چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
جمال زیانی شیرازشناس و حافظ‌پژوه پیشکسوت درگذشت

جمال زیانی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ‌عامه و شیرازشناس در سن ۸۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، این حافظ شناس و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ شیراز، ظهر امروز چهارشنبه ۶ شهریورماه در زادگاه خویش درگذشت. از وی که عمر خود را صرف پژوهش در زمینه فرهنگ عامه و شیراز شناسی کرد ۱۰ کتاب در این حوزه به چاپ رسیده‌ است.

جمال زیانی متولد ۱۳۱۴ در یکی از محلات قدیمی شیراز به نام «بالاکفت» بود که در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد.

او در سروستان، بندامیر، سیوند، بوشهر و شیراز به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۶۱ بازنشسته شد؛ این نویسنده پس از بازنشستگی، به پژوهش روی آورد که نتیجه آن بیش از ۱۰ جلد کتاب در این حوزه است.

وی در حوزه حافظ پژوهی آثاری همچون «آداب و رسوم و باورهای مردم زمانه در شعر حافظ»، «گل‌واژه‌های شعر حافظ» و «سحرآفرینی‌های حافظ» را به چاپ رسانده‌است که در سال ۱۳۸۹ ضمن نقد این آثار، از او تقدیر به عمل آمد.

دلنوشته‌هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز، یکی از کتاب‌های شاخص این نویسنده است که با مقدمه زنده‌یاد جمشید صداقت کیش توسط انتشارات آوند اندیشه با همکاری بنیاد فارس‌شناسی منتشر شده‌ است.

به پیشنهاد دکتر یوسف نیری، استاد دانشگاه ممکن است مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمال زیانی از مرکز شیرازشناسی برگزار شود.

کتاب «آفرین‌ها و نفرین‌ها» از این نویسنده نیز در آبان ماه ۱۳۹۷ رونمایی شد؛ این کتاب در ۵ بخش به ترتیب واژه آفرین، واژه نفرین، فعل‌های دعایی باد و بادا، فعل دعایی منفی مباد و مبادا و واژه دعا در اشعار در آثار حافظ، سعدی، مولوی و فردوسی را بررسی و واکاوی کرده‌ است.

کتاب یادشده که جمال زیانی برای آن از ۱۲ منبع معتبر زبان و ادبیات فارسی بهره برده‌ است، در ۲۶۲ صفحه از سوی انتشارات نوید راهی بازار کتاب شد.

یادآور می‌شود، سال 1396 با توجه به 3 دهه فعالیت و خدمات فرهنگی جمال زیانی مراسم بزرگداشت این چهره شیرازشناسی و فرهنگ عامه در مرکز شیرازشناسی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها