یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
دیجی‌کالا برای برگزاری نمایشگاه کتاب به دریافت مجوز از ارشاد ملزم شد

احمدجواهری، با بیان اینکه وزارت ارشاد تنها مرجع قانونی برای صدور مجوز برگزاری نمایشگاه است، به نشست مشترک با نماینده دیجی‌کالا درباره نمایشگاه 20 روزه این سایت فروش اشاره و بیان کرد: مقرر شد این شرکت اقدامات لازم و قانونی برای برگزاری نمایشگاه را انجام دهد.

سيد‌رفيع احمدجواهری، عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره نشست روز گذشته نماینده اتحادیه و وزارت ارشاد با نماینده دی‌جی‌کالا با موضوع برگزاری نمایشگاه کتاب این فروشگاه اینترنتی بیان کرد: در این نشست قرار براین شد، دیجی‌کالا به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند؛ چراکه تنها نهاد قانونی صادر‌کننده مجوز برگزاری نمایشگاه این وزارتخانه است.
 
وی درباره ادعای مجریان برگزاری مبنی براینکه مرجع صدور مجوز برگزاری نمایشگاه اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی است، گفت: متولی برگزاری نمایشگاه کتاب به هر شکل و شیوه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر غیر این باشد، دیگر به‌اصطلاح سنگ روز سنگ بند نمی‌شود.       
 
عضو هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان این مطلب که تداوم برگزاری نمایشگاه براساس موازین قانونی اشتباه است، درباره سرنوشت نمایشگاه کتاب دیجی‌کالا مبنی بر توقف و یا ادامه آن ـ تا 14 خرداد ـ افزود: مرجع تصمیم‌گیری درباره توقف و یا تداوم برگزاری نمایشگاه کتاب دیجی‌کالا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.    
 
احمدجواهری درباره پاسخ نماینده دیجی‌کالا به استدلال نماینده اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در الزام رعایت قانون از سوی این شرکت فروش اینترنتی افزود: مقرر شد تا این شرکت اقدامات لازم و قانونی برای برگزاری نمایشگاه کتاب را انجام دهد.     
 
عضو هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره رویکرد اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران به ارائه تخفیف‌‌‌های نامتعارف از سوی دارندگان صفحه در سایت دیجی‌کالا گفت: ناشران دارنده پروانه کسب هم برای اعمال تخفیف در سایت‌های فروش باید از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران مجوز دریافت کنند. حتی اگر فروشندگان اینترنتی عضو اتحادیه نباشند. صاحبان کسب‌و‌کار‌های مختلف، ملزم به رعایت قوانین کشور هستند.
با گذشت سه روز از برگزاری نمایشگاه کتاب دیجی‌‌کالا، طومار اعتراض بیش از 700 فعال حوزه نشر به تخفیف‌های نامتعارف سایت‌های فروش اینترنتی، همچنین نمایشگاه‌‌های خیابانی خطاب به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران رسانه‌ای شد.

در این نامه آمده است؛
«ریاست محترم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران
با سلام و احترام؛

بدینوسیله به استحضار می‌رسانیم نابسامانی‌های فروش کتاب و تخفیف‌های لجام گسیخته و خارج از عرف و مقررات صنفی در فضای مجازی و فضاهای عمومی شهر به‌طور جدی منافع صنفی درازمدت و کوتاه‌مدت کتابفروشان، پخش‌گران، ناشران،  اهالی قلم، محققان و دست اندرکاران فرهنگی را به خطر انداخته و موجب جو بی‌اعتمادی بین مخاطبین شده است.

لذا امضا‌کنندگان ذیل خواهان اقدام فوری و موثر متناسب با شرایط اضطراری حال حاضر هستیم.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم اعلام کرد: بدیهی است اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با استفاده از تمام ابزارهای قانونی ممکن برای احقاق حق همکاران اهتمام لازم را خواهد داشت.» 
   
پیرو انتشار طومار ناشران و کتاب‌فروشان، بررسی موضوع برگزاری نمایشگاه کتاب دیجی‌کالا به‌عنوان یکی از دلایل اعتراض صنفی فعالان حوزه نشر یک روز بعد (29 اردیبهشت‌ماه) با مکاتبه رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با مدیر‌عامل شرکت نوآوران فن‌آوازه، متولی برگزاری نمایشگاه کتاب دیجی‌کالا آغاز شد. 

در این مکاتبه به بند 21 ماده 2 «اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و دستور‌العمل صدور مجوز برگزاری جشنواره و نمایشگاه فرهنگی و هنری و نظارت بر آن‌‌‌ها» استناد و یادآوری شده، هرگونه نمایشگاه، جشنواره و رویداد فرهنگی و هنری، اعم از فیزیکی و مجازی باید با مجوز این وزارتخانه صورت بگیرد.

در این نامه ضمن اعلام این مطلب که نمایشگاه مذکور، فاقد اعتبار است از نماینده شرکت نوآوران فن‌آوازه برای ارائه توضیحات و مذاکره دعوت شده است. در این جلسه نماینده صنف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.

قابل توجه است، با گذشت یک روز از برگزاری این نشست، ارائه خدمات نمایشگاه کتاب دیجی‌کالا همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط