یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
از قرآن تا مینیاتورهای فرشچیان در ایستگاه فضایی

به گفته محمدرضا رضایی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار علم ارسال نخستین قرآن چاپ ایران و کارت‌پستال‌های مینیاتورهای استاد فرشچیان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، تنهاگوشه‌ای از خدمات برزو به جامعه فرهنگی و علمی ایران طی چهار دهه گذشته بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): صبح روز یک شنبه سیزدهم مهرماه سال 1399 جامعه علمی شاهد خبر در گذشت یکی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت در عرصه فناوری فضایی شد. سیروس برزو که در سال 1332 در سرخس به دنیا آمد؛ در سال جاری بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن 67 سالگی درگذشت. این اتفاق درحالی افتاد که وی مشغول کمک به‌ راه‌اندازی یک مرکز بزرگ آموزش و ترویج فناوری فضایی در استان کرمان بود.

محمدرضا رضایی؛ پژوهشگر در عرصه فناوری فضایی؛ در گفت وگو با خبرنگار (ایبنا)، به مناسبت در گذشت این استاد  پیشکسوت در عرصه ترویج علم گفت: انتشار صدها مقاله علمی ترویجی در معتبرترین رسانه‌های علمی ایران و برگزاری ده‌ها نمایشگاه فضایی با حضور فضانوردان نامدار جهان در کشور، تنها بخشی از افتخارات این استاد فقید است.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های سیروس برزو ارسال آثار ایرانی به فضا بود. با توجه به اینکه وی تعلامل خوبی با فضانوردان نامدار روسی همچون گئورگی گرچکو، الکساندر بالاندین، ویکتور گارباتکو، سالیجان شریپف، الکساندر الکساندروف، ولادیمیر لازوتیکن و غیره داشت، چند اثر ایرانی از جمله ارسال نخستین قرآن چاپ ایران و کارت‌پستال‌های مینیاتورهای استاد فرشچیان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، گوشه‌ای از خدمات برزو به جامعه فرهنگی و علمی ایران طی چهار دهه گذشته بود. وی نشان‌هایی را به‌واسطه این فعالیت‌ها از فضانوردان مطرح روسیه دریافت کرد.
 
 
 
رضایی گفت: همچنین او در سال 1385، موفق شد به‌ کمک پاول وینوگرادوف، فضانورد نامدار روسی، کتاب نخستین‌های فضانوردی (نوشته خودش) به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند. در سال‌های بعد نیز برزو با همراهی الکساندر کالری، یک جلد کلام‌الله مجید را به‌ عنوان نخستین قرآن چاپ ایران به فضا ارسال کرد. این آثار، بعدها و پس از بازگشت از فضا، در مراسم مختلفی در ایران رونمایی و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گفته رضایی، انتشار هفت‌ عنوان کتاب علمی ترویجی، به همراه کمک و مشاوره به تاسیس چندین مرکز ترویج علوم فضایی در کشور، بخشی از خدماتی بود که سیروس برزو در سال‌های پس از بازگشت به ایران انجام داد.

این روزنامه‌نگار علم یادآور شد: استاد برزو در سال‌های سکونت در روسیه به‌ عنوان استاد زبان فارسی در دانشگاه‌های شهرهای مسکو، آستراخان و اوفا به تدریس و تربیت دانشجویان می‌پرداخت. وی در زمان خدمتش در روسیه برای آشناکردن دانشجویان و جامعه روسیه با فرهنگ ایرانی و ادب فارسی، د‌ه‌ها رویداد فرهنگی و مسابقات ادبی برگزار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها