سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کتابی که با کاغذ دولتی چاپ شده نباید گران باشد

مهدی حسین‌زادگان می‌گوید: برخی ناشران هرچند کاغذ دولتی در اختیار دارند، براساس نرخ کاغذ آزاد قیمت نهایی را تعیین می‌کنند که این مساله به نفع بازار کتاب و مشتریان نیست.

مهدی حسین‌زادگان، مدیر فروشگاه نشر ققنوس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره آینده وضعیت نشر در 6 ماهه دوم سال با توجه به شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی درباره بسیاری از امور -همانند دیگر نقاط دنیا- نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت. ققنوس برای 6 ماه دوم سال، سیاست‌های حداقلی را پیش‌ خواهد گرفت؛ چراکه بسیاری از معوقات کتاب‌فروشان از سال گذشته به‌علاوه بدهی سال جاری، هنوز به ما پرداخت نشده و این وضعیت برای موزعان و ناشران دشوار‌های زیادی به همراه داشته‌است.

وی در توضیح سیاست های حداقلی نشر ققنوس برای مدت باقی‌مانده از سال، افزود: جریان تولید را متوقف نمی‌کنیم و براساس نیاز بازار و توانایی مجموعه، عنوان‌های جدید عرضه خواهیم کرد. به‌عبارت دیگر؛ مجبور به اعمال سیاست کاهش تولید هستیم. درباره شمارگان نیز با توجه به اینکه کتاب‌های ققنوس به‌شکل افست منتشر می‌شود و معمولا شمارگان کمتر از 500 نسخه منتشر نمی‌کنیم؛ بنابراین منظورم از شمارگان حداقلی همان 500 نسخه است.                  
 
حسین‌زادگان با اشاره به سیاست قیمت‌گذاری کتاب در شرایط موجود، گفت: در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت چشم‌گیری نداشتیم و همواره سعی کردیم کمترین افزایش را اعمال کنیم. افزایش قیمت کتاب‌های ما در سال جاری از افزایش میزان حقوق سال 1399 کمتر بود و همچنان به‌طور متوسط قیمت هر عنوان براساس هرصفحه 140 تومان تعیین می‌شود در حالی‌که صفحه‌ای 200 تا 250 تومان به قیمت نُرم بازار درآمده‌است.
 
مدیر فروشگاه نشر ققنوس، درباره میزان تاثیر مشکلات تامین کاغذ در تعیین قیمت نهایی و دیدگاه برخی درباره ضرورت رویکرد متعادل‌تر در قیمت‌گذاری، بیان کرد: به‌نظرم با وجود وضعیت فعلی هم می‌توان قیمت پایین‌تر از قیمت‌های موجود را تعیین کرد تا به مشتری‌ها و مخاطبان کتاب، فشار وارد نشود.

وی با بیان این مطلب که کتاب چاپ‌شده با کاغذ دولتی، نباید گران باشد، افزود: متاسفانه برخی ناشران هرچند کاغذ دولتی در اختیار دارند، براساس نرخ کاغذ آزاد قیمت نهایی را تعیین می‌کنند که این مساله به نفع بازار کتاب و مشتریان نیست.
 
حسین‌زادگان درباره جریان پخش کاغذ، گفت: به‌نظر می‌رسد در جریان تخصیص کاغذ سهمیه‌ای، عادلانه‌ترین روش توزیع کاغذ را تجربه کردیم؛ چراکه نظارت بر فرآیند دریافت کاغذ از سوی ناشر تا تولید و شمارش انبار کتاب وجود دارد. البته صد درصد این‌طور نیست که کاغذ دولتی در بازار آزاد فروخته نشود اما به ندرت شاهد این وضعیت هستیم؛ چراکه توزیع محدود است و مثلا به یک‌باره هزار بند کاغذ در اختیار یک ناشر قرار نمی‌دهند. البته معتقدم هرچه دخالت دولت در امور مختلف کمتر و مسئولیت به اتحادیه‌‌های مرتبط حوزه از‌جمله اتحادیه آشنا، سپرده شده، جریان نظارت دقیق‌تر و منصفانه‌تری ایجاد شده‌است.   
 
وی با بیان این مطلب که هیچگاه بر فروش آنلاین تمرکز نداشته‌ایم، گفت: حتی در زمان اوج شیوع کرونا فروش آنلاین چندان در گردش مالی ققنوس تاثیر‌گذار نبود. اینکه ناشران بتوانند فروش آنلاین داشته‌باشند، اتفاق خوبی است  اما مشکل این شیوه در عرضه عنوان‌های در‌هم‌برهم کتاب سالم، قاچاق و کتاب‌سازی با تحفیف‌های عجیب و غریب 25 تا 30 درصد است. در این شرایط همین ناشران با 25 درصد تخفیف کتاب را در اختیار کتاب‌فروشان قرار می‌دهند و همزمان با 25 درصد تخفیف تک‌فروشی کتاب را در سایت نشر، عرضه می‌کنند و انتظار دارند کتاب‌فروش برای فروش این کتاب‌ها تلاش ویژه داشته باشد.
 
حسین‌زادگان با اشاره به دیگر آسیب‌های  افزود: این روند برای مخاطب  توقع ایجاد می‌کند تا کتاب‌فروش هم تخفیف مازادی در نظر بگیرد چراکه تصور می‌کند، وقتی ناشر با 25 درصد تخفیف به فروش آنلاین اقدام کرده، کتاب‌فروش سود خارق‌العاده‌ای می‌برد و درخواست تخفیف بیشتری دارند. متاسفانه بسیاری از ناشران برای رقابت با دست‌فروشان کنار خیابان به دام  تخفیف‌های بالا افتاده‌اند و البته قیمت کتاب را آن‌قدر افزایش داده‌اند که به‌اصطلاح دستشان برای اعمال این تخفیف‌ها باز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط