دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
پیکر امیر سرتیپ «سلیمان‌جاه» تشییع شد/ هفتاد سال خاطرات فرمانده جنگ در کتاب «سلیمان‌جاه»

پیکر مرحوم امیر سرتیپ بهروز سلیمان‌جاه صبح امروز با حضور فرماندهان ارشد نظامی تشییع شد. از زندگی و اقدامات وی کتاب «سلیمان‌جاه» به یادگار مانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پیکر مرحوم امیر سرتیپ بهروز سلیمان‌جاه صبح امروز، سوم خرداد 1395 با حضور فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در قطعه 51 صالحین به خاک سپرده شد. وی شنبه‌ شب گذشته (یکم خرداد) پس از سال‌ها تحمل آثار و ضایعات جانبازی، درگذشت.

امیر سرتیپ سلیمان‌جاه در بیشتر عملیات‌های انجام شده در جنوب کشور از جمله بیت‌المقدس، فتح‌المبین و طریق‌القدس در سِمَت‌های مختلف فرماندهی حضور موثر، تعیین‌کننده و نقش‌آفرین داشت.

کتاب «سلیمان‌جاه؛ هفتاد سال خاطرات سرتیپ ستاد بهروز سلیمانجاه» که به کوشش هيات معارف جنگ شهيد صياد نوشته شده است، به داستان زندگی این فرمانده دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد.
 

اين كتاب بخش عمده زندگی اين قهرمان جنگ از ابتدای تولد تا پايان سال 1363 و اتمام عمليات بدر را شامل می‌شود. محله اكبريه، دوران نوجواني، از تهران تا شيراز، - دوران خدمت و كسب تجربه تا پیروزی انقلاب، - حوادث سال 1357، - سازماندهي ارتش انقلاب براي مبارزه با ضد انقلاب، - آغاز دفاع مقدس، 23- مهر 1359، - آريوبرزن، - تونل يزدي ها و - عمليات فتح‌المبين، - عبور از كارون، - عمليات خيبر و عمليات بدر عنوان بخش‌های این کتاب است.
 
امیرسرتیپ سلیمانجاه در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌هایی چون فرمانده تیپ، جانشین و فرماندهی لشکر 21 حمزه و فرماندهی قرارگاه جنوب را بر عهده داشت و در حملات شیمیایی دشمن در عملیات خیبر جانباز شد. معاونت بازرسی، اطلاعات و هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش، جانشین و معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی دانشگاه عالی دفاع ملی مسئولیت‌هایی است که در کارنامه خدمتی وی به ثبت رسیده است.
 
این مقام نظامی همچنین 15 بهمن سال 1368 مفتخر به دریافت نشان فتح 3 از دستان فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شده بود. وی پس از 45 سال خدمت، تجارب چندین ساله خود را در هیات معارف جنگ و تدریس در دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار دانشجویان و افسران جوان ارتش قرار می‌داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها