شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
پری منصوری دار فانی را وداع گفت

پری منصوری، نویسنده و مترجم ایرانی و همسر محمود کیانوش، در لندن درگذشت.

اسدالله شعبانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تائید خبر درگذشت پری منصوری:«زنده یاد پری منصوری از نویسندگان و مترجمان ایرانی و همسر محمود کیانوش است که به علت بیماری‌ چند سالی است در لندن تحت درمان بوده. تا اینکه جمعه (۲۲ فروردین۱۳۹۹) خبر فوت او را شنیدم.»
 
او در ادامه بیان کرد: « سال ها پیش کتابی از او به نام «نه، خواب نمی‌دیدم» را در انتشارات توکا  چاپ منتشر کردم. از او کتاب‌های دیگری هم، چه تالیف و چه ترجمه، در طول این مدت از سوی ناشران مختلف چاپ و منتشر شده است.»
 
وی افزود: «زنده یاد پری منصوری مترجم خوبی هم بود از ترحمه های مشهور او می توان به بچه های راه آهن اشاره کرد.»
 
اسدالله شعبانی در پایان یاد آور شد: «بانو هما کیانوش خواهر استاد محمود کیانوش، پیگیری کارهای مربوط به چاپ  آثار او را در ایران انجام می دهد و اگر  پرسشی دارید  می توانید از طریق ایشان پاسخ خود را بگیرید من هم مثل شما امروز متاسفانه خبر درگذشت این بانو را شنیدم و چیزی بیشتر از این نمی دانم.»

پری منصوری (کیانوش) متولد سال ۱۳۱۴ بود. او در دانشگاه تهران در رشته ادبیات انگلیسی و مطالعات اجتماعی تحصیل کرد. نخستین اثرش، ترجمه کتاب «مادام کور» در سال ۱۳۴۲ منتشر شد و جایزه بهترین کتاب ترجمه سال ایران را برد. او حدود بیست سال به تدریس زبان انگلیسی در مدارس ایران مشغول بود تا اینکه در سال ۱۳۵۴ به اتقاق فرزندان و همسرش محمود کیانوش، نویسنده و شاعر، به انگلستان مهاجرت کرد.
 
او ترجمه آثاری از ایوان تورگینف، ژول ورن، جرج الیوت، ادیت نسبیت و آندره موروا به فارسی را در کارنامه دارد. او چند اثر به فارسی و انگلیسی در ایران و بریتانیا منتشر کرده، از جمله رمان «بالاتر از عشق» و مجموعه داستان «نه، خواب نمی‌دیدم». «باران بهاری» (داستان‌های کوتاه از نویسندگان جهان - انتشارات آبانگاه-۱۳۸۱) و «روزی از روزهای زندگی» نوشته مانلیو آرگه تا(نشر مروارید-۱۳۸۴) نیز از ترجمه‌های او است.
 
منصوری در دهه‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۰ کتاب‌های داستانی متعددی هم برای کودکان و نوجوانان ترجمه کرده و خودش نیز داستان‌هایی نوشته است. «بچه‌های راه‌آهن» نوشته ادیت نِزبیت (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان-۱۳۵۵) که بر ناساس آن فیلمی نیز ساخته و در تلویزیون ایران هم پخش شده است از معروف‌ترین ترجمه‌های او است و چندین بار تجدید چاپ شده است.
 
 
پری منصوری در کنار همسرش محمود کیانوش

 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رامین طالقانی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    سلام تا آنجا که من می دانم خانم پری منصوری خواهری نداشتند ، و تنها خویشاوندی که من به خاطر دارم دختر برادرشان به نام ماندانا منصوری است ، که قبل از ایشان به امریکا مهاجرت کردند ، اما احتمالا خانم هما کیانوش (خاله من) و خواهر آقای محمود کیانوش کارهای کتاب های ایشان را در ایران پیگیری می کردند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها