دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳
بهمني: انکار غزل پست مدرن، انکار خود ماست

شعر يك موجود زنده است و همچون انسان، اگر دوره و تكرار شود، خواهد پوسيد. شعر نيز چون انسان به تغيير نياز دارد تا زنده بماند و نفس بكشد. وظيفه ما اين است كه اجازه ندهيم اين نوباوه به بيراهه رود. ولي اگر منكر فضاسازی‌های غزل پست‌مدرن شويم، منكر خود شده‌ايم.

بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا)، نظراتی متفاوت از اکبر اکسیر و قربان ولیئی درباره غزل پست‌مدرن ارایه داد.

وی گفت: غزل پست‌مدرن بی‌شك يك جريان بوده و امروز هم هست و ادامه نيز خواهد يافت. تنها بايد آرزو كنيم كه اين جريان چون برخی جريان‌های ديگر كه گاه به انحراف كشيده شدند، از مسير صحيح منحرف نشود. 

بهمنی با تاکید بر این که پديده‌ای چون غزل پست‌مدرن را نبايد ناديده گرفت، یادآور شد: حتی اگر موافق این‌گونه غزلسرایی هم نباشيم، نباید دستاوردهای آن را نادیده بگیریم. اين جريان، نوزادي است كه متولد شده و اگرچه ما حق داريم در صورت مخالفت با آن در جشن تولدش شركت نكنيم، نمی‌توانيم ديگران را از شركت در اين جشن بازداريم. 

شاعر «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» ادامه داد: به گمان من، اين جريان می‌تواند خدمت‌های بزرگی به سير غزل ما داشته باشد؛ اگر و تنها اگر آنان كه در اين راه گام برمی‌دارند، هوشمندانه با آن زندگی كنند. 

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های کارساز و مهم غزل پست‌مدرن خاطرنشان کرد: برای مثال، فضاسازی‌های غزل پست‌مدرن در شعر پس از نيما وجود و سابقه ندارد و از ابداعات خاص اين جريان است. 

این شاعر گفت: انصاف اگر داشته باشيم، بايد بپذيريم كه اين جريان، تنها نوعی دنباله‌روی كوركورانه از شعر پيشينه‌دار ما نيست و اگر نبود حضور بزرگانی چون منوچهر نيستانی و حسين منزوی و ديگر عزيزانی كه راه اين دو را ادامه دادند، شايد ما امروز همين غزل پس از نيما را هم كه اين‌قدر به آن می‌باليم، نداشتيم. 

بهمنی با بیان این که هر پدیده‌ای مولود شرایطی خاص از نظر جغرافیایی و تاریخی است، افزود: غزل پست‌مدرن هم – چون هر پديده ديگري – قطعا شرايط تاريخي و زماني لازم را براي به وجود آمدن و متولد شدن داشته؛ و بدون آن شرايط، امكان تولد آن وجود نداشته است. 

وی اظهار داشت: همه اين‌ها يعنی اين جريان، شرايط به وجود آمدن را دارا بوده است. نکته اين جاست كه شاعران جوانی كه غزل پست‌مدرن می‌گويند، بعد از تولد اين جريان، چگونه آن را ادامه دهند. تاكيد می‌كنم هر كه اين جريان را ناديده بگيرد، گويي خودش را دوره می‌كند و تكرار می‌كند. 

وی در پایان تاکید کرد: همچنين در مورد اجراي شعری، اگرچه شايد اجرای اين شاعران مورد پسند من نباشد، ولي نبايد فراموش كنيم كه در جنس رويكرد اين شاعران به غزل، معماری شگفتی هست كه نمی‌توان منكرش شد. ما بايد از دريچه‌هایی كه به دست اين جوان‌ها به روی غزل باز شده، بهره ببريم. هر كه اين پديده را نديده بگيرد، خود را نديده گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط