دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
برای برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال منتظر تایید دفتر ریاست جمهوری  هستیم

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، از ارائه دو پیشنهاد برای برگزاری اختتامیه سی‌و هشتمین دوره جایزه کتاب سال خبر داد و گفت: دو شیوه حضوری ـ مجازی و یا مجازی در نظر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی‌و‌هشتمین دوره جایزه کتاب سال درباره تصمیم‌گیری برای شیوه برگزاری اختتامیه آخرین دوره جایزه کتاب سال دولت تدبیر و امید بیان کرد: هنوز برای شیوه برگزاری آئین اختتامیه نهایی نشده است. دو پیشنهاد از سوی دبیر‌خانه کتاب سال ارائه شده و منتظر اعلام دفتر ریاست جمهوری هستیم.
 
وی با اشاره به دو پیشنهاد دبیر‌خانه کتاب سال، افزود: نخستین پیشنهاد این است که اختتامیه در قالب تجمع کوچک در مکان انتخابی دفتر ریاست جمهوری با حضور یک نماینده از برگزیدگان داخلی و یک نماینده از برگزیدگان خارجی به‌صورت نمادین برای دریافت لوح برگزار شود. پیشنهاد دوم نیز، برگزاری کاملا مجازی آئین اختتامیه است؛ در این شیوه اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر اعلام و رئیس جمهور هم سخنرانی خواهند کرد؛ بنابراین دو شیوه حضوری ـ مجازی و یا مجازی در نظر است.    
 
مهدوی‌راد در پاسخ به پرسش تجربه دبیری 7 دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: برگزاری جایزه کتاب سال برخلاف آنچه از بیرون دیده می‌شود، با توجه به انتخاب کتاب برتر از میان انبوه کتاب‌های منتشر شده، اقدام بسیار دشواری است. سایر  جوایز حوزه کتاب از‌جمله در جشنواره فارابی، کتاب‌های حوزه علوم انسانی همچنین در جایزه کتاب سال حوزه، کتاب‌های علوم دینی بررسی می‌شود؛ بنابراین این گستردگی موجب شده تا به مزاح بگویم، جایزه کتاب سال از دیفرانسیل تا توحید بررسی می‌شود. هرچه که عنوان کتاب در جمهوری اسلامی پیدا می‌کند باید در جایزه کتاب سال بررسی و نقادی و در نهایت از هر موضوع یک عنوان برگزیده معرفی شود.    
 
دبیر‌ علمی جایزه کتاب سال با اشاره به کیفیت و کمیت سی‌و‌هشتیمن دوره جایزه این جایزه افزود: کتاب‌های سال 1398 در این دوره ارزیابی شده است و به‌نظر می‌رسد در مقایسه با ادورا گذشته، به‌ویژه در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی کیفیت آثار تا حدودی ارتقاء پیدا کرده؛ از نظر کمّی نیز وضعیت قابل قبول است. مخاطبان جایزه کتاب سال باید متوجه این اصل باشد هرچند گفته شد، تا حدودی کیفیت آثار حوزه علوم انسانی ـ اسلامی نباید تصور شود کتاب با کیفیت در این حوزه‌ها وجود ندارد بلکه آثار بسیار قابل توجهی در این حوزه منتشر می‌شود.    
 
مهدوی‌راد بین دو معنای کتاب خوب و برگزیده جایزه کتاب سال تفاوت قائل شد و ادامه داد: کتاب با کیفیت و خوب یک معنا است اما داوری در این جایزه یعنی کتاب از چنان کیفیتی برخوردار است که می‌توان گفت، برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛ بنابراین داوری در این رویداد بسیار دشوار است و با توجه به اینکه در کشور اسلامی، الهی، قرآنی و متکی به قرآن هستیم توقع  بیش از این است و موضوع تحقیق، پژوهش و تالیف و ترجمه نباید ناهنجار انگاشته شود.      
 
وی درباره تحول داوری جایزه کتاب سال افزود: در بسیاری از مراحل جایزه کتاب سال، تحول ایجاد شد؛ از‌جمله طراحی کاربرگ‌های داوری ویژه داوران. هرچند سه بار این کاربرگ‌ها تغییر پیدا کرد اما به‌‌نظر می‌رسد همچنان برای ایجاد تحول در کاربرگ‌ها می‌توان تصمیم گرفت.
 
دبیرعلمی سی‌و‌هشتمین دوره جایزه کتاب سال درباره انتخاب استادان عضو هیات علمی جایزه، استادان عضو گروه‌ها و اعضای هیات داوری بیان کرد: حقا و انصافا به‌عنوان دبیر علمی جایزه کتاب سال، فکری جز این ندارم که این افراد به علم، دین، پژوهش و یا جمهوری اسلامی قائل هستند. وگرنه حضور در جریان داوری از نظر مادی و یا عنوانی عایده‌ای برای آن‌ها ندارد و با نهایت بزرگواری در نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند حتی در جلسه‌هایی که بیش از 6 ساعت به‌طول می‌کشد و با جان دل به امر داوری مشغول بودند.
 
مهدوی‌راد ادامه داد: بی‌تردید در نتیجه نهایی شاید قصوری بوده اما تقصیری براساس وجود ملاحظاتی وجود نداشته است.   
 
وی درباره وضعیت تولید کتاب در ایران و تاثیر آن بر دشواری بررسی آن‌ها در جایزه معتبر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: نمی‌توان گفت کتاب تولید نشود و این میزان قابل توجه داوری را دشوار می‌کند اما با توجه به اینکه اعضای هیات داوری از متخصصان هستند، به‌راحتی مرحله اول و دوم غربال آثار را انجام می‌دهند اما حقا و انصافا می‌دانیم برخی از نوشته‌ها کاغذ حرام کردن است و به ‌هرحال مجوز دارند و داوری هم باید برای این کتاب‌ها انجام شود.        
                                  
مهدوی‌راد با اشاره مشارکت ناشر در ارسال اثر به دبیر‌خانه جایزه کتاب سال بیان کرد: از پنج سال پیش از ناشران خواسته شده تا در ارسال آثار به دبیرخانه مشارکت داشته باشند چراکه شاید برخی کتاب‌ها از نظر داوران پنهان بماند  البته به فرستاده ناشران اکتفا نمی‌‌کنیم، بلکه با تعداد قابل توجهی از داوران که در ادوار مختلف با دبیر‌خانه مشارکت داشتند در ارتباط هستیم و در آستانه انتخاب کتاب، با ارسال پیامک از آن‌ها می‌‌خواهیم آثار پیشنهادی را ارسال کنند که اغلب بسیار ارزشمند هستند.

وی افزود: علاوه‌بر فراخوان، از دبیران نشریات و جشنواره‌های معتبر نیز می‌خواهیم برترین کتاب‌ها را برای جایزه کتاب سال ارسال کنند. خود را موظف می‌دانیم تا همه کتاب‌ها در جایزه کتاب سال بررسی شود. از دیگر تبصره‌های جدید، داوری کتاب‌هایی است که در سال مقرر دیده نشده در سال بعد جایزه در جریان داوری قرار گیرند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها