یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
جوامع شرق باستان، زير ذره‌بين جامعه‌شناسي ديني

چاپ و ويرايش دوم كتاب «جامعه‌شناسي ديني در شرق باستان» همراه با افزودن بخش جوامع عربي به آن، منتشر شد. حسين ابوالحسين‌تنهايي، نويسنده كتاب، جوامع شرقي باستان را بر دو نوع درون‌ساخت و برون‌ساخت مي‌داند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، يكي از جلدهاي مجموعه «تخيل جامعه‌شناختي در بستر تاريخ» محسوب مي‌شود و مطالب آن با توجه به قواعد جامعه‌شناسي تاريخي و همچنين جامعه‌شناسي معرفت تنظيم شده‌اند.

نويسنده در بخش مربوط به جوامع عربي كه آن را در چاپ دوم به كتاب افزود، كانون اصلي بحث را بر موضوع انتقال قدرت متمركز مي‌داند و از ورود به قلمروي ديني به عمد پرهيز كرد، زيرا او اين بررسي را در جلد‌هاي دهم و يازدهم مجموعه انجام داد.

ابوالحسن‌تنهايي در شرح و تبيين داده‌هاي كتاب كوشيد از موضع‌گيري‌هاي شخصي يا مكتبي دوري كند و آن‌چه را كه با قواعد مشخص‌شده‌ منطبق بود، بنويسد.

علم جامعه‌شناسي موضوعات مختلفي را بررسي مي‌كند و بنابراين، هر يك از اين موضوعات، معرف موقعيت اجتماعي ـ اقتصادي خاصي‌اند.
بر اساس مطالب اين كتاب، جامعه‌شناسي دين شاخه‌اي از دانش جامعه‌شناسي است كه بررسي رفتارهاي گروهي، نهادها و سازمان‌هاي ديني و عناصر دروني آنها از جمله كاركردهاي آن قلمداد مي‌شود.

نويسنده در اين كتاب، جامعه‌شناسي دين را در جوامعي نظير چين، عربي، هندي و ايراني بررسي كرده است. او در اين اثر با ارايه نظريه‌اي، جوامعي كه اين اديان در آنها پديد آمدند را به دو دسته جوامع «درون‌ساخت» و جوامع «برون‌ساخت» تقسيم كرده، بر همين اساس به بررسي آنها مي‌پردازد.

چاپ و ويرايش دوم كتاب با شمارگان 1500 نسخه، 227 صفحه و بهاي 5800 تومان از سوي انتشارات بهمن برنا منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط