یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
نقش هوش مصنوعی و فناوری‌‌ها در تقویت نیروی انسانی

نخستین کتاب در حوزه روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی، به‌تازگی به قلم دکتر محمد عبدالزاهر؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر مصری به چاپ رسید. این کتاب، به نقش هوش مصنوعی و فناوری‌ها در تقویت نیروی انسانی و شکل دادن به مهارت‌های آینده اشاره می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- سینا تفنگ‌چی؛ مترجم، مدرس دانشگاه و پژوهشگر روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی: نخستین کتاب در زمینه روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی به قلم دکتر محمد عبدالزاهر؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر مصری حوزه رسانه نوشته شد. وی بیش از 19 سال تجربه رسانه‌ای در موسسات روزنامه‌نگاری مانند بی بی سی، سازمان ملل و تامسون رویترز دارد. او که مبدع مفهوم «روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی» محسوب می‌شود، این کتاب را با عنوان «روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی و بازسازی رسانه‌ها» با همکاری انتشارات Badael مصر، در سپتامبر 2019 راهی بازار نشر کرده است.
 
این کتاب معنای مفهومی «روزنامه نگاری AI» را به‌عنوان اصطلاح جدیدی که پیش از این مورد استفاده قرار نگرفته، نشان داده و توضیح می‌دهد که چگونه پخش خبر می‌تواند بدون مداخله انسانی در پشت صحنه، کاملا مدیریت شود و یک روبات توان اجرای یک برنامه را با استفاده از آخرین فناوری انتقال صدا و فیلمبرداری خواهد داشت؛ ربات خبرنگاری که به همین بسنده نکرده و ضمن استدلال مباحث، به تجزیه و تحلیل آن‌ها نیز می‌پردازد و حتی به‌عنوان یک مترجم برای مهمانان به زبان‌های مختلف اظهارنظر می‌کند.
 
در فصل نخست کتاب، به مفهوم انقلاب صنعتی چهارم و مهارت‌های آینده پرداخته شده و اینکه چگونه این انقلاب می‌تواند نقشی اثرگذار در جهان ایفا کرده و به برندگان و بازندگان آن نیز اشاره می‌کند.
 
این اثر در ادامه به نقش هوش مصنوعی و فناوری‌ها در تقویت نیروی انسانی و شکل دادن به مهارت‌های آینده اشاره می‌کند. نویسنده مطالعه مفصلی نیز در مورد اهمیت وجود قانون برای حاکمیت هوش مصنوعی را انجام داده که در این کتاب آمده است.
 
این کتاب ویژگی‌های روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی و آنچه دکتر محمد عبدالزاهر «انقلاب رسانه‌ای در حال وقوع» نامیده را بررسی و این موضوع را مشخص کرده که روزنامه‌نگاری AI چگونه با بهره‌مندی از داده‌های بزرگ می‌تواند ضمن خدمت به بشریت، به ارتقاء مشارکت جهانی برای دستیابی به توسعه‌ای پایدار کمک کند.
 
از دیگر مواردی که در این کتاب به‌ آن‌ها پرداخته شده، بررسی نقش روزنامه‌نگاری AI در محدودیت‌های جدید در مورد آزادی رسانه‌ها و چگونگی تضمین جریان عادلانه اطلاعات و داده‌ها در سراسر جهان، همچنین بحث روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی و تأثیر آن در صنعت اخبار جعلی است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    دکتر تفنگچی عزیزامیدوارم هرچه زودتر کتاب شما را هم در زمینه هوش مصنوعی ببینیم. به نظر حقیر شما از افراد پیشرو در زمینه مطالعات هوش مصنوعی در کشور می باشید و امیدوارم نهادها و افراد مسئول حمایتهای لازم را از شما بعمل آورند.
  • مینا شاهمحمدی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    جناب دکتر تفنگچی بسیار جالب هست و فکر میکنم که باید اطلاع رسانی بیشتری در جامعه نسبت به این موضوع انجام شود.چون بسیاری افراد تحصیلکرده جامعه ما نسبت به این مطلب آگاهی ندارند و با اطلاعاتشان بسیار اندک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها