شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کتابخانه‌های عمومی بریتانیا همچنان قربانی کرونا

بر اساس گزارش اعلام شده توسط بنیاد دولتی حمایت از کتابخانه‌های عمومی بریتانیا (Libraries Connected) ظاهراً شیوع کرونا باعث کاهش میزان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر، بر اساس آمار و ارقام منتشر شده توسط نهادهای رسمی در دولت بریتانیا میزان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در این کشور در سال جدید نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 80درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش اعلام شده توسط بنیاد دولتی حمایت از کتابخانه‌های عمومی بریتانیا (Libraries Connected) ظاهراً شیوع کرونا باعث این امر شده است.
 
بر اساس گزارش منتشر شده توسط این بنیاد دولتی در کشور بریتانیا مراجعه کنندگان کتابخانه‌های عمومی در حال کاهش پیدا کرده است که میزان امانت گرفتن کتاب‌ها توسط سایت‌های آنلاین نیز کاهش یافته است. به نظر می‌رسد مردم ترجیح می‌دهند کتاب‌های نو و گران‌قیمت تهیه کنند تا اینکه بخواهند از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها استفاده کنند.
 
بر اساس این گزارش کتابخانه‌های باز این کشور نیز با کاهش 35درصد مراجعه کنندگان مواجه شده است. به اعتقاد مسئولان بنیاد مذکور علاقمندان به کتاب بیشتر کتاب‌های خود را از کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های باز تهیه می‌کنند.
 
البته آمار امیدوارکننده این بنیاد افزایش آمارهای مراجعه به کتابفروشی‌ها است که به افزایش 70درصدی نسبت به دوران قرنطینه می‌رسد. به اعتقاد این بنیاد کاهش ساعات کتابخانه‌های  عمومی نیز در آمارهای مذکور تاثیرگذار بوده است.
 
با وجود کاهش آمارهای مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها در میان مردم بریتانیا همچنان نرخ امانت کتاب‌های الکترونیک در این کشور بالاست و حتی نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا نیز بیشتر شده است. به گفته بنیاد کتابخانه‌های بریتانیا در دوره بین 13 ماه مارس تا 14 ماه آگوست سال جاری حدود 3.5 میلیون کتاب الکترونیک از کتابخانه‌ها به امانت گرفته شده است.
 
کریس ملور مدیر کتابخانه‌های  عمومی شورای شهر یورکشایر می‌گوید در دوران کرونا و قرنطینه میزان امانت کتاب‌های الکترونیک در کتابخانه‌های این شهر نزدیک به 78درصد افزایش داشته است و نزدیک به 3هزار کتاب به امانت گرفته شده است. وی گفت: هرچند با افزایش ساعات کاری کتابخانه‌ها به تدریج تعداد مراجعه‌کنندگان افزایش می‌یابد ولی وجود کرونا همچنان تاثیر منفی در میزان مراجعه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها