چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
طاقدیس با آثار جدید به بازار کتاب می‌رود / از «گیلی گیلی» تا «نصیب مرده کوه قاف»

سوسن طاقدیس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان از انتشار تعدادی کتاب جدید برای کودکان و نوجوانان در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گفته وی «مهمان‌های ناخوانده»، مجموعه «گیلی گیلی» و «نصیب مرده کوه قاف» از جمله این کتاب‌ها هستند.

سوسن طاقدیس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از تولید تعدادی کتاب جدید برای کودکان و نوجوانان خبر داد و اظهار کرد: چندی پیش تعدادی قصه با عنوان «گیلی گیلی» به انتشارات مدرسه دادم که شامل هفت قصه برای خردسالان است و ماجرای فیلی را بیان می‌کند که کوچک و شیطان است و فکر می‌کند آمده دنیا را به خودش عادت دهد. البته کل این مجموعه شامل 17 قصه بود که در حال حاضر هفت تا از آن‌ها منتشر می‌شود.
 
این نویسنده کودک و نوجوان، درباره سایر آثار در دست تولیدش نیز گفت: در حال حاضر در حال بازآفرینی افسانه‌های قدیمی هستم. گاهی در حین بازآفرینی آثار، مسیر افسانه‌ها به‌طور کلی عوض می‌شود و داستان جدیدی اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد. از جمله این آثار می‌توانم به مجموعه «خاله سوسکه و آقا موشه» اشاره کنم که 30 سال پیش نوشته بودم اما به تازگی منتشر شده است، اما مجموعه «خاله سوسکه و بزبزقندی» و «مهمان‌های ناخوانده» را به تازگی نوشته‌ام که نسبت به مجموعه «خاله سوسکه و آقا موشه» جدیدتر و امروزی‌ترند. هرکدام از این بازآفرینی‌ها می‌تواند حداقل شامل هفت کتاب باشد که بعد از پایان کار، آن‌ها را به ناشر تحویل می‌دهم.
 
وی توضیح داد: «مهمان‌های ناخوانده» را برای انتشارات فرای علم نوشته‌ام و به‌زودی منتشر می‌شود. این کتاب در قالب پروژه‌ای تولید شده که در آن از هر نویسنده خواسته شده که افسانه‌ای را بازنویسی کند؛ در پایان هر افسانه براساس آزمون «پرلز» سوالاتی درباره متن و مفهوم داستان‌ آمده و براساس آن داستان‌ها میزان درک و فهم بچه‌ها سنجیده می‌شود.
 
طاقدیس در ادامه سخنانش از تالیف کتاب «نصیب مرده کوه قاف» خبر داد و افزود: داستان «نصیب مرده کوه قاف» نیز بازآفرینی یک افسانه بسیار قدیمی بوده و براساس افسانه سنگ صبور نوشته شده است و در آن قصه دختری بیان می‌شود که چندین بار یک خواب را می‌بیند و در آن خواب به او گفته می‌شود که نصیب مرده کوه قاف است. در این خواب او را به کوه قاف می‌برند و با مرده‌ای روبه‌رو می‌کنند و از او می‌خواهند که او را زنده کند. دخترک و خانواده‌اش از ترس روی‌دادن این حادثه از آن شهر کوچ می‌کنند، اما ناگهان در مسیر کوچ دختر از دروازه‌ای عبور می‌کند و ناپدید می‌شود و به قصری می‌رود و با شاهزاده‌ای روبه‌رو می‌شود که 40 سوزن در بدن او فرو رفته است. او بتدریج و با صبوری سوزن‌ها را از بدن شاهزاده بیرون می‌کشد تا به آخرین سوزن می‌رسد که ناگهان کنیزی سوزن آخر را بیرون می‌کشد و خودش را به جای دخترک جا می‌زند و به شاهزاده می‌گوید که او با صبوری همه سوزن‌ها را بیرون کشیده و دخترک کنیز اوست. براساس این افسانه رمانی برای نوجوانان نوشته‌ام، به‌گونه‌ای که انگار این اتفاق در زمان حال برای هزاران دختر که می‌توانستند نوه‌ها، نتیجه‌ها و نویره‌های آن شاهزاده و همسرش باشند، اتفاق افتاده است. این رمان در ژانر وحشت و در قالب فانتزی نوشته شده است.
 
وی درباره دلیل پرداختنش به ژانر وحشت توضیح داد: به‌نظر من ژانر وحشت در دنیا بسیار بی‌هدف و فقط به منظور ایجاد ترس و وحشت در مخاطبان نوشته می‌شود و وحشت‌آفرین است، اما به اعتقاد من در فرهنگ ما نباید آثار تولیدی ژانر وحشت بی‌هدف و فقط به منظور ایجاد رعب و وحشت نوشته شود. من سعی کرده‌ام اثری هدفمند در این ژانر تولید کنم و آن‌را به نوعی با شیطان ارتباط دهم، زیرا کودکان و نوجوانان ما فقط از دیگران نام شیطان را شنیده‌اند و هیچ اطلاعاتی درباره این موجود ندارند؛ براین اساس نسبت به شیطان بسیار کنجکاوند و به دنبال کسب اطلاعات به کتاب‌های غربی‌ها پناه می‌برند و آن‌ها هم اطلاعاتی که به نفع خودشان و اشتباه است را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهد. من در این کتاب، شیطان را برای بچه‌ها تعریف کرده‌ام.
 
نویسنده کتاب «یکی بود» در ادامه با اشاره به تجدیدچاپ کتاب «قدم یازدهم» گفت: این کتاب، از جمله آثار باارزشی است که می‌تواند چندین چاپ از آن منتشر شود، اما علی‌رغم این‌که چند سالی بود همه نسخه‌های آن به فروش رفته بود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن‌را تجدیدچاپ نمی‌کرد؛ خوشبختانه به تازگی این کتاب از سوی کانون تجدیدچاپ شده است.

سوسن طاقدیس، نویسنده حوزه کودک و نوجوان، متولد ۱۳۳۸ در شیراز است. وی فعالیت در این حوزه را با همکاری در مجله «کیهان بچه‌ها» آغاز کرد. «جوراب سوراخ»، «پری چه كسی را با خود برد؟»، «صدای پای بزغاله‌های سبز»، «هزار سال نگاه» و «شب و شيطان و شمشير» برخی از آثار این نویسنده‌اند. طاقدیس در سال ۱۳۸۶ برنده جايزه كتاب سال جمهوری اسلامی ايران برای نگارش کتاب «قدم یازدهم» شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها