شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
نخستین نشست کارگروه ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد

نخستین نشست کارگروه ادبیات کودک و نوجوان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی 26 فروردین ماه 1400 به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برای تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌ها، فعالیت‌های خود را بر دو محور تولید علم و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه یافته‌های تازه و کاربردی کردن فعالیت‌ها در حوزه ادبیات استوار کرده است؛ از این رو کارگروه‌های تخصصی متعددی تشکیل شده است تا بتوان اهداف را به طور متمرکز و مستمر محقق ساخت؛ کارگروه‌های ادبیات عرفانی، غنایی، حماسی، تطبیقی، هنر و فرهنگ، کارگروه استفاده از فناوری‌های روز برای آموزش زبان فارسی از جمله این کارگروه‌هاست. یکی از قدیمی‌ترین کارگروه‌های انجمن، کارگروه ادبیات کودک و نوجوان است که در سال‌های نخست فعالیت انجمن تشکیل شده و نوش‌آفرین انصاری کمک‌های شایانی برای شکل‌گیری این کارگروه انجام داده‌ است. هم اکنون مریم جلالی مسئولیت این شعبه از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را بر عهده دارد. براین اساس پنجشنبه 26 فروردین ماه نخستین نشست این کارگروه در سال 1400 با حضور اعضای شورای سیاستگذاری کارگروه به صورت مجازی برگزار شد.
 
در این نشست ابتدا به تبیین اهداف کلی انجمن و عمده‌ترین فعالیت‌ها برای در پیشبرد برنامه‌ها و تحقق اهداف پرداخته شد و پس از آن مریم جلالی، مسئول کارگروه ادبیات کودک و نوجوان، ضمن معرفی اعضای شورای سیاستگذاری این کارگروه، برنامه مدون پنج ساله و پیوست اجرایی پیشنهادی را تبیین کرد. این برنامه شامل اهداف و برنامه‌ها و رویکردهای کلی کارگروه ادبیات کودک به تفکیک سال اول تا پنجم است و به منظور شور و مشورت و هم‌افزایی در نخستین جلسه سال 1400 ارائه شد. 

اهداف کارگروه ادبیات کودک و نوجوان عبارتند از:
-سازماندهی و توسعه مستمر فعالیت‌های علمی، پژوهشی و کاربردی کارگروه ادبیات کودک و نوجوان

-توانمندسازی علمی اعضای علاقه‌مند در ورود به حوزه مطالعات کودک و نوجوان

-به‌کارگیری نیروهای آموزش‌یافته به عنوان یک سرمایه انسانی

-ایجاد بستر همکاری و ارتباط تخصصی میان‌رشته‌ای جهت تداوم فعالیت علمی و پژوهشی و کاربردی

-ایجاد فضای اقتصادی برای دانش‌آموختگان، پژوهشگران و تولیدکنندگان نوگام در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

سرفصل‌های برنامه پنج ساله کارگروه ادبیات کودک و نوجوان نیز به‌ این ترتیب تبیین شده است:
-تولید علم
-هم‌افزایی با دیگر کارگروه‌های انجمن
-تعامل و همکاری با نهادها و بخش‌های فعال حوزه کودکان
-فعالیت‌های فرهنگی ارتقادهنده
-برقراری ارتباط با مخاطبان عام ادبیات کودک و نوجوان
-کارآفرینی

در پایان این نشست نظرات و پیشنهادهای اعضای شورا (مهدخت پورخالقی، مریم جلالی، ملاحت نجفی، سعید حسام‌پور، محمدجواد رسولی، افسون امینی، شهرام اقبال‌زاده، شهرام شفیعی، امیر بیگ‌محمدی، فاطمه مرتضایی‌فرد و معصومه محمدی) مطرح شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها