چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
پیش از تشکیل اتحادیه سراسری نشر باید به وحدت صنفی رسید

رییس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با بیان اینکه من معتقدم که شکل‌گیری اتحادیه سراسری ناشران ایده بسیار خوب و مثتبی است، گفت: بر این باور هستم که پیش از تشکیل این اتحادیه ابتدا باید در کنار هم بودن را تمرین کنیم، در کنار هم بودن را یاد بگیریم و مساله تشکل و وحدت صنفی را به هم آموزش دهیم تا بتوانیم با همدیگر کار کنیم.

نادر قدیانی؛ رییس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، عنوان کرد: تشکیل اتحادیه سراسری می‌تواند به حوزه فرهنگ مکتوب یعنی ناشران و کتابفروشان کمک‌های بسیار خوبی باشد و به پیشبرد جامعه نشر کمک کند.
 
وی افزود: چهارسال پیش که در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حضور داشتم درباره این موضوع صحبتی نشده بود اما خوشحالم که الان این موضوع مطرح شده است و معتقدم قبل از تشکیل این اتحادیه همدلی تشکل‌های نشر می‌تواند به بهبود عملکرد فعالان نشر کمک کند.
 
قدیانی با اشاره به تجربه سایر تشکل‌های صنفی در این زمینه گفت: معمولا تشکل‌های صنفی قبل از اینکه به صنف برسند، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در کنار هم انجام می‌دهند و سپس به این نتیجه می‌رسند که تاسیس این تشکل می‌تواند در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف آن‌ها موثر باشد.
 
رییس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این زمینه توضیح داد: ‌به عنوان مثال حدود ۳۰ سال قبل، ۱۶ ناشر کودک و نوجوان بودیم که برای عرضه کتاب‌های خود مشکل داشتیم، دور هم جمع شدیم و جلسات و نشست‌هایی درباره راهکارهای توزیع بهتر کتاب‌های خود برگزار کردیم.
 
وی ادامه داد: نتایج این جلسات برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در پارک‌های تهران مخصوص کودکان و نوجوانان بود که تجربه موفقی به شمار می‌آید و البته سه سال بعد به این نتیجه رسیدیم که بهتر است انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان را تشکیل دهیم و پیگیر آن شدیم.
 
قدیانی با بیان اینکه امروز انجمن‌های مختلف حوزه نشر به صورت موضوعی مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: امروز تشکل‌های مختلفی در حوزه نشر فعالیت می‌کنند از ناشران کتاب‌های آموزشی، دانشگاهی تا کتاب‌های دینی و دفاع مقدس. به نظر من در شرایط فعلی انجمن‌ها نمی‌توانند در کنار هم قرار گیرند و وحدت داشه باشند و ممکن است تشکیل اتحادیه سراسری نمی‌تواند زیاد موفق باشد.
 
وی معتقد است که شکل‌گیری اتحادیه سراسری ناشران ایده بسیار خوب و مثتبی است اما پیش از صنف آن باید در کنار هم بودن را تمرین کند، در کنار هم بودن را یاد بگیرد و مساله تشکل و وحدت صنفی را به هم آموزش دهند تا بتوانند با همدیگر کار کنند.
 
قدیانی با انتقاد از اقدامات غیرحرفه‌ای برخی از اعضای صنف، گفت: نباید وضعیت به‌گونه‌ای باشد که گروهی خاص که در برخی جاها نفوذ دارند تشکل‌ها را به سمت و سوی سیاسی بودن هدایت کنند و صنف را چند شاخه کنند زیرا این موضوع یکی از آسیب‌های جدی صنعت نشر ما است.
 
وی با تایید تشکیل اتحادیه سراسری، تاکید کرد: به نظر من در شرایط فعلی می‌توان مقدمات این اتحادیه را ایجاد کرد تا تشکل‌های مختلف نشر در کنار هم بنشینند، ما الان غیر از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در شهرهای دیگر هم اتحادیه و تعاونی ناشران فعال هستند که می‌توانند در کنار هم قرار گیرند اما متاسفانه هر کس سمت و سوی خودش را می‌رود.
 
قدیانی یادآور شد: در این میان افرادی که علاقه‌ای به این جمع‌ها ندارد و اساسا قدرت تحمل صنف را ندارند مانع ادامه فعالیت‌ها می‌شوند و نمی‌گذارند که این تشکل شکل بگیرد که باید راهکاری برای آن اندیشیده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط