دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
شهرداری شیراز از تخریب ساختمان کانون پرورش فکری صرف‌نظر کرد

بنا به اعلام مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، شهرداری شیراز پذیرفت که ساختمان شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تخریب نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، سعیدرضا کامرانی صبح امروز دوشنبه 24 خرداد درباره نحوه برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، گفت: این جشنواره امسال با رویکردی متفاوت و جذاب بر بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد.

به گفته وی، جشنواره یادشده با محورهای امیدها و آرزوها، شادی‌ها، ایثار و از خودگذشتگی برنامه‌ریزی شده است و مهم‌ترین هدف این جشنواره هم ترویج فرهنگ قصه‌گویی و احیای این سنت کهن و دیرین و زیباست.
 
کامرانی با بیان اینکه بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در 5 بخش برگزار می‌شود، عنوان کرد: بخش 90 ثانیه و نسخه شنیداری (پادکست) برای عموم خواهد بود، بخش ملی شامل افراد بالای 12 سال، بخش بین‌الملل که برای قصه‌گویان سایر ملت‌ها و بخش برتر و حرفه‌ای که ویژه مجریان هنرمندان با شرایط ویژه و خاص است. همچنین بخش علمی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با آثاری مشتمل بر کتاب، پژوهش، مقاله و پایان‌نامه اجرا خواهد شد.
 
به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کووید 19 و شرایط خاص این جشنواره به شکل مجازی برگزار می‌شود.
 
وی با یادآوری اینکه به پیشنهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شب یلدا به عنوان شب قصه‌گویی در تقویم ملی کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: با کمک قصه می‌توان کودکان و نوجوانان را با محیط اطرافشان آشنا کنیم و به رشد خلاقیت و شکوفایی استعداد آنان و حس زیباشناسی و تقویت حافظه، عزت نفس و روحیه پرسش‌گری بیشتر اهتمام بورزیم.
 
به گفته کامرانی، نوشتن داستان‌های خوب و قابل قبول منوط به مطالعه منابع معتبر و قوی و تمرین برای نوشتن و توجه به حوادث و اتفاقات است که کانون پرورش فکری این شاخه هنری را به شکل تخصصی با در اختیار داشتن مربیان مجرب دنبال می‌کند.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با یادآوری اینکه استان فارس در جشنواره سال گذشته قصه‌گویی با بیش از 1075 نفر شرکت‌کننده، حضوری پرقوت در این رویداد بین‌المللی داشت، اعلام کرد: در سال جاری با وجودی که هنوز در میانه بارگذاری آثار و ثبت‌نام در این این جشنواره به سر می‌بریم؛ بیش از 400 نفر در سایت جشنواره به نشانی http://www.kanoonfest.ir ثبت‌نام کردند. امیدواریم امسال نسبت به دوره‌های گذشته شرکت‌کنندگان بیشتری داشته باشیم چراکه استان فارس و شیراز مهد هنر و فرهنگ است.
 
کامرانی مهلت ارسال آثار در بخش ملی و بین‌المللی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را تا پایان خرداد جاری عنوان کرد و افزود: مهلت ارسال در بخش 90 ثانیه‌ای و پادکست(نسخه شنیداری) تا اول مردادماه 1400 خواهد بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس پیرامون این پرسش خبرنگار ایبنا که آیا ایجاد موزه عروسک‌ها در ساختمان شماره یک کانون امکانپذیر شده است؟، اظهار کرد: با رایزنی و تعامل با شهرداری شیراز، قرار شد که ساختمان شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز با قدمتی بیش از نیم قرن با بازسازی بنا و زیباسازی نمای متناسب با معماری ایرانی و اسلامی در گذر حافظیه و باغ ملی همچنان به کار خود ادامه دهد و در صورتی که باغ ملی به باغ موزه تبدیل شد، با پیشنهاد ما و موافقت کانون پرورش فکری کشور علاوه بر انجام فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی به موزه عروسکهای دستساز ایران تبدیل شود.

وی تصریح کرد: بی تردید مرکز شماره یک شیراز به عنوان مهمترین مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری  جنوب کشور در «گذر عرفان» می‌تواند نقش مهمی را ترویج فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی در پایتخت فرهنگی ایران ایفا کند.

به گفته کامرانی، کلانشهر شیراز به عنوان شهر دوستدار کودک و پایتخت کتاب ایران علاوه بر حفظ این بنای قدیمی نیازمند احداث حداقل ۱۰ مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری است که امیدواریم این نیاز برای خدمت به کودکان و نوجوانان در آینده محقق شود. مناطق پرجمعیتی همچون شهرک گلستان، میانرود، معالیآباد، گلدشت حافظ، بلوار مدرس، زیباشهر، شهرک سعدی و ... در شیراز فاقد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در ادامه این نشست خبری به فعالیت‌های تابستانه این مرکز پرداخت و گفت: تابستان در پیش است و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان هم از اهمیت برخوردار است بنابراین کانون پرورش فکری فارس افتخار دارد با وجود شرایط همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از این موضوع بیش از 200 کارگاه تخصصی مجازی در رشته‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای پر کردن اوقات فراغت و غنی‌سازی این روزها در خدمت کودکان و نوجوانان باشد.
 
به گفته او، با تشکیل کارگاه‌های تخصصی در خدمت این عزیزان خواهیم بود که بیش از 60 رشته فرهنگی، هنری و ادبی را شامل می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در کارگاه‌ها می‌توانند به سایت kpf.ir مراجعه کنند.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با این حال برگزاری حضوری کارگاه‌های تابستانی را منتفی ندانست و تاکید کرد: این برنامه‌ها با گنجایش کمتر از 10 نفر با رعایت همه موارد بهداشتی و رضایت اولیا و اعضا و مربیان کانون همراه خواهد بود. تابستان امسال درصورتی که اولیا کودکان و نوجوانان و مربیان ما در صورتی که بتوانند شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، با ظرفیت کمتر از 10 نفر مجاز هستند که کلاس‌های حضوری را داشته باشند.
 
وی فعالیت‌های کتاب‌محور کانون را در ارتباط با برنامه‌های عمومی این مرکز عنوان کرد و گفت: کودکان و نوجوانان می‌توانند با پرداخت وجه بسیار ناچیزی عضو کتابخانه حقیقی و مجازی مورد نظرشان در کانون بشوند که شامل 42 مرکز در سراسر استان فارس است در حالیکه افزون بر این 6 مرکز سیار و 5 مرکز پستی داریم.
 
به گفته کامرانی، کتابخانه‌های پستی و سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در مناطق کم‌برخوردار و روستایی فعال هستند و ارسال کتاب تا اجرای کارگاه‌های تخصصی ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها