یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
یوسفی: ناشران به چاپ رمان با موضوعات دردناک اجتماعی‌ علاقه ندارند

محمدرضا یوسفی، در رمان نوجوان «عکس یادگاری بگیریم» به کودکان مراکز اصلاح و تربیت می‌پردازد و می‌گوید: ناشران کمتر به چاپ رمان با موضوعات عمیق و دردناک اجتماعی‌ علاقه نشان می‌دهند و بیشتر طرفدار کتاب‌های طنزی هستند که مخاطب را بخنداند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «عکس یادگاری بگیریم» عنوان رمانی از محمدرضا یوسفی است که در آن به کودکان کار، طلاق و به طورکلی کودکانی می‌پردازد که در مراکز اصلاح و تربیت زندگی می‌کنند.
 
یوسفی در این رمان که در قالب پروژه «رمان نوجوان امروز» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، تلاش کرده تصویری از زندگی این کودکان و مسائل، مشکلات و دغدغه‌های‌شان به نمایش بگذارد تا از نگاه مردم و مسئولان دور نمانند.
 
محمدرضا یوسفی درباره این کتاب به ایبنا می‌گوید: این رمان به لحاظ مستند متاثر از زندگی یکی از مادریارهای کانون اصلاح و تربیت است که در NGO‌های مربوط به کودکان کار و کودکان طلاق فعالیت می‌کرد و طی حادثه‌ای فوت کرد و مرا تحت تاثیر قرار داد. در واقع این رمان مستند زندگی ایشان نیست اما من تحت تاثیر زندگی او این داستان را نوشتم.
 
او درباره محتوای داستان توضیح می‌دهد: در این رمان، یکی از مادریارهای کانون اصلاح و تربیت، به قتل می‌رسد و همه به بچه‌های کانون اصلاح و تربیت مشکوک می‌شوند. کم‌کم پلیس مداخله می‌کند و پرسش و پاسخ‌هایی انجام می‌شود. این داستان از نگاه دختری که خودش قبلا در کانون اصلاح و تربیت بوده و حالا خبرنگار شده روایت می‌شود، سپس به سراغ تک تک شخصیت‌ها می‌رود و مسائلی درباره هرکدام از آن‌ها مطرح می‌شود. تا اینکه در پایان داستان، مشخص می‌شود قاتل چه کسی بوده.
 
 

یوسفی درباره هدفش از نوشتن این داستان می‌گوید: در سیر رمان، مخاطب عملا با زندگی این بچه‌ها و موقعیت‌های متفاوتی که آن‌ها به لحاظ خانواده و اجتماع در آن قرار می‌گیرند، آشنا می‌شود. به نظر من این مساله از قتل مادریار، مهم‌تر است چون مخاطب متوجه می‌شود که این بچه‌ها چه مشکلات، مسائل و دغدغه‌هایی دارند.
 
من با نوشتن این رمان می‌خواستم توجه دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم را به سوی کودکانی که در مراکز اصلاح و تربیت زندگی می‌کنند جلب کنم. در رمان‌ها و داستان‌هایی که نوشته می‌شود،‌ اصلا به این بچه‌ها توجه نمی‌شود و شاید من تنها نویسنده‌ای باشم که به این موضوع و این بچه‌ها می‌پردازم.
 
این کتاب‌ها جذابیت زیادی برای بازار ندارد و مانند طنز و فانتزی برای مردم سرگرم‌کننده نیستند. این‌ها موضوعات عمیق و دردناک اجتماعی‌اند و ناشران کمتر به چاپ آن‌ها علاقه نشان می‌دهند و بیشتر طرفدار کتاب‌های طنزی هستند که مخاطب را بخنداند.
 
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «عکس یادگاری بگیریم» را در قالب 140 صفحه با قیمت 20 هزارتومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها