یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
کرمی: جایزه کتاب فصل برایم انگیزه بخش بود

شهرام کرمی که اثر او با نام «پوتین‌های عمو بابا» در بیست و ششمین جایزه کتاب فصل اثر شایسته تقدیر شناخته شد، با بیان این‌که آثار حوزه دفاع مقدس کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و همین امر من را نسبت به نگارش در حوزه دفاع مقدس مایوس کرده بود، گفت: جایزه کتاب فصل برایم انگیزه‌ای شد تا آثار دیگری را در این زمینه بنویسم./

«شهرام کرمی» نویسنده شایسته قدرداني بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اثرش توضیح داد: «پوتین‌های عمو بابا» نمایشی با موضوع دفاع مقدس است که نشر افراز هم‌زمان با نمایش در سالن قشقایی آن را منتشر کرد. آیین رونمایی از این اثر نیز در یکی از شب‌های اجرا برگزار شد.

این نمایشنامه‌نویس درباره داستان نمایشنامه «پوتین‌های عمو بابا» توضیح داد: این نمایشنامه سوژه آشنایی را دنبال می‌کند و به وقایع سال‌های جنگ و سال‌های پس از آن می‌پردازد. سعی کردم فارغ از نگاه شعاری که در ادبیات دفاع مقدس مرسوم است، نگاه مستقلی به اثر داشته باشم تا بتوانم واقعیت‌های جنگ تحمیلی، به ویژه مادران این دوران را به تصویر بکشم.

کرمی با بیان این‌که ایده این نمایشنامه شاید تکراری باشد و بار‌ها روی آن کار شده بود، تصریح کرد: سعی کردم از نگاه احساسی فاصله بگیرم و به واقعیت‌های موضوع نگاه داشته باشم. این نمایشنامه داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که فرزند بزرگتر رهسپار جبهه و در نهایت شهید می‌شود. فرزند کوچکتر خانواده به ناچار با همسر برادر بزرگتر ازدواج می‌‌کند.

خالق «خانه خورشید» درباره تاثیری که جایزه کتاب فصل می‌تواند در شناخته شدن آثار  دفاع مقدس داشته باشد، گفت: متاسفانه چنان که شایسته است، به آثار خلق شده در حوزه دفاع مقدس توجه نمی‌شود. در زمان اجرا یعنی همان زمان که اثرم منتشر شد، از ادامه نگارش آثار دفاع مقدس مایوس شدم اما باید اذعان کنم که جایزه کتاب فصل برایم انگیزه‌ای شد تا آثار دیگری را در این زمینه بنویسم.

کرمی درباره احتمال متمرکز شدنش بر موضوع ویژه دیگری در زمينه دفاع مقدس، از سوژه‌‌ای نام نبرد اما گفت: به یقین هر نویسنده سوژه‌های بسیاری در ذهن برای پرداخت دارد اما می‌توانم با اطمینان بگویم که شایسته قدرداني شدن «پوتین‌های عمو بابا» سبب ایجاد انگیزه فراوانی در من شد. این نخستین اثرم نیست که منتشر می‌شود اما زمانی که یک اثر مورد توجه قرار می‌گیرد، بر انگیزه نویسنده و خلق آثار بهتر می‌افزاید.

بیست و ششمین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها