بيش از 100 هزار تومان هزينه داشته باشد، اين هزينه در تهران به دليل انبوه چاپ كتاب‌ها و اطمینان از سفارش‌های بعدی، به طور تقریبی 25 هزار تومان است و اين اختلاف هزينه به ضرر ناشران شهرستاني تمام مي‌شود. 

مدير اجرایی انتشارات «اديبان» شهرستان اروميه با بيان اين كه تاكنون سه بار به عنوان ناشر برگزيده انتخاب شده، افزود: شمارگان كتاب در اروميه بين هزار تا دو هزار نسخه است اما رابطه‌هاي پنهاني در حوزه چاپ و توزيع كتاب در استان‌ها و نبودن متولي مركز پخش کتاب در استان‌ها، ناشران شهرستاني را در حوزه توليد كتاب با مشكل روبه‌رو مي‌كند. 

عليزاده عنوان كرد: به جاي تمركز بر  تهران به عنوان مركز پخش كتاب، بايد به فكر ايجاد مراکز پخش شهرستانی با همکاری ناشران در هر استان بود، زيرا امکان تولید و توزيع مناسب کتاب را افزایش می‌دهد. 

وي گفت: طولاني شدن توزيع كتاب در استان‌ها، ضرر اقتصادي ناشران شهرستاني را به دليل هزينه بالاي نشر در استان‌ها به همراه دارد. همچنين اغلب ناشران از فرستادن كتاب به تهران براي چاپ و توزيع به دليل نبودن نظارت بر روند كيفي چاپ كتاب در تهران و همچنين طولاني بودن مسافت، گلايه‌مندند. 

عليزاده با بيان اين‌كه استان آذربايجان غربي 35 انتشارات دارد اما فقط 10 ناشر فعالند، افزود: اتشارات «اديبان» از سال 78 تاكنون 110 عنوان كتاب منتشر كرده است اما به دليل وضعيت نامناسب نشر در شهرستان اروميه، قصد تغيير شغل داريم. 

مدير اجرایی انتشارات«اديبان» شهرستان اروميه همچنين درباره راهكارهاي حمايت از ناشران استاني اظهار كرد: بودجه خريد كتاب از ناشران شهرستاني بايد بر مبناي ضابطه تقسيم شود و همچنين آموزش‌ و ‌پرورش و ادراه‌ها بايد به صورت گسترده از تمام ناشران استاني خريد كنند. 

عليزاده گفت: حمايت از توليد، توزيع و عرضه كتاب از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اگر با تقويت نگاه وسيع حمايتي از ناشران استاني همراه شود، حوزه چاپ كتاب در استان‌ها را تقويت مي‌كند. اكنون خريد كتاب با شمارگان 100 نسخه از ناشران استان آذربايجان غربي رقم بسيار پاييني است و برپايي يكبار نمايشگاه استاني در سال، كمك بزرگي به ناشران استان‌ها نخواهد كرد. 

مدير اجرایی انتشارات «اديبان» عنوان كرد: مهم‌ترين مشكل ناشران شهرستاني از جمله اروميه، نداشتن مركز پخش ثابت در استان‌ها و متكي بودن به تهران است و اين موضوع، هزينه‌هاي چاپ و نشر را شهرستان به دليل حمل ‌و‌ نقل افزايش مي‌دهد. 

علیزاده درباره تازه‌های کتاب انتشارات«ادیبان» عنوان کرد: کتاب «آموزش بخوانیم و بنویسم» با شمارگان هزار جلد ویژه نوآموزان مقطع پیش دبستانی از جمله کتاب‌های در دست انتشار است. «آوازهای فصل اضطراب» اثر جلال ملک‌شاه با موضوع شعر فارسی قرن 14 با شمارگان سه هزار جلد و بهای 450 هزار ریال نیز آماده انتشار است. «فضای شهری دوستانه» با موضوع خلق مکان‌های عمومی تاثیر‌گذار، از دیگر کتاب‌های در دست انتشار محسوب مي‌شود که تالیف سیامک پناهی و آرمان کیانیان است. كتاب «آموزش مفاهیم علوم ریاضی» تالیف میکائل ایمانی برای نوآموزان مقطع پیش‌دبستانی با شمارگان هزار جلد نيز آماده انتشار است. کتاب «نغمه‌های کودکانه» برای نوآموزان مقطع پیش‌دبستانی با شمارگان هزار جلد نيز از دیگر تازه‌های انتشارات « ادیبان» به شمار مي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط