سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
فتاحی: داستان انقلاب نیازمند ویترین مناسب و عرضه درست است

حسین فتاحی معتقد است، در حوزه انقلاب کتاب‌های زیادی برای کودکان و نوجوانان منتشر شده، اما مشکل اصلی در اطلاع‌رسانی، عرضه درست و ویترین مناسب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بعد از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد انتشار کتاب‌های بسیاری در این حوزه برای عموم مخاطبان از جمله کودکان و نوجوانان هستیم. البته این تالیفات چه در حوزه شعر، چه در حوزه داستان، چه در حوزه تاریخ‌نگاری و چه در حوزه‌های دیگر در طول چهار دهه گذشته دستخوش تغییرات و فراز و فرودهایی در میزان کمیت و کیفیت‌شان بوده‌اند که از نظر دور نمانده و از سویی از شرايط اجتماعي نیز تاثير پذیرفته است.

حسین فتاحی، نویسنده پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان و دبیر ششمین دوره جشنواره داستان انقلاب درباره وضعیت و جایگاه داستان انقلاب در ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید: درباره انقلاب در حدی که مخاطب بخواهد بفهمد چه اتفاقی افتاده، کتاب زیاد نوشته شده درباره اینکه مردم در زمان انقلاب چه می‌خواستند و چرا انقلاب کردیم. حتی ریز جزئیات انقلاب و اینکه گروه‌های مختلف مبارزین چگونه بوده و شکل مبارزه چطور بوده هم بیان شده است.
 
این نویسنده می‌افزاید: مشکل این است کتاب‌هایی که داریم را درست عرضه و اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم. مثلا در این زمینه کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های عمومی  می‌توانند جایگاه ویژه‌ای داشته باشند تا در مناسبت‌هایی که پیش می‌آید مخاطبان بتوانند با مراجعه به قفسه‌های مربوطه به کتاب‌های آن حوزه دسترسی داشته باشند. مثلا در ایام دهه فجر کتاب‌هایی که درباره انقلاب هستند را عرضه کنند و با کمک یک مربی آگاه این کتاب‌ها را به بچه‌ها معرفی کنند و بچه‌ها را به خواندن این کتاب‌ها ترغیب کنند. اما این کارها صورت نمی‌گیرد فقط ایام دهه فجر که می‌شود یادمان می‌آید که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی انجام نشده است.
 
خالق «امیرکوچولوی هشتم» یادآوری می‌کند: ما جشنواره‌ها، نویسنده‌ها و ناشران خوبی در حوزه شعر و داستان انقلاب برای کودک و نوجوان داریم اما ویترین مناسب برای عرضه کتاب کم داریم مربی مناسب برای معرفی و ارائه کتاب و ایجاد شوق مطالعه در مخاطب کم داریم. پدر و مادرها و افرادی که در این حوزه دغدغه دارند و مدیران مدارس و مسئولان کتابخانه‌ها باید بیایند این کتاب‌ها را برای بچه‌ها بخرند.
 
فتاحی با اشاره به اینکه لازم است برنامه‌ریزی کنیم تا کارهای بهتری در این زمینه انجام شود، بر لزوم پیگیری برای انجام این برنامه‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: نباید فقط در حد حرف زدن باقی بماند. باید توجه داشت تولید اثر فقط محدود به نویسنده نمی‌شود ناشر هم خیلی موثر است و می‌تواند نقش عمده‌ای در تولید اثر داشته باشد. از سویی متولیان فرهنگی، سازمان‌ها و نهادها هم باید زمینه‌های لازم را برای چاپ و تولید کتاب فراهم کنند.

حسين فتاحی در سال ١٣٣٦ در يزد متولد شد. وی در سه حوزه تأليف، ترجمه و بازنويسي آثار كلاسيك فارسي براي كودكان و نوجوانان آثار متعددي منتشر كرده كه «آتش در خرمن» و «پسران جزيره» در زمينه ادبيات پايداري است و «عشق سال‌هاي جنگ» است. «پري نخلستان‌ها»، «مدرسه انقلاب»، «كودك و طوفان»، «اميركوچولوي هشتم» و بازنويسي «قصه‌هاي شاهنامه» و «سمك عيار» از ديگر آثار اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها