یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
«رباب رومی، مولانا و موسیقی» به چاپ چهارم رسید

«رباب رومی، مولانا و موسیقی» با عنوان فرعی «گشتی در رفتار و آثار موسیقایی جمال آفرین جلال الدین محمد بلخی» نوشته مهدی ستایشگر به چاپ چهارم رسید. نخستین چاپ این کتاب هزار و 100 صفحه‌ای در سال 1385 روانه کتابفروشی‌ها شده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ایبنا) «رباب رومی، مولانا و موسیقی: گشتی در رفتار و آثار موسیقایی جمال آفرین جلال الدین محمد بلخی» تالیف مهدی ستایشگر یکی از مهم‌ترین و در عین حال حجیم‌ترین پژوهش‌های منتشر شده در تحلیل اشعار مولاناست. چهارمین نوبت انتشار این کتاب نیز چندی پیش روانه کتابفروشی‌ها شد.

درباره وجوه و ابعاد مختلف، زندگی و منظومه فکری مولانا پژوهش‌ها و تالیفات بسیاری از سوی دانشمندان علوم بلاغی در عصر جدید، منتشر شده است. با این اوصاف تعداد این پژوهش‌ها در موضوع کتاب «رباب رومی، مولانا و موسیقی» یعنی «نسبت اشعار مولانا با هنر موسیقی» معدود و انگشت‌ شمار است.

ستایشگر در این پژوهش در پنج بخش به بررسی و تحلیل رفتار موسیقایی مولانا در اشعارش می‌پردازد. بخش نخست کتاب فرهنگ واژه‌ها، اشخاص و اصطلاحات موسیقایی استفاده شده توسط مولانا در مجموعه آثارش است. نویسنده در بخش دوم به معرفی و شرح و بررسی موسیقی اوزان شعری مولانا و تعیین وزن اشعار موسیقایی مولانا پرداخته است.

سرفصل مطرح شده در بخش سوم کتاب نیز ارائه مثال‌های شعری هر یک از بحرهای عروضی، تقطیع و نمونه‌هایی از نت‌نگاری این اشعار است. در بخش چهارم نیز غزلیات و رباعیات موسیقایی مولانا و همچنین ابیات مرتبط با موسیقی در مثنوی معنوی، معرفی و تحلیل شده‌اند. در نهایت بخش پنجم یا پایانی نیز فهرست نشانه‌ها، فهرست منابع، فهرست راهنمایی واژه‌های موسیقایی و فهرست راهنمای سازهای موسیقایی، طرح شده در کتاب، درج شده‌اند.

نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «هر کسی در هر اندازه از دانش و به هر مقدار از آشنایی «از ظن خود» با مولانا از گفته‌های او بهره‌مند می‌شود و این ویژگی مشهور مولاناست. ابعاد مختلف وجودی «خداوندگار» موجب گردیده تا فقیه، فیلسوف، صوفی، زاهد، عارف، عامی، دهری، دین‌دار با هر درجه از اعتقاد، کوشش نماید تا به این اقیانوس شگفت‌انگیز نزدیک شود و به قدر کفایت و لیاقت، خود را در این بیکرانه به آب زند. تکرار می‌کنم این ویژگی شخص مولاناست. هیچ گوینده و نویسنده‌ای در پهنه تاریخ زبان فارسی به اندازه او دارای تنوع اندیشه و نوشته نیست. شرح‌های متعدد بر مثنوی و اظهار نظرهای بسیار درباره غزلیات مولانا بر پایه همین گونه‌گونی نگاشته و گفته شده است.»

مهدی ستایشگر، متولد 1327 در تهران است. وی هم‌اکنون  سردبیری ماهنامه «هنر موسیقی» را به‌عهده دارد.

«واژه‌نامه موسیقی» در سه جلد، «ویژگی سنتور در موسیقی ایران زمین» و «نام نامه موسیقی ایران زمین» نام شماری دیگر از کتاب‌های منتشر شده ستایشگر است.

چهارمین چاپ «رباب رومی، مولانا و موسیقی» نوشته مهدی ستایشگر با شمارگان هزار نسخه، هزار و 190 صفحه و بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات هنر موسیقی روانه کتابفروشی‌ها شده است. نخستین چاپ این کتاب در سال 1385 در دو جلد از سوی انتشارات شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر منتشر شده بود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها