چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
«فلور ایران» یک دایره‌المعارف کامل گیاه شناسی است

معصومی گفت: کتاب «فلور ایران» همراه با پژوهش‌های میدانی بوده است. در این اثر ویژگی‌های کامل گیاه‌شناسی هر گیاه یعنی مشخصات و خصوصیات آن‌ها به صورت کامل به مخاطبان داده شده است، اینکه کجا رشد می‌کند چه زمانی گل و میوه می‌دهد.

علی‌اصغر معصومی؛ مولف کتاب «فلور‌ایران» که عنوان برگزیده در سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به خود گرفت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این اثر و‌ طرح جامع فلور‌ ایران گفت: طرحی به نام «نگارش فلور ایران» که در سال 1367 در موسسه تحقیقات و ترویج کشاورزی تصویب شد که همان سال به مرحله اجرا درآمد.
 
وی افزود: حدود سی و چهار سال می‌شود که از اجرای این طرح می‌گذرد و اطلاعات نزدیک به نود درصد فلور ایران تهیه شده است، همچنین نزدیک به 152 جلد کتاب گوناگون از این طرح به چاپ رسیده است. البته تعدادی  از تیره‌های گیاهی هنوز باقی مانده است. در واقع کتاب «فلور ایران» حاصل این طرح بزرگ است.
 
معصومی افزود: شروع این طرح از سال 1964 تحت نظارت گروه گیاه‌شناسان بلژیکی و اتریشی بود که خوشبختانه توانستم با استفاده از یافته‌‌های این افراد پنج جلد کتاب درباره گون‌های محدوده‌ی فلور ایرانی یعنی بخش کوچکی از قفقاز، کل ایران و بخش کوچکی از عراق و کردستان به تالیف برسانم.
 
این پژوهشگر تشریح کرد: با توجه به اینکه در ایران نزدیک به هشت ‌هزار گونه گیاهی وجود دارد، پیش‌بینی می‌کنم این طرح تا دو سال آینده خاتمه پیدا کند. هدف از این طرح شناخت تمام گیاهان ایران است که همراه با لیست خواهد بود. دومین رویکرد مهم این طرح مشخص شدن محل رویش این گیاهان است. در حقیقت افراد می‌توانند با بهره‌گیری از این کتاب اطلاعات بسیار دقیق و کامل از جغرافیای گیاهان ایران به دست بیاورند.
 
وی گفت: درواقع این اثر یک دایره‌المعارف گیاه‌شناسی است که چند سال یک بار اطلاعات مربوط به گیاهان ایران در آن پایش می‌شود. در نتیجه ما می‌توانیم نقاط ضعف خود را در نگه‌داری از گیاهان پیدا کنیم. همچنین این اثر برای پژوهشگران محیط‌زیست و گیاه‌شناسان و حتی افرادی که در زمینه طب‌سنتی فعالیت می‌کنند بسیار موثر و مفید واقع شود.
 
این برگزیده جایزه کتاب سال با اشاره به اهمیت توجه سازمان‌های زی‌ربط به این اثر گفت: حداقل انتظاری که می‌توان از سازمان‌هایی مانند حفاظت محیط‌زیست درباره این اثر داشت این است که به بررسی و تشریح ابعاد این کتاب برای پژوهشگران مربوطه اقداماتی را به انجام برساند. همچنین در راستای نشر اطلاعات آن در یافته‌هاتی علمی محققان همکاری لازم را به عمل بیاورند.
 
وی تاکید کرد: این کتاب همراه با پژوهش‌های میدانی بوده است در این اثر توضیحات کامل گیاه‌شناسی هر گیاه یعنی مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها به صورت کامل داده شده است، اینکه کجا رشد می‌کند چه زمانی گل و میوه می‌دهد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خواص دارویی این گیاهان هم در این اثر مورد توجه واقع شده است یا خیر گفت: همانگونه که پیش‌تر اشاره شد هر گیاه در این اثر دارای اطلاعات کاملی است که می‌تواند برای هر پژوهشگری که در ارتباط با گیاهان است موثر واقع شود. لازم به ذکر است که اطلاعات چندانی درباره خواص دارویی گیاهان در کتاب درج نشده است؛ اما بیوگرافی کاملی از گیاهان در کتاب آورده شده است که به هر مخاطب کارآزموده در این عرصه کمک شایانی می‌کند.
 
به گفته این مولف کتاب به صورت دوزبانه تالیف شده است. در واقع شامل دو قسمت است که همراه با بخش فارسی قسمتی هم به زبان انگلیسی آورده شده است.
 
معصومی خاطرنشان کرد: گفتنی است این کتاب در بدو انتشار به بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گیاه‌شناسی خارج از کشور برای پژوهشگران ارسال شده است و در همین راستا این مراکز هم جدیدترین یافته خود را برای ما ارسال می‌کنند. در واقع یک مبادله پایاپای علمی برقرار کرده‌ایم. بنابراین همیشه در جریان سیر تحولات علم گیاه‌شناسی در سراسر جهان هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها