دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
​فریدون زندفرد، محقق تاریخ سیاست خارجی درگذشت

فریدون زندفرد، محقق تاریخ سیاست خارجی پیشین وزارت امور خارجه ایران روز گذشته (یکشنبه 13 تیر) درگذشت.

هما زندفرد، همسر فریدون زندفرد به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: روز گذشته زندفرد بر اثر بیماری درگذشت و مراسم تشییع وی فردا (سه‌شنبه 15 تیر) از جلوی منزل انجام می‌شود و در بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.

وی افزود: همچنین مراسم ختم ایشان نیز پنجشنبه (17 تیر) برگزار می‌شود اما هنوز مکان برگزاری مراسم مشخص نیست. 

فریدون زندفرد از مقامات عالی رتبه و سفرای سابق وزارت امور خارجه در سال ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. وی دوره لیسانس را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران گذراند و درجات فوق لیسانس و دکترا در رشته علوم سیاسی را از دانشگاه نیویورک در ایالات متحده آمریکا کسب کرد.

زندفرد در سال ۱۳۲۶ خدمت در رشته سیاسی وزارت امور خارجه را آغاز کرد و پس از ۱۶ سال و طی مشاغل و مدارج گوناگون، به مقام سفارت در کویت، پاکستان و عراق نیز نایل آمد. از رویدادهای مهم دوران سی و سه ساله خدمت او که وی مستقیما در آن به نوعی مشارکت داشت، الحاق جزایر سه گانه به ایران و موضوع بحرین بود. وی به روایتی تنها سفیر بازمانده از رژیم شاهنشاهی است که نظام نوپای جمهوری اسلامی نیز از دانش و تجربیات وی در مشاغل مختلف بهره می‌گیرد و پس از انقلاب نیز در وزارت امور خارجه به خدمت خود ادامه داد.

تحولات سیاسی در بریتانیا، ایران و جامعه ملل، تاریخ جامعه ملل ایران، جهانی پر تلاطم: خاطراتی از دوران خدمت در وزارت خارجه 1326 - 1359، بحرین: یادی از آن استان آشنای گمشده، خاطرات خدمت در وزارت امور خارجه و سیمای دیپلماسی نوین ایران، محمدعلی فروغی در صحنه دیپلماسی بین‌الملل: کنفرانس صلح پاریس (ورسای)، سر گوراوزلی: اولین سفیر انگلیس در دربار قاجار 1844 - 1770 (طراح عهدنامه گلستان) (ایران در آغاز قرن نوزدهم)، خاطرات خدمت در وزارت امورخارجه‏‫ و ‏‫‏سیمای دیپلماسی نوین ایران در نیمه قرن بیستم ۱۳۲۶- ۱۳۵۹ و... از جمله آثار اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها