چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
درخواست راه‌اندازی مجدد کارگروه بحران کاغذ در وزارت صمت

نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ تشکل‌های کشور با انتقاد از قیمت بالای کاغذ در بازار با وجود کاهش قیمت جهانی کاغذ گفت: از وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم کارگروه بحران کاغذ را مجددا در معاونت بازرگانی این وزارتخانه راه‌اندازی کند.

غلامرضا شجاع نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ تشکل‌های کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به افزایش قیمت کاغذ در هفته‌های اخیر عنوان کرد: بهتر است وزیر صنعت، معدن و تجارت که روز گذشته با رای نمایندگان مجلس به این وزارتخانه رفته است، هرچه زودتر کارگروه بحران کاغذ در معاونت بازرگانی را مجددا فعال کند تا این کارگروه با حضور کارشناسانی از سازمان‌های مرتبط علت گرانی کاغذ را مشخص کند.
 
وی با بیان اینکه این کارگروه تا سال ۱۳۹۸ که بازار کاغذ به ثبات رسید، در معاونت بازرگانی وزارت صمت فعال بود، گفت: از سال ۱۳۹۷ که بهای کاغذ در بازار با نوسانات جدی روبه‌رو شد، فعالیت خود را با حضور نمایندگان حدود ۱۸ سازمان مختلف آغاز کرد اما بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اینکه کاغذ با ثبات قیمت روبه‌رو شد، دیگر جلسات کارگروه تشکیل نشد.
 
شجاع افزود: کاغذهایی که هر روز بر قیمت آن افزوده می‌شود، همگی در بنگاه‌های فروش کاغذ بوده و کاغذی وارد نشده که قیمت آن بالاتر باشد. درواقع افرادی که از ارز نیمایی استفاده کردند، باید قیمت کاغذ را بر اساس ارز نیمایی در بازار بفروشند؛ نه بیشتر و هر زمان که با ارز قیمت جدید کاغذ وارد کردند قیمت جدید بدهند.
 
وی با اشاره به کم‌کاری و رکود کاری در میان ناشران و چاپخانه‌داران توضیح داد: اکنون بخش زیادی از فعالان حوزه چاپ و نشر در اوج کم‌کاری و بیکاری هستند و مدارس کم‌ترین میزان مصرف را دارد؛ زیرا اغلب آنلاین هستند. از سوی دیگر مصرف کاغذ A4 به کمترین مصرف رسیده و اینترنتی شدن کارها مصرف این کالا را کاهش داده است.
 
وی با بیان اینکه در این زمینه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید به موضوع ورود پیدا کند، ادامه داد: این سازمان باید از فروشندگان بخواهد طبق قانون سود ۱۵ تا ۱۸ درصدی خود را محاسبه کنند نه بیشتر از آن و با واحدهایی که خلاف این موضوع عمل می‌کنند برخورد کند.
 
شجاع با طرح این موضوع که قیمت جهانی کاغذ کاهش داشته است، گفت: کاغذی که ۷۹۰ دلار بود به دلیل کمبود تقاضا در بازار به ۶۹۰ دلار کاهش پیدا کرده است؛ زیرا بخش عمده کارخانه‌ها و تولیدکنندگان کالاهای مختلف به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند. اما در ایران این موضوع برعکس شده و ما شاهد افزایش حبابی نرخ کاغذ در بازار هستیم.
 
به گفته وی، اگر این کارگروه تشکیل شود، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی، مدیرکل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگانی از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ایران و نماینده انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا می‌توانند در جلساتی دلیل افزایش بی‌بهانه کاغذ را واکاوی کنند.
 
شجاع با بیان اینکه افزایش ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی هر بند کاغذ در بازار نیازمند نظارت مسئولانه سازمان‌ها است، گفت: اگر سیر صعودی افزایش قیمت کاغذ ادامه داشته باشد، در هفته‌های آتی شاهد قیمت‌های افسانه‌ای برای کاغذ خواهیم بود. در این میان یکی از وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کننده این است که این افزایش قیمت را بررسی کند.
 
وی در این زمینه یادآور شد: هر بند کاغذی که ۱۰ روز قبل ۳۸۰ هزار تومان بود، امروز در بازار به قیمت۴۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پیش‌بینی این است که افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد.
 
شجاع در پایان با بیان اینکه این افزایش قیمت‌های حبابی فقط به حوزه کاغذ اختصاص ندارد، عنوان کرد: برخی از فروشندگان در حوزه‌های الکل، زینک و مرکب هم به دنبال نوسانات روزانه نرخ ارز، کالاهایی که ماه‌ها قبل وارد کشور کرده‌اند را به نرخ روز قیمت‌گذاری می‌کنند که این اقدام شرایط کار را برای فعالان حوزه چاپ و نشر سخت کرده است.
 
به گفته وی، این گرانی‌ها موجب شده است که ناشران برای چاپ کتاب‌های خود دست نگه‌ دارند و از هر ۱۰ کتاب، یکی از آن‌ها را چاپ کنند؛ در حالی که کتاب خوراک فکر و فرهنگ جامعه را تامین می‌کند و نباید بگذاریم که تامین آن با مشکل روبه‌رو باشد. باید تلاش کرد که کاغذ ارزان به دست ناشر برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها