سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
کمپین‌های نوروزی و تخفیف‌ها فروش کتاب‌های صوتی را افزایش داد

مدیر اپلیکیشن نوار در شرایطی از افزایش مشتریان کتاب‌های صوتی در ایام نوروز خبر می‌دهد که کمپین‌ها و اعمال تخفیف‌‌های ویژه را عامل اصلی افزایش فروش می‌داند؛ نه خانه‌نشینی مردم.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، تعطیلات نوروز زمانی مناسب برای مطالعه است، به همین دلیل افراد و همچنین مسئولان فروش کتاب من‌جمله کتاب صوتی و الکترونیکی برای استفاده بهتر از این زمان برنامه‌ریزی می‌کنند. معرفی کتاب، برگزاری کمپین‌های تشویقی برای کتابخوانی و ارائه کتاب با تخفیف از راهکارهایی است که برای افزایش فروش در روزهای نخست سال در نظر گرفته می‌شود.
 
حمیدرضا شربتیان، مدیر اپلیکیشن کتاب صوتی نوار، از استقبال خوب مردم در تهیه کتاب صوتی در نوروز 1400 خبرداد، به گفته او شیوه صحیح فروش کتاب، در معرفی بیشتر کتاب و در دسترس بودن آن است.  
 
امسال دومین نوروزی بود که مردم در شرایط همه‌گیری بیماری کووید19 گذراندند، با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد اکثر افراد راه‌های تفریح امن و زندگی همراه راعایت پروتکل‌های بهداشتی را آموخته‌اند، استقبال در روزهای تعطیل ابتدایی سال به چه صورت بود؟
به دلیل کمپین‌هایی که در تعطیلات نوروز برگزار می‌شود، استقبال بهتری نسبت به دیگر روزهای سال داشتیم. همچنین تخفیف‌هایی که در نظر گرفته شده‌بود، به این رشد کمک کرد؛ اما این افزایش در توجه و فروش ارتباط زیادی به خانه‌نشینی و مساله همه‌گیری بیماری کووید19 ندارد. تنها رشدی که در اثر شیوع ویروس کرونا وجود داشت، مربوط به روزهای ابتدایی سال قبل بود. بعد از آن وضعیت به حالت عادی بازگشت. فکر می‌کنم برای دیگر پلتفرم‌ها هم شرایط به همین صورت بوده‌باشد.
 
در نوروز چه برنامه‌هایی برای اینکه مردم بتوانند دسترسی و توجه بیشتری به کتاب در حوزه الکترونیک داشته‌باشند، اجرایی کردید؟ معرفی کتاب یا تخفیف، کدام راه بیشتر نظر مردم را جلب می‌کند؟
به طور طبیعی معرفی کتاب‌های جدید و محبوب به کاربران، یکی از اقداماتی بود که در روزهای تعطیل ابتدای سال انجام شد، این روش به مخاطبان اجازه می‌دهد تا کتاب را بشناسند. تخفیف هم مانند اقداماتی که برای معرفی و ترویج انجام می‌شود، به تسهیل خرید کتاب کمک می‌کند. هردو روش می‌تواند مفید باشد.

مخاطبان کتاب صوتی، عناوین کتاب را کم‌تر از سایر مخاطبان می‌شناسند، به همین دلیل تخفیف به تنهایی کافی نیست و باید معرفی کتاب انجام بشود. ارائه تخفیف در فروش باعث می‌شود کتابی که معرفی شده راحت‌تر خریداری بشود، اما معرفی کتاب جزء جدایی‌ناپذیر کتاب‌های صوتی است.
 
کدام روش معرفی کتاب، معرفی در فضای پادکستی یا ویدئویی در مخاطبان تاثیر بیشتری دارد؟
هر مدیا مخاطب خود را دارد و تفاوت زیادی ندارد.
 
مساله تخفیف در فروش کتاب بسیار تکرار می‌شود. شما در فروش روزهای نخست سال این امکان را برای مخاطبان مهیا کردید. نظر شما درباره عادت مردم در خرید کتاب با تخفیف به چه صورت است؟
فروش کتاب با تخفیف راهکار درستی نیست. شیوه صحیح فروش کتاب، معرفی بیشتر کتاب و در دسترس بودن بیشتر آن است. تخفیف راه حل خوبی نیست، اما تا زمانی که تخفیف در قالب نمایشگاه‌ها و طرح‌های مختلف حمایتی ارائه می‌شود، دیگرانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند، مجبور می‌شوند تخفیف بدهند؛ اما به طور کلی ارائه تخفیف راه حل صحیحی نیست.
 
یعنی شما ناچار به ارائه تخفیف شدید؟
بله، پلتفرم‌ها هم مجبور هستند وارد حوزه تخفیف بشوند؛ در صورتی که به نفع هیچ‌کدام از بازیگران بازار نیست.
 
به نظر شما اولین قدم برای محدود یا حذف کردن ارائه تخفیف برای فروش کتاب، باید از طرف کدام سازمان یا نهادی برداشته‌شود؟
این اتفاق می‌تواند از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، که همه زیر نظر آن فعالیت می‌کنیم، شروع شود. اگر این تصمیم برای همه اصناف گرفته بشود، فکر می‌کنم همه حوزه‌ها به آن پایبند باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط