دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
حسن‌بیگی: نوشتن درباره انقلاب در این شرایط سخت است

ابراهیم حسن‌بیگی، معتقد است نوشتن درباره انقلاب در این شرایط سخت است و می‌گوید: یکی از معضلاتی که امروزه در حوزه انقلاب وجود دارد این است که نسل جوان هیچ شناختی از علت و چرایی قیام مردم و انقلاب 57 ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بعد از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد انتشار کتاب‌های بسیاری در این حوزه برای عموم مخاطبان ازجمله کودکان و نوجوانان هستیم. البته این تالیفات چه در حوزه شعر، چه در حوزه داستان، چه در حوزه تاریخ‌نگاری و چه در حوزه‌های دیگر در طول چهار دهه گذشته دستخوش تغییرات و فراز و فرودهایی در میزان کمیت و کیفیت‌شان بوده‌اند که از نظر دور نمانده و از سویی از شرايط اجتماعي نیز تاثير پذیرفته است.

ابراهیم حسن‌بیگی، از نویسندگان حوزه انقلاب و دفاع مقدس، که بیش از 15 عنوان کتاب درباره مسائل انقلاب و قبل از انقلاب دارد، درباره وضعیت و جایگاه داستان انقلاب در ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید: یکی از معضلاتی که امروزه در حوزه انقلاب وجود دارد این است که نسل جوان هیچ شناختی از علت و چرایی قیام مردم و انقلاب 57 ندارند. چون کسی به آن‌ها نگفته و فیلم، سریال و کتاب درست و حسابی در این حوزه منتشر نشده است از سویی به دلیل دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای و به نوعی دیدن تصویری که آن‌ شبکه‌ها از رژیم گذشته برایشان روایت می‌کنند، خیلی‌ها فکر می‌کنند ما چه اشتباه بزرگی کردیم که انقلاب کردیم و برخی معتقدند ما از روی شکم‌سیری انقلاب کردیم درحالی‌که شکم‌سیران نیازی به قیام ندارند.
 
این نویسنده و پژوهشگر می‌افزاید: شاید یکی از نیازهایی که در جامعه وجود دارد و متولیان فرهنگی باید درباره آن برنامه‌ریزی کنند پاسخ به این سوال است که چرا ما سال 57 انقلاب کردیم؟ من شاید نتوانم در این گفت‌وگو دلایل این قیام را تشریح کنم. مثلا در آن زمان بسیاری از شاعران، نویسندگان و هنرمندان فقط به دلیل اینکه اعتراضی نسبت به شرایط کرده بودند در زندان بودند یا برخورد شخص شاه با مصدق که بسیار بد بود و ... همین‌ها نشان می‌دهند که شرایط آن‌گونه که الان نشان می‌دهد نبود و این انقلاب انجام شد.

نوشتن درباره انقلاب در این شرایط سخت است 
حسن‌بیگی در ادامه بیان می‌کند: اما مساله‌ای که کار ما را برای تبیین بحث انقلاب در زمان شاه مشکل می‌کند وجود مصداق‌های ناخوشایند در این دوران است یعنی مثلا اگر فاصله طبقاتی قبل از انقلاب 20 یا 30 درصد بود الان به 80 و 90 درصد رسیده است و قشر اندکی به ثروت زیادی رسیده‌اند و انبوهی از جمعیت در فقر بسر می‌برند یا اگر کسی اعتراضی داشته در زندان به‌سر می‌برد. و مشکل ما به عنوان نویسنده این است که نوجوانان مصداق‌های الان را می‌بینند و با این وضعیت، حرف ما را باور نمی‌کنند لذا در این شرایط، حرف زدن و گفتن و نوشتن درباره انقلاب سخت شده است.

ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده کودک و نوجوان، در سال 1336 در گرگان متولد شد و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است. از جمله آثار وی می‌توان به «محمد(ص)»، «گلستان در آتش»، «جشن گندم»، «اسب سفید خالدار»، «تا به آفتاب»، «غنچه بر قالی»، «سال‌های سختی بود»، «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده»، «اشکانه»، «آفتاب مهربانی» و «رشته‌های ماندگار» اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها